Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
pebbenp

Detta kan inte vara sant? nautilock

Rekommendera Poster

Klart som fan det är svårt att få en Nautilock att vara bättre än en dold brytare för 25 kr från ClaesOlsson.

Allra svårast är det på en lite äldre motor, har den bara ström fram till spolen så går den ju. Inte mycket man kan bryta bort där.

Helt annat på en bil när immobilisern är integrerad inuti motorstyningsboxen, då blir de svårt att ta sig förbi.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker är hemskast idenna tråd är att försäkringsbolagen verkar få oss att tro att en startspärr är så säker iom att de vågar att sänka våra premier och självrisker. Det borde i rimlegen då oxå vara betydligt fler åtgärder som man kan investera i som borde generera samma lättnader på försäkringen.
Ang den andra diskusionen i denna tråden så tycker jag att det är jättebra att kunnigt folk finns här på forumet, jag önskar att man själv hade varit bättre på många saker dock så hade jag lagt min energi på att HJÄLPA andra och då kanske kunna räkna med att själv få hjälp den dagen då det behövs.

/Ola 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

smiley-cry.gif\ Blev av med mitt reglage.... Båtgrannen blev av med allt.... inte båten dock. Fattare inte varför det inte finns imobilizer på båtar, kodade, unika nycklar.

En sak är säker Nautilock hjälper bara mot självrisken hos försäkringsbolagen, inget annat. Finns allt för många ohederliga människor i båtbranschen som kodar om stulna motorer å säljer vidare.

FY FAAN  smiley-yell.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte jag heller skulle naturligtvis vara integrerat i elektronikboxen som på bilar.

Skulle bara säga att jag har mailat Nautilock och hoppas på svar och att de i svaret säger att jag har helt fel och bara haft otur med installationen som några har antytt här men jag betvivlar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De kommer säkert att skylla på något sådant!

Uppenbarligen så förstår inte försäkrningsbolagen hur detta fungerar.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Firman skulle ju kunna installera Nautilocket som du beskrev intill själva tändboxen och sedan fylla hela motorkåpan med betong så blir det svårt för tjuvarna att ta sig in och koppla loss den.

Men det blir ju rätt svårt att seva motorn då också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger faktiskt en del allvar i det hela.

Varför är det mycket svårt att koppla sig förbi en imobiliser i en ny bil, jo den är ju integrerad/ingjuten i själva motorstyringslådan.

Motorstyrningslådan gifter sig dessutom med ett antal givare som har unika identiteter i en modern bils databuss.

Inget av detta finns ju i en eftermonterad burk vare sig den heter nautilock eller något annat. 

För att få lite säkerhet behöver du gjuta fast den på något sätt med motorstyrningen så att den inte kan manipuleras, betong var ju på skoj, men tex epoxi är på fullt allvar.....   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hjälper inte tyvärr men kunde man baka ihop den med motorstyrenheten hade det hjälpt lite. Iof. hade det räckt att bytt den då men iaf. inte bara koppla.

För att göra det realistiskt ekonomiskt och funktion skulle jag gjort såhär:

Till motorstyrenhet går det 2 eller 3st kontakter. Om man byter ut dessa mot specialkontakter och kopplar om alla kablarna i någon oordning till startspärren. Sedan passar startspärren in i databoxen.

1. Det tar tid även om du vet vad du skall göra, du måste koppla om alla kablarna även om du vet hur det skall kopplas om.

2. Det räcker inte att byta motorstyrenheter för kontakterna passar inte.

3. Det går inte att gissa/mäta sig till hur de skall sitta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad hjälper det, tjuvarna öppnar ju inte kåpan å kollar hur du har gjort installationen? Du kommer fortfarande att stå utan motor, skillnaden blir bara att tjuvarna får det bökigare och så kanske just de tjuvarna inte kommer tillbaks å snor din nya motor men det hindrar ju inte att någon annan gör det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror på vilken typ av tjuv vi pratar om, de proffesionella som är ute efter att sno motorn väljer förmodligen en annan eftersom de har massa jobb innan de kan sälja den. Klart att de fixar det men det tar en stund. Finns det då någon annan på bryggan som inte har det så väljer de förhoppningsvis den istället.

Jag menar det är många nya BMW med kodade nycklar som själs och körs iväg med, men det kommer vi inte att komma ifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ville bara säga att den 8:e Juli mailade jag på följande adress:

marineprotect@tele2.se

Fortfarande har inget svar inkommit till mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortfarande inget svar och jag har mailat en gång till så jag antar tyvärr att de är tysta för de inte har något svar...

Ingen mer nautilock för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv kör jag med jävelgrov kätting och ett mastodontgranitlås, visst kan tjuvarna få upp det...men det tar lite tid och för ett himla oväsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har samma problem och måste få igång den på något vis !!!!

Hur fan gör man enklast  ?  Lysdioden funkar ej

De som installerat har nog lagt ner en del jobb !!!

Mvch Å.Holst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan väl bara hänvisa dig till ett auktoriserad återförsäljare/montör för hjälp.. då sådan info inte får skrivas på forumet.

Som pebbenp inlägg 6 juli 2007 här ovan, som blev borttaget och admins förklaring:

Edit: ADMIN 07 juli 2007 | 14:23 Anledning: Självfallet kan vi inte tillåta information som kan orsaka brott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !

Hade inte tänkt få något svar på detta forum .......

Men ex  vad kan felet vara ?  Finns säkring ?  Kan man kolla om  natulock får minus och plus ex ?

Mvh Åke  045542050@telia.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...