alvarsson 0 Postad 6 Juli , 2007 Då detta är min första säsong som båtägare så skulle jag vilja veta hur långt in på sensommaren/hösten man kan räkna med att kunna segla. Jag förstår att detta till stor del beror på vädret och förra året hade vi ju i Stockholm (om jag minns rätt) relativt milt väder under större delen av hösten, vilket antagligen gav möjligheten till en förlängd säsong. Men ni som har några års vana och erfarenhet av denna underbara hobby/livsstil kanske kan svara på när ni normalt brukar landsätta båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 6 Juli , 2007 Hej Förra åter tog vi upp båten i Oktober. Men i år så skall den ligga i så länge det är isfritt. Vi vill gärna kunna segla dom där härliga höst och vinterdagarna som kommer. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 6 Juli , 2007 Vattnet brukar hålla hygglig temperatur ungefär till månadsskiftet septembet/oktober, efter det blir det kallt i skärgården. Brukar numer ta upp i början av oktober för att slippa stå i snöstorm och täcka båten (vilket har hänt, inget kul!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 6 Juli , 2007 Just nu ångrar man att man sjösatte båten överhuvudtaget. Med detta skit väder som vi haft nere i skåne. Vägverket t.om. avråder att köra till Malmö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 6 Juli , 2007 Med tanke på allt vatten som nu har där nere så måste det ju vara en klar fördel att vara båtägare ;-) /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 6 Juli , 2007 Är det inte så att JUST NU är det bra att ha båt i Skåne Crona Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 6 Juli , 2007 För att återkomma till ämnet... Det är väl lite beroende på vad för marina, och båtklubb mm är...Vissa hamnar/marinor/mfl kör man gemensamma i och uppläggnings helger, jag vet inte hur ni har det. Men att lyfta båten med en bil/kran som bara ska lyfta en båt torde kosta lite mer än om han lyfter på löpande band... Så det kan vara en kostnadsfråga oxå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 7 Juli , 2007 Olika det, i år var jag ute o seglade i februari, men det var ju extremt. Slutet av november brukar jag ta upp i vanliga fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 8 Juli , 2007 Jo, men kanske inte segla på gatorna! Hellre solsken och vindar på 6-8 s/m. Men det kanske kommer lite sol innan man tar upp båten igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser