Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
CutLikeDiamonds

Frakt från Usa till Göteborg ??

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av att importera båtar från Usa. Har hittat en båt som jag är sugen på, nu är bara frakten ett problem. Vart ska man vända sej för att hitta ett fraktbolag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

importerade nyligen en båt från USA.

 

Har några erfarenheter jag gärna delar med mig av:

 

1. Åk dit och titta på den, provkör, ta med en mekaniker, innan du köper.

(köpte själv på distans och anlitade en lokal, auktoriserad besiktningsman. Han var inte vatten värd). Båtskrället gick inte att starta trots garantier från säljaren. Den har nu legat på varv en månad, varav en semestervecka...

Skriv ordentliga avtal med säljaren på plats.

 

2. Boats.de importerar båtarna via Tyskland. Kolla så att båten ligger i närheten av en utskeppningshamn som de använder i så fall. Annars tillkommer en dyr landtransport.

Notera även att deras tyska speditionsfirma kräver mycket påstötningar innan de släpper båten för hämtning i GBG. OBS att du kommer att drabbas av extra hamnavgifter för att båten ligger i GBGs hamn någon vecka. Alternativt att du tar med ett lass kontanter för att muta hamnarbetarna med. Då glömmer de gärna de extra dagarna. Fick det erbjudandet i ansiktet.

 

3. Transporten blir ALLTID dyrare än vad du tänkt dig.

 

4. Boats.de lovar på sin hemsida att hjälpa till med allt, inkl inspektion, provkörning, införtullning mm. OBS att inte gäller om båten inte ligger i Florida i närheten av deras kontor, samt att dom tycker att dom har tid och lust med uppdraget.

 

5. Shrinkwrappa. Min båt var full av fotspår efter hamnarbetare som sprungit i den. Plast hindrar åtminstone några och skyddar från smuts.

 

6. Boats.de sköter i övrigt oceanfrakten utmärkt till bra pris och är lätta att tala med. Men beakta omständigheterna ovan innan du trycker på köpknappen.

 

mvh erik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor båt fraktade du. vad betalade du för sjöfrakten?

Enligt dom skulle jag betala ca 12000$ för en 36' 13' 9,7' Från Baltimore - Göteborg.



Senast ändrad av Pluss400 | 25 november 2010 | 20:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla www.marinconnection.com där anges i flertalet fall vad frakten kostar för viss båt till Göteborg.

Mail till dem om vad som ingår: vinterkonservering, wrapping, vagga o lokalfrakt.

Bör kunna ses som en liten mätare om erhållet fraktpris är rimligt......

Importerade -06 27 fotare så det priset är inte längre aktuellt, men tror det var med dollarkurs 7.25 kring 5000 dollar utan lokalfrakt, wrapping, konservering o lokalfrakt på trailer.Boats.de skötte frakten o har inga complains kring frakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vintern 2008-09 tog jag hem en 23 totalt med frakt, försäkring och 25%moms hamnade min frakr kostnad på 26595kr inkl iplastningen, båten tog 48kubikm

Det är billigare att beställa frakt mm i usa än ringa bolagen härifrån, ring denne och be honom kolla upp vad frakten kan kosta för din båt

 Andreas Gruseus
andreas@cgmarinimport.com
001-214-728-3249
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...