Nalle69 0 Postad 5 Juli , 2007 Hoppas på snabb hjälp av kunnig... säsongen e kort och jag har precis köpt min första båt. Rubriken gör kanske att ni tror att frågan e besvarad här tidigare, men jag har sökt och inte hittat EXAKT samma problem/lösning som jag har Jag är ny båtägare och allt är ok med båt och motor, bortset från EN sak. Jag kan inte fälla upp motorn (Evinrude VRO 40hp -90). Infästningen av vajern till spaken man ska fälla bakåt för att kunna lyfta upp motorn, har gått sönder (plast ) men jag har lyckats pilla fram vajern och försökte dra o trycka med en tång... händer inget, går ej att rubba. Skruvade även loss vajern i andra änden och försökte påverka den tapp som vajern går till... tvärnit!!! Jag har provat med växel i både neutral och fram läge.. ingen skillnad. Motorn ska väl ändå gå fri med växel i??!! Vågar inte sjösätta båten och köra... skulle man köra på något går ju motorn sönder om den sitter fast. Vad är felet?? Det vajern går till, ser ut som någon slags ventil som sitter ihop med en hydralisk dämpare... eller?? OBS! Det är inte någon power trim/tilt på den här modellen, utan endast möjlighet att manuellt lyfta/fälla motorn vid behov. Är ny här på forumet och skulle bli evigt tacksam för ett snabbt svar... Båtsäsongen är ju så kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 5 Juli , 2007 Synd, den motor jag har (äldre Evenrude) ser inte ut så där...Men håller annars med, skulle inte åka med en motor där riggen inte kan lyftas vid eventuell grundstötning. På min motor fungerade inte heller detta när jag köpte den, men den har en enklare konstruktion. Jag spände endast upp ett av stagen lite grann. Vill minnas att spärren funkade så att två fjäderbelastade krokar greppar runt den stång där man sätter motorvinkeln gentimot båten.Kolla underifrån hur det ser ut. Du borde då kunna testa att dra ur den stången från sidan och se om motorn lossnar. Är lättare att sedan se hur funktionen fungerar när motorn är uppfälld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury-200 0 Postad 5 Juli , 2007 Spruta 5-56 det brukar hjälpa delar att lossna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nalle69 0 Postad 5 Juli , 2007 Hm... Har inte sett några krokar, men har visserligen inte kollat underifrån.. det jag sett så ser det mer ut som om det är någon typ av hydraulisk spärr/dämpare!?! Men jag ska kika mer på det imorgon på dan när det e ljust Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nalle69 0 Postad 5 Juli , 2007 Know that... done that E bara det att inget av grejorna har nån rost... så det var bara ett desperat försök me lite 5-56, eftersom jag inte kunde komma på annat. Det lustiga är att jag kan lyfta motorn lite grand.. några cm typ, trots att jag inte fått spärren att släppa. Trodde att den ska vara helt stum i låst läge.. verkar logiskt om man ska backa vill säga. E ju dumt om motorn reser sig så fort man ska backa... även om det bara är några centimeter det handlar om. Är jag helt ute o cyklar??? Är som sagt helt nybakad båtägare och i desperat behov av hjälp... innan sommaren e slut.. helst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
van_duung 0 Postad 5 Juli , 2007 kan du inte släppa på trycket i oljecyllinder så du får upp motorn och tittar vad som är fell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flippermartin 0 Postad 5 Juli , 2007 Hejdu! Det sitter väl en sprint/axel som man kan dra ur!? om du drar ur den så har inte hakarna som låser motorn i nerfällt läge nått fäste, om du sen inte får upp motorn ändå så är det kanske cylindern som fastnat. Men börja med att kika om det inte sitter en sprint där som du kan ta bort! lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flippermartin 0 Postad 5 Juli , 2007 skulle ju lägga till en bild också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nalle69 0 Postad 6 Juli , 2007 Mmmm.. tanken har fallit mig in... sitter en liten insex stoppskruv någon centimeter under där vajern går in (andra bilden jag la ut) Kan tänka mig att OM det ens är olja (hydraulik) så bör ju trycket släppa om jag skruvar ur den... MEN.... jag vill ju inte göra mer drastiska åtgärder än nödvändigt... Tänk efter före, var ett uttryck jag fick lära mig i lågstadiet... Sitter kvar ännu ) -Tack, fröken Ingrid! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nalle69 0 Postad 6 Juli , 2007 Hm... Jo det är ju en lång genomgående bult/sprint där... Men det är ju inga hakar där du visar på bilden, utan hela cylindern sitter ju i den sprinten. Så nog blir motorn lös efter att jag dragit ur den. Men vad hjälper det... då är ju motorn lös även när jag ska backa -Tror jag Så det löser ju egentligen inte det ursprungliga problemet, just att jag inte kan frikoppla cylindern för att få upp motorn... och varför frikopplar den inte när jag har i växel??? Måste motorn vara igång då??? Att få upp motorn vid transport är inte det viktigaste för mig just nu... Har hämtat båten på trailer från säljaren och kört hem (35mil) med motorn nere. Men om jag sjösätter båten och kör på ett grund!?! Är motorn låst då, ja då blir detta den dyraste båten i den här klassen... Vill inte köra sönder en bra lättstartad motor för en sån sak... Måste jag vänta med att sjösätta till nästa sommar, eller sjösätta nu och chansa... Då väljer jag ju hellre det första.. Men som ny båtägare, vill jag ju gärna ta åtminstone några turer redan denna sommar... Nu när jag äntligen haft råd att köpa min drömbåt. Allt fungerar, båten är rätt modell o allt.. startar nästan bara man tänker på att vrida runt nyckeln.. MEN... spärren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nalle69 0 Postad 6 Juli , 2007 Är det någon som e duktig på sånt här me just båtmotorer och ni känner att ni behöver någon mer bild/närbild av hur det ser ut med cylinder/vajer och kanske rent av med vajern bortskruvad på barbord sida av motorn e det bara att säga till.. Har en bra digitalkamera så att jag kan ta riktiga närbilder av hur de ser ut. Nu har det varit uppehållsväder en hel dag och bara måttliga vindar... önskar att jag kunnat utnyttja vädret för en provtur i min nya båt, har ju inte kört en meter ännu, inte ens fått kölen blöt... annat än av regn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 6 Juli , 2007 Konstigt att du inte har en lös sprint där du kan ställa lutningen på motorn. Ska ju bara vara att dra ut och flytta till andra hål... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 6 Juli , 2007 Det finns sprängskisser här, men du bör då veta exakt viken modell av 40 hp 1990 som du har. http://epc.brp.com/default.aspx?brands=ej&lang=E&dealerlocator=no Klicka på Exhaust housing & .... Du kan dra pch släppa bilden på skrivbordet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flippermartin 0 Postad 6 Juli , 2007 Knoparn Jag håller med dig, sitter det inte en sån sprint på alla motorer? Själv har jag en evinrude 70hk från 89 (muskeltilt)å den har en sån sprint! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nalle69 0 Postad 8 Juli , 2007 Hm... sprint finns det ju... men lös vill jag ju inte påstå att den är. Sitter med en låsmutter i vardera änden. Visst kan man skruva loss och knacka ur sprinten, men då blir ju hela dämparen lös, inklusive motorn, som då bara kommer att hänga o dingla löst i övre fästet/sprinten. Så kan jag ju inte ha det om jag ska köra med båten. Jag är väldigt tacksam för alla tips och ideer... men tyvärr så går dem ju ut på att kringå det ursprungliga problemet, just att jag inte kan få dämparen/spärren att släppa. Den ska ju ge efter när man kör framåt och kör på något, men spärra när man backar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 8 Juli , 2007 Hej Jag har haft samma problem när jag hade en Johnsson 50hk (samma motor). Vajern som lossnat går till en manuell tilt dvs. en hydraulcylinder som skall hjälpa dig fälla upp och ned motorn, kan även användas till att tilta upp motorn lite om man skall in på grunt vatten. Man lossar helt enkelt spaken (om vajern är fastsatt) och hissar motorn till det läge man vill och sen låser man den igen med spaken. Vad jag vet är det inga problem att använda motorn när den är fast i nedfällt läge då denna funktion mig veterligen inte påverkar grundstötningsskyddet. När min gick isönder berodde det på dåligt underhåll av hydraulcylindern enligt verkstad, de ansåg att man var tvungen att byta hela cylindern för att rätta till det, skulle kosta runt 5000:- om jag minns rätt (hände -96). Jag bytte motor istället men använde båten ett tag utan att fälla upp motorn mellan turerna, när jag till sist lyckades fälla upp den med hjälp av 5-56 och polygriptång så fastnade den stenhårt i uppfällt läge istället och det var ingen höjdare. Hade jag varit du hade jag använt båten som den är och lämmnat in den i höst för om du lyckas fälla upp motorn är det stor risk att du inte får ner den igen. Det är nog ingen god ide att koppla bort cylindern då min motor inte hade någon låsspärr i nedfällt läge så du kommer inte att kunna använda den om du gör så. Blev långt och snurrit detta, hoppas du fattar vad jag yrar om Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 8 Juli , 2007 Intressant, detta förklarar ju varför det inte finns någon lös sprint och så fåtal hål att ställa riggen. Hur är grundstötningsskyddet konstruerat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 8 Juli , 2007 Hej Jag hade själv precis samma problem när jag köppte en båt med likadan motor, (och hydraul-Gas kolv) även där hade plasten på vajern givit upp på precis samma ställe. bytte vajer sen gick det felfritt, som tur var hade jag min motor i uppfält läge när detta inträffade så var lätt i byta då. Ser facktiskt ut att kunna gå bra med nedfälld motor också, annars plocka ur sprintern o lyft motorn. Jag minns inte riktigt hur det såg ut eftersom det inte var igår jag gjorde det, men jag tror nog du ska klara av det utan problem också (inga avancerade grejor ingick vajern) annars ta hjälp av någon mekarkunnig kompis så löser ni det på en kväll över en låda pilsner.. börja med att lossa vajer nere på kolven o dra ur hela amaturen går då att tilta motorn med bara en skruvmejsel direkt på, utan vajer. Prova själv så ser du hur det fungerar. / med hälsningar henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nalle69 0 Postad 8 Juli , 2007 Jo då... fattade precis vad du menade. Stämmer så bra in på mitt problem, så vi har nog drabbats av samma sjukdom ;o) Jag gör nog så... kör några försiktiga turer på djupt vatten när vädret tillåter. M a o, undviker grund *s*. Sen kontaktar jag en auktoriserad verkstad till hösten för att kolla upp om dämparen går att rädda. Motorn verkar så bra i övrigt, så jag kan nog tänka mig att lägga 5000 på en ny cylinder om det behövs... istället för att behöva köpa ny motor för kanske 15-20000kr... Vet inte vad man får ge för en BRA begagnad utombordare runt 40hp klassen. Undrar bara vad för underhåll dem menar att du skulle gjort på cylindern.. är ju en mer eller mindre kompakt enhet utan smörjnipplar eller annat ( Tackar så väldans för ditt inlägg i vilket fall ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nalle69 0 Postad 8 Juli , 2007 Hm.. jo, har redan haft loss hela vajer paketet och den stång som vajern sitter krokad i. Kunde efter lite pillande med en polygrip, konstatera att stången inte går att rubba. Vajern löper fint i sitt hölje, men stången/pinnen som går ner i cylinderpaketet, går inte att rubba. Plastfästet för vajern har helt enkelt gått av just för att någon tagit i för hårt trots att pinnen har kärvat. Så det är inte vajern i sig som är mitt stora problem, utan just att den ventil som vajern ska påverka, verkar ha kärvat så att den inte släpper trycket i cylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nalle69 0 Postad 8 Juli , 2007 JA, väldigt få hål... närmare bestämt så finns det bara tre (3) lägen/hål. Men är funktionen som Marty säger, att man kan ställa vinkeln med cylindern, ja då behövs ju inte så många hål ) Men då kommer samma fråga som du har... - Hur är grundstötningsskyddet konstruerat?? Kan jag räkna med att DET åtminstone fungerar som det är tänkt?! Inte hela världen om jag inte kan fälla motorn manuelt, får bara ta det vackert när jag kör med trailern och vid sjösättning/upptagning. Diggar maringuiden.se mer o mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 8 Juli , 2007 Det var tråkigt o höra, bara som du redan har påpekat så sitter den såkallade stången kan sitta bra hårt , likaså min gjorde det, kervat ihop under vintern antagligen så fick tillbringa endel våld och att få axeln o rubba sig.. men lite 5-56 så brukar det lösa sig. Sen hur du gör för o lösa problemet är ju klart helt upp till dig. Senast ändrad av Henke92 | 09 juli 2007 | 01:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 9 Juli , 2007 stackars nallen ja stötte på ett större problem efter att köpt min andra båt för några veckor sedan hann bara köra en gång sen pajade växelhuset vill med ut o racea .. men ditt problem låter skumt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flippermartin 0 Postad 9 Juli , 2007 Ok, då e ja med. hade ingen aning om att det fans en sån variant, där du kan låsa motorn i det tilltläge du själv väljer med hjälp av cylindern, men det verkar ju vara ett praktiskt system .(om det funkar dvs.) Men kan du inte göra så att du demonterar cylindern då och ger den en översyn i lämpligt garage med skruvstycke och andra nödvändiga verktyg? Av andras komentarer att döma så verkar den ju kunna kärva fast ibland... Hoppas du hittar en lösning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nalle69 0 Postad 10 Juli , 2007 Mmmm.... ärligt talat, det önskar jag med.. finna en lösning. Frågan e bara just nu... fungerar grundstötningsskyddet??!!?? Ska hör med verkstad senare, vad som kan tänkas va åtgärd... Men just nu vill jag bara ut å åka... även om vädret till viss del är en ORDENTLIG broms ( Någon som VET nått om hur grundstötningsskydet e uppbyggt???? På just denna modell: Evinrude BE40EESR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beppo77 0 Postad 9 Juni , 2013 Lyfter tråden igen ( efter sex år...) Fick du ordning på problemet? Jag har problem med samma sak fast omvänt! Min motor rör sig hur fint som helst men det är inget motstånd alls i tilt assist cylindern. Lyfter jag upp motorn så faller den fritt när jag släpper ner den. Kan det vara cylindern som är trasig? Någon som vet om det går att fylla på hydraulolja och iså fall hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Juni , 2013 Hydraulcylindern, är det inte bara en speciell typ av gasfjäder? Kanske går att hitta en i bilhandeln och ordna med stopp på annat sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beppo77 0 Postad 9 Juni , 2013 Det kanske är en gascylinder? Men det finns en skruv längst ner under där vajern som manövrerar cylindern går in. Och skruvar man ur den kommer det ut olja där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Losellpo 0 Postad 24 Augusti , 2019 (redigerade) Fick ni ordning på problemet? På min Johnsson 40hp har tilten fastnat i nerfällt läge vilket gör att jag inte kan köra båten med trailern för då tar motorn i marken. verkar också vara hydralkolvens vajer som fastnat/kärvar i själva kolven. Funkar det om jag lossar på vajern i kolven? Släpper trycket då? Redigerad 24 Augusti , 2019 av Losellpo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 25 Augusti , 2019 (redigerade) Johnson 40 hp med tilt har nog funnits i 40 år alla ÅM är nog inte lika. Du kan försöka kolla själv här www.boats.net. Leta efter något som kallas release. Redigerad 25 Augusti , 2019 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser