Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
alvarsson

Längd på säsongen?

Rekommendera Poster

Då detta är min första säsong som båtägare så skulle jag vilja veta hur långt in på sensommaren/hösten man kan räkna med att kunna segla. Jag förstår att detta till stor del beror på vädret och förra året hade vi ju i Stockholm (om jag minns rätt) relativt milt väder under större delen av hösten, vilket antagligen gav möjligheten till en förlängd säsong.

Men ni som har några års vana och erfarenhet av denna underbara hobby/livsstil kanske kan svara på när ni normalt brukar landsätta båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Förra åter tog vi upp båten i Oktober. Men i år så skall den ligga i så länge det är isfritt. Vi vill gärna kunna segla dom där härliga höst och vinterdagarna som kommer.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattnet brukar hålla hygglig temperatur ungefär till månadsskiftet septembet/oktober, efter det blir det kallt i skärgården. Brukar numer ta upp i början av oktober för att slippa stå i snöstorm och täcka båten (vilket har hänt, inget kul!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu ångrar man att man sjösatte båten överhuvudtaget. Med detta skit väder som vi haft nere i skåne. Vägverket t.om. avråder att köra till Malmö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på allt vatten som nu har där nere så måste det ju vara en klar fördel att vara båtägare ;-)

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så att JUST NU är det bra att ha båt i Skåne Crona

9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att återkomma till ämnet...

Det är väl lite beroende på vad för marina, och båtklubb mm är...Vissa hamnar/marinor/mfl kör man gemensamma i och uppläggnings helger, jag vet inte hur ni har det. Men att lyfta båten med en bil/kran som bara ska lyfta en båt torde kosta lite mer än om han lyfter på löpande band...

Så det kan vara en kostnadsfråga oxå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olika det, i år var jag ute o seglade i februari, men det var ju extremt.

Slutet av november brukar jag ta upp i vanliga fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men kanske inte segla på gatorna! Hellre solsken och vindar på 6-8 s/m. Men det kanske kommer lite sol innan man tar upp båten igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...