Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Nalle69

Kan inte lyfta min Evinrude...

Rekommendera Poster

Hoppas på snabb hjälp av kunnig... säsongen e kort och jag har precis

köpt min första båt.

 

Rubriken gör kanske att ni tror att frågan e besvarad här tidigare, men jag

 har sökt och inte hittat EXAKT samma problem/lösning som jag har smiley-frown.gif\

 

Jag är ny båtägare och allt är ok med båt och motor, bortset från EN sak.

Jag kan inte fälla upp motorn (Evinrude VRO 40hp -90). Infästningen av

vajern till spaken man ska fälla bakåt för att kunna lyfta upp motorn,

har gått sönder (plast smiley-undecided.gif\ ) men jag har lyckats pilla fram vajern och

försökte dra o trycka med en tång... händer inget, går ej att rubba.

Skruvade även loss vajern i andra änden och försökte påverka den tapp

som vajern går till... tvärnit!!! Jag har provat med växel i både neutral

och fram läge.. ingen skillnad. Motorn ska väl ändå gå fri med växel i??!!

Vågar inte sjösätta båten och köra... skulle man köra på något går ju

motorn sönder om den sitter fast.

 

Vad är felet?? Det vajern går till, ser ut som någon slags ventil som

sitter ihop med en hydralisk dämpare... eller?? OBS! Det är inte någon

power trim/tilt på den här modellen, utan endast möjlighet att manuellt

lyfta/fälla motorn vid behov.

 

Är ny här på forumet och skulle bli evigt tacksam för ett snabbt svar...

Båtsäsongen är ju så kort.

post-27567-1394235137,3325_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd, den motor jag har (äldre Evenrude) ser inte ut så där...
Men håller annars med, skulle inte åka med en motor där riggen inte kan lyftas vid eventuell grundstötning. På min motor fungerade inte heller detta när jag köpte den, men den har en enklare konstruktion. Jag spände endast upp ett av stagen lite grann. Vill minnas att spärren funkade så att två fjäderbelastade krokar greppar runt den stång där man sätter motorvinkeln gentimot båten.
Kolla underifrån hur det ser ut. Du borde då kunna testa att dra ur den stången från sidan och se om motorn lossnar. Är lättare att sedan se hur funktionen fungerar när motorn är uppfälld.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm... Har inte sett några krokar, men har visserligen inte kollat

underifrån.. det jag sett så ser det mer ut som om det är någon typ

av hydraulisk spärr/dämpare!?!

 

Men jag ska kika mer på det imorgon på dan när det e ljust smiley-cool.gif\

post-27567-1394235137,5017_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Know that... done that  smiley-wink.gif\  E bara det att inget av grejorna har

nån rost... så det var bara ett desperat försök me lite 5-56,

eftersom jag inte kunde komma på annat.

 

Det lustiga är att jag kan lyfta motorn lite grand.. några cm typ,

trots att jag inte fått spärren att släppa.

 

Trodde att den ska vara helt stum i låst läge.. verkar logiskt om

man ska backa vill säga. E ju dumt om motorn reser sig så fort man

ska backa... även om det bara är några centimeter det handlar om.

 

 Är jag helt ute o cyklar???  Är som sagt helt nybakad båtägare smiley-embarassed.gif\

och i desperat behov av hjälp... innan sommaren e slut.. helst  smiley-laughing.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan du inte släppa på trycket i oljecyllinder så du får upp motorn och tittar vad som är fell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hejdu!

Det sitter väl en sprint/axel som man kan dra ur!?

om du drar ur den så har inte hakarna som låser motorn i nerfällt läge nått fäste, om du sen inte får upp motorn ändå så är det kanske cylindern som fastnat.

Men börja med att kika om det inte sitter en sprint där som du kan ta bort!

lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm.. tanken har fallit mig in... sitter en liten insex stoppskruv

någon centimeter under där vajern går in (andra bilden jag la ut)

Kan tänka mig att OM det ens är olja (hydraulik) så bör ju trycket

släppa om jag skruvar ur den...  MEN.... jag vill ju inte göra mer

drastiska åtgärder än nödvändigt...  Tänk efter före, var ett

uttryck jag fick lära mig i lågstadiet...  Sitter kvar ännu  :o)

 

 -Tack, fröken Ingrid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm... Jo det är ju en lång genomgående bult/sprint där... Men det

är ju inga hakar där du visar på bilden, utan hela cylindern sitter

ju i den sprinten. Så nog blir motorn lös efter att jag dragit ur den.

 

 Men vad hjälper det... då är ju motorn lös även när jag ska backa 3.gif\

-Tror jag

Så det löser ju egentligen inte det ursprungliga problemet, just att

jag inte kan frikoppla cylindern för att få upp motorn... och varför

frikopplar den inte när jag har i växel??? Måste motorn vara igång då???

 

Att få upp motorn vid transport är inte det viktigaste för mig just nu...

Har hämtat båten på trailer från säljaren och kört hem (35mil) med

motorn nere. Men om jag sjösätter båten och kör på ett grund!?!

Är motorn låst då, ja då blir detta den dyraste båten i den här klassen...

7.gif\

Vill inte köra sönder en bra lättstartad motor för en sån sak...

Måste jag vänta med att sjösätta till nästa sommar, eller sjösätta nu

och chansa... Då väljer jag ju hellre det första..

 

Men som ny båtägare, vill jag ju gärna ta åtminstone några turer redan

denna sommar... Nu när jag äntligen haft råd att köpa min drömbåt.

Allt fungerar, båten är rätt modell o allt.. startar nästan bara

man tänker på att vrida runt nyckeln.. MEN... spärren  6.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som e duktig på sånt här me just båtmotorer och ni känner att

ni behöver någon mer bild/närbild av hur det ser ut med cylinder/vajer

och kanske rent av med vajern bortskruvad på barbord sida av motorn e

det bara att säga till..  Har en bra digitalkamera så att jag kan ta

riktiga närbilder av hur de ser ut.

 

Nu har det varit uppehållsväder en hel dag och bara måttliga vindar...

önskar att jag kunnat utnyttja vädret för en provtur i min nya båt,

 har ju inte kört en meter ännu, inte ens fått kölen blöt... 6.gif\

annat än av regn 5.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Konstigt att du inte har en lös sprint där du kan ställa lutningen på motorn. Ska ju bara vara att dra ut och flytta till andra hål...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knoparn

Jag håller med dig, sitter det inte en sån sprint på alla motorer?

Själv har jag en evinrude 70hk från 89 (muskeltilt)å den har en sån sprint!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm... sprint finns det ju... men lös vill jag ju inte påstå att den är.

Sitter med en låsmutter i vardera änden. Visst kan man skruva loss och

knacka ur sprinten, men då blir ju hela dämparen lös, inklusive motorn,

som då bara kommer att hänga o dingla löst i övre fästet/sprinten. Så

kan jag ju inte ha det om jag ska köra med båten.

 

 Jag är väldigt tacksam för alla tips och ideer... men tyvärr så går

dem ju ut på att kringå det ursprungliga problemet, just att jag inte

kan få dämparen/spärren att släppa. Den ska ju ge efter när man kör

framåt och kör på något, men spärra när man backar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft samma problem när jag hade en Johnsson 50hk (samma motor).

Vajern som lossnat går till en manuell tilt dvs. en hydraulcylinder som skall hjälpa dig fälla upp och ned motorn, kan även användas till att tilta upp motorn lite om man skall in på grunt vatten. Man lossar helt enkelt spaken (om vajern är fastsatt) och hissar motorn till det läge man vill och sen låser man den igen med spaken.

Vad jag vet är det inga problem att använda motorn när den är fast i nedfällt läge då denna funktion mig veterligen inte påverkar grundstötningsskyddet.

När min gick isönder berodde det på dåligt underhåll av hydraulcylindern enligt verkstad, de ansåg att man var tvungen att byta hela cylindern för att rätta till det, skulle kosta runt 5000:- om jag minns rätt (hände -96). Jag bytte motor istället men använde båten ett tag utan att fälla upp motorn mellan turerna, när jag till sist lyckades fälla upp den med hjälp av 5-56 och polygriptång så fastnade den stenhårt i uppfällt läge istället och det var ingen höjdare.

Hade jag varit du hade jag använt båten som den är och lämmnat in den i höst för om du lyckas fälla upp motorn är det stor risk att du inte får ner den igen. Det är nog ingen god ide att koppla bort cylindern då min motor inte hade någon låsspärr i nedfällt läge så du kommer inte att kunna använda den om du gör så.

 

Blev långt och snurrit detta, hoppas du fattar vad jag yrar omsmiley-wink.gif\

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, detta förklarar ju varför det inte finns någon lös sprint och så fåtal hål att ställa riggen. Hur är grundstötningsskyddet konstruerat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag hade själv precis samma problem när jag köppte en båt med likadan motor, (och hydraul-Gas kolv) även där hade plasten på vajern givit upp på precis samma ställe.

 

bytte vajer sen gick det felfritt, som tur var hade jag min motor i uppfält läge när detta inträffade så var lätt i byta då.

Ser facktiskt ut att kunna gå bra med nedfälld motor också, annars plocka ur sprintern o lyft motorn.

Jag minns inte riktigt hur det såg ut eftersom det inte var igår jag gjorde det, men jag tror nog du ska klara av det utan problem också (inga avancerade grejor ingick vajern) annars ta hjälp av någon mekarkunnig kompis så löser ni det på en kväll över en låda pilsner..

 

börja med att lossa vajer nere på kolven o dra ur hela amaturen går då att tilta motorn med bara en skruvmejsel direkt på, utan vajer.  Prova själv så ser du hur det fungerar.

 

/ med hälsningar henke

 

post-11080-1394235139,9743_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då... fattade precis vad du menade. Stämmer så bra in på mitt problem, så vi har nog drabbats av samma sjukdom ;o) Jag gör nog så... kör några försiktiga turer på djupt vatten när vädret tillåter. M a o, undviker grund *s*. Sen kontaktar jag en auktoriserad verkstad till hösten för att kolla upp om dämparen går att rädda. Motorn verkar så bra i övrigt, så jag kan nog tänka mig att lägga 5000 på en ny cylinder om det behövs... istället för att behöva köpa ny motor för kanske 15-20000kr... Vet inte vad man får ge för en BRA begagnad utombordare runt 40hp klassen.

 

 Undrar bara vad för underhåll dem menar att du skulle gjort på cylindern.. är ju en mer eller mindre kompakt enhet utan smörjnipplar eller annat  :o(

 

 Tackar så väldans för ditt inlägg i vilket fall  :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm.. jo, har redan haft loss hela vajer paketet och den stång som vajern sitter krokad i. Kunde efter lite pillande med en polygrip, konstatera att stången inte går att rubba. Vajern löper fint i sitt hölje, men stången/pinnen som går ner i cylinderpaketet, går inte att rubba.

 

Plastfästet för vajern har helt enkelt gått av just för att någon tagit i för hårt trots att pinnen har kärvat. Så det är inte vajern i sig som är mitt stora problem, utan just att den ventil som vajern ska påverka, verkar ha kärvat så att den inte släpper trycket i cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA, väldigt få hål... närmare bestämt så finns det bara tre (3) lägen/hål.

Men är funktionen som Marty säger, att man kan ställa vinkeln med cylindern, ja då behövs ju inte så många hål :o)

 

Men då kommer samma fråga som du har...

 

 - Hur är grundstötningsskyddet konstruerat??

 

Kan jag räkna med att DET åtminstone fungerar som det är tänkt?!

 

Inte hela världen om jag inte kan fälla motorn manuelt, får bara ta det vackert när jag kör med trailern och vid sjösättning/upptagning.

 

 

Diggar maringuiden.se mer o mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tråkigt o höra, bara som du redan har påpekat så sitter den såkallade stången kan sitta bra hårt , likaså min gjorde det, kervat ihop under vintern antagligen så fick tillbringa endel våld och att få axeln o rubba sig.. men lite 5-56 så brukar det lösa sig.

Sen hur du gör för o lösa problemet är ju klart helt upp till dig.

 

 

Senast ändrad av Henke92 | 09 juli 2007 | 01:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stackars nallen :( ja stötte på ett större problem efter att köpt min andra båt för några veckor sedan hann bara köra en gång sen pajade växelhuset :(  vill med ut o racea .. men ditt problem låter skumt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ok, då e ja med.

hade ingen aning om att det fans en sån variant, där du kan låsa motorn i det tilltläge du själv väljer med hjälp av cylindern, men det verkar ju vara ett praktiskt system .(om det funkar dvs.)

 

Men kan du inte göra så att du demonterar cylindern då och ger den en översyn i lämpligt garage med skruvstycke och andra nödvändiga verktyg?

Av andras komentarer att döma så verkar den ju kunna kärva fast ibland...

Hoppas du hittar en lösning!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm.... ärligt talat, det önskar jag med.. finna en lösning.

 

 

Frågan e bara just nu...  fungerar grundstötningsskyddet??!!??

 

Ska hör med verkstad senare, vad som kan tänkas va åtgärd...

Men just nu vill jag bara ut å åka...  även om vädret till viss

del är en ORDENTLIG broms  :o(

 

 Någon som VET nått om hur grundstötningsskydet e uppbyggt????

På just denna modell:

 

Evinrude BE40EESR

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden igen ( efter sex år...)

Fick du ordning på problemet? Jag har problem med samma sak fast omvänt! Min motor rör sig hur fint som helst men det är inget motstånd alls i tilt assist cylindern. Lyfter jag upp motorn så faller den fritt när jag släpper ner den. Kan det vara cylindern som är trasig? Någon som vet om det går att fylla på hydraulolja och iså fall hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydraulcylindern, är det inte bara en speciell typ av gasfjäder?

Kanske går att hitta en i bilhandeln och ordna med stopp på annat sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är en gascylinder? Men det finns en skruv längst ner under där vajern som manövrerar cylindern går in. Och skruvar man ur den kommer det ut olja där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ni ordning på problemet?

På min Johnsson 40hp

har tilten fastnat i nerfällt läge vilket gör att jag inte kan köra båten med trailern för då tar motorn i  marken.

verkar också vara hydralkolvens vajer som fastnat/kärvar i själva kolven.

 

Funkar det om jag lossar på vajern i kolven? Släpper trycket då?

 

Redigerad av Losellpo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Johnson 40 hp med tilt har nog funnits i 40 år alla ÅM är nog inte lika. Du kan försöka kolla själv här www.boats.net. Leta efter något som kallas release.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...