Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
pebbenp

Detta kan inte vara sant? nautilock

Rekommendera Poster

Min båt startade inte igår när vi skulle ut med den, lysdioden till Nautilocken fungerade inte och jag misstänkte att det var något fel på den. Men hade inte så mycket tid så jag körde hem båten och tog tag i problemet idag...

Tog av motorkåpen och kikade lite... Det tog mig som amatör c:a 5minuter att koppla ifrån Nautilocken och se motorn startade.

Antar att det gått sönder för det finns spänning till den, någon som har något tips vad det kan vara? Lysdioden död, fjärrkontrollerna funkar inte. Knappa in koden funkar inte.

Men det värsta av allt, är det någon idé att ha den? Skulle jag göra det igen skulle det max ta 1minut tiden för att ta av motorkåpan. Givetvis är det säkert olika från motor till motor men tjuvarna som är bra på sånt här vet väl antagligen hur alla våra motorer ser ut.

Som jag ser det stoppar det bara mot smågrabbar som försöker starta motorn med en skruvmejsel. och då är det ju lika enkelt att själv bara ha en dold strömnbrytare. Inbillade mig att det åtminstone var lite svårt att tjuvkoppla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WOW...  Nautilock låter ju som en suverän investering  *NOT*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju helt sanslöst! Vore intressant att höra vad Nautilock svarar om du kontaktar dem och frågar om det verkligen ska vara så enkelt!? Om man kopplar ur det på fem minuter - utan att vara proffs - känns inte säkerheten som den bästa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som en trygg investering.2.gif\

Det finns nog inte mycket man kan göra för att hindra dom kriminella.

Vi dom ta den så gör dom det, oavsett utrustning. Startspärr, mm. mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ja det är som vanligt man bara betalar och ser glad ut, lik förbannat blir man blåst.  5 Min amatör !!!!!!!!!!!

Gör som jag ta med ratten och proppen så kommer dom ingen vart

www.osterblom.nu/coronet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har svårt att tro att Nautloc är så lätt att forcera. Säkert att det fungerar som det ska ? låter inte så...

Nån kommentar från en Nautiloc expert vore på sin plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det vore roligt att veta vem som instalerat den. har själv instalerat och knäcker du dom instalationerna på 5min är du ingen amatör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det fungerar som det skall har provkört.

Hade varit trevligt med en kommentar från Nautilock...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant...

De som installerat den heter OrustMarin center i Henon, de kan ju i sin tur ha anlitet någon annan men de har iaf. ansvaret för installationen eftersom de gjordes i samband när båten köptes ny där.

Du säger att du installerat den själv, jag är emot att skriva om sånt här publikt men eftersom det är så satans dåligt gjort på min båt så skall jag skriva ändå hur Nautilocken funkar. Kommentera gärna vad du gjort som är så mycket bättre...

1. ----Borttaget av admin----------.

Som sagt kommentera gärna hur du lyckats göra det bättre för som jag ser det går inte det men den dumma lösningen de har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåt kan ju inte stämma, så här lätt kan det ju inte bara vara att koppla bort en startspärr på motorn....i sånt fall är 5000kr (material inst) utryckligen kastade i  sjön.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid montage av Nautilock på en inombordare finns ju lite mer möjligheter att sprida ut och dölja hur allt är installerat. Men i övrigt är det nog svårt att hindra någon från att starta motorn. Men det går att fördröja.

Nautilock är snyggt och bekvämt men en dold brytare är nog mer förvirrande samt mer ologiskt var och hur den är monterad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nog stämma. Hade en bil med ett gammalt Defa billarm som jag iofs installerade själv. Larmet pajade, bilen vägrade starta - jag fixade det på max en halv minut med ett gem. Nu är det ju lite fusk eftersom jag installerade larmet och vet hur kablarna var dragna och var larmdosan satt, men principen på de flesta larm med startspärr är så att ledningen mellan tändningslåset och solenoiden kapas och leds via larmdosan som innehåller startspärren. Kopplar man bort larmdosan och bryggar dessa kablar är det bara att köra igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är duktik snor du vilken båt som helst och är du duktig så har du naturligtvis kollat på diverse kopplingsscheman från de kända leverantörerna... Det hänger på installatören när det monteras så det blir lite krångligt men en gömd gömd brytare på något oväntat och på ett udda ställe kan ställa till stora besvär för den klåfingrige, men det ju tyvärr inga lägre premier... Egenkopplingar för oss på en verkstad kan ställa till det ordentligt, för det stämmer ju inte med de scheman man har utan då måste man börja mäta och kolla upp saker och ting vilket tar tid...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sant. Det finns nog ingen båt omöjlig att sno. är det någon som tror han har en så kan det lätt motbevisas. Är absolut ingen tjuv men lär man sig elsystemet på en motor kan man principen på alla.

Till ämnet. jag tycker du ska klaga på firman som sålt den. lämna in den på en oberoende verkstad och be dom titta på den. Ska inte säga var jag jobbar. Men det har paserat skräck exempel på dåliga instalationer av ntlock. Mvh Tupp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du tror att nautilock installers av nautilock?. Allt hänger naturligtvis på hur man gjort arbetet. Nautilock sälgs av många firmor.
Det gör även många inombordare och installationer till dito.
Objektivt tänkt!
Min åsikt kvarstår, 99% på detta forum saknar total grund för vad de säger och påstår, vilket sätter många i skiten, men det är dock mitt levebrödsmiley-tongue-out.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du påstår att 99% här på forumet är bullshit?

Hur har du kommit fram till det?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genom min kunskap!

Jag började som 17-åring att jobba inom försvarsmakten på muskö örlogsvarv, dels med vattenjet renovering, dels med mekaninska arbeten så som tig-alu-rostfritt svetsning samt konstruktions arbeten. 

De senasre åren har jag jobbat med fritidsbåtar som motormekaniker/båthanterare/plastning. 

Räcker det? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad skulle det bevisa..................??????

Att du är en verkstadsarbetare som mekat med motorer, hjälpt till att lyfta upp en massa båtar och blandat polyester.

Att ditt utalande om forumet skulle vara riktigt fanns det definitivt inga bevis för.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jadu... Din kunskap?

Så det som pebbenp har skrivit är bara något påhittat eller?

Eller du vill få fram att det är en amatör som har installerat?

Jag förstår inte riktigt vad du vill få fram. Om vi utgår ifrån att han har gjort som han har redovisat i denna tråd så är Nautiloc helt värdelöst med andra ord!

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var hemskt vad många det är som försvarar Nautilock och skyller på installatörerna... Principen av konstruktioen går ju inte att ändra.

Kan inte någon av alla er som är så himla erfarna och duktiga säga ett enda exempel på hur Nautilock kan hindra en tjuv mer än 2minuter? För mig är motorkåpan ett större hinder även utan lås. Hade det finnits ett lås och någorlunda bra låsning av kåpan hade det säkert stoppat tjuven åtminstone 5 minuter iaf.

Jag vet att det inte finnt något idiotsäkert system, men kan man inte begära av en professionell installation av en professionell produkt att det hindrar mig som amatör mer än 5 minuter?. Jag har visserligen elkunskap i den bemärkelsen att jag förstår hur ström och signaler.

Jag skall prata med OrustMarin och se vad de säger, skall återkomma med rapport vad de säger och bilder från deras fin fina installation eftersom vissa här öppenbarligen inte tror på vad jag säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hemskaste av allt är att ingen kan komma med  konstruktiv kritik, eller är det kanske komiskt?
Jag vet allt om båtar och lite till, sedan att alla på detta fotum tror sig sig veta, det är en saga i sig!
Från en som varit på sjön sedan barbsben!
Är det någon som vill diskutera vidare så åker jag till nassa imprgon. vi kan ses där!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att man installerar startspärr, oavsett fabrikat, är ju att man inte krävs på självrisk av försäkringsbolaget vid stöld samt att de mest klåpaktiga fjortisarna inte kan sno båten. Om någon vill ha båten så tar han den iaf. Skulle tippa att en klass-3 kättein är svårare att forcera. Min båtgranne har blivit av med sin 4-taktare 2 gånger på ett år och det var startspärr på den båda gångerna så inte hjälper det.....

Hoppas min 2-taktare ligger kvar, ska ut å kolla idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men skojar du eller vad är det ???

Om det är någon som inte kan komma med konstruktiv kritik så är det du! Enda som du har kommit med är att allt här bullshit eller ja iallafall 99% som du har kommit på något sätt och sedan att upplysa alla om vad du har gjort sedan du vara 17 år. Något annat vettigt har du inte kommit med!

Kan du inte svara eller ge konstruktiv kritik till detta istället !???? 

---borttaget av admin---

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du frisk eller............?

Alla dina inlägg handlar bara om hur duktig du är, underskatta inte andra på detta forum.

Du beter dig som ett litet olyckligt barn som inte får vad det vill och framför allt ingen kärlek från sina föräldrar.

Sluta blåsa upp dig som en stor pösmunk och skriv något vettigt. Om du inta kan kommentera och ge några vettiga kommentarer mer än att klaga på andra och misskreditera forumet och samtidigt framhäva dig själv är det bättre du slutar skriva.

Att vara motormekaniker på Muskö är ingen stor merit och framförallt att tro på att du skulle vara en fullfjädrad sådan redan som 17 åring är ju löjligt.

Jag har under åren haft för mycket insyn i Muskövarvet för att bli imponerad, tyvärr.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi ska återgå till ämnet; det vore intressant att höra en Auktoriserad Nautiloc installatör kommentera detta eller åtminstone någon som representerar företaget som tillverkar Nautiloc.

Vad många verkar glömma är att man får en lägre årspremie med Nautiloc installerat samt självrisken eliminerad vid stöld- och det är ju en fördel när man kanske har 5000kr i självrisk

Vad jag har hört är att vid stöldräder så lämnas ofta båtar med Nautiloc ifred, 2 minuter är lång tid för en tjuv och vem som helst kan väl förstå att en tjuv väljer en båt utan Nautiloc.

Men hur som helst, skaffa Securemark och andra stöldmärkningar så blir din båt mindre attraktiv för tjuven. Eller ta bort ratt och propeller....det finns många trick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig AudiTQ, men vad jag helt enkelt vill få fram är att någon där ute tjänar massa pengar på oss stackare som tror att vår motor är någorlunda säker. Vet inte vad Nautilock kostar exakt, men en sak är säker att jag skulle inte installera det nästa gång. Skulle då hellre satsa de pengar på lås, snapp-off ratt etc.

Skall skriva till Nautilock nu och se om de har nåt att säga om saken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut! läser man denna tråd så blir man minst sagt besviken måste jag säga (hoppas ju att det inte är så illa som det låter)  jag betalade 5.500kr för att få ett Nautiloc installerat- Och nu läser man att det kan forceras hur lätt som helst. Lustigt att försäkringsbolagen har så stor tilltro till denna produkt så att dom tar bort självrisker och sänker årspremier.

Man får förlita sig på gamla hederliga trick som snap-off och annat....tror det är det enda som hjälper...men tyvärr så finns det inget hundraprocentigt skydd mot en tjuv som vill ha din båt...i annat fall så tar dom hela bryggan med sig (ja...jag har faktiskt sett det hända)

Skriv gärna till Nautiloc och delge gärna oss nyfikna svaret :-)

Senast ändrad av AudiTQ | 07 juli 2007 | 12:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KRICKUS du låter som en omogen unge som inte vuxit upp, de brukar också tycka sig vara bäst och kunna allt. Det sorgliga är att du passar in på citaten nedan.

Den som tror sig veta allt, är den dummaste av alla.
Den som tror sig veta allt, vet ingenting.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad. 
Den som vill verka lärd i de dummas ögon, verkar dum i de lärdas
 Jag blir förbannad när jag hör någon uttrycka sig som du, kan du kanske dela med dig av din oerhörda kunskap istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hyfsa till språket och visa varandra respekt tack. Nedlåtande kommentarer och oförskämdheter är inte roligt för någon av oss att läsa.

Admin har meddelat er som avses...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...