Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Nyrelli

Furlex rullgenua rullar inte in helt

Rekommendera Poster

Hej! Har fått problem med rullgenuan på min nyinköpta båt. Det är en Furlex och problemet jag har är att den inte rullar in hela seglet.

Problemet dök upp senast jag var ute och hade seglat en kortare sträcka i lättvind. När jag skulle rulla in genuan var hela uthalstampen slut innan hela genuan var inrullad(ca 0,5 m segel kvar utrullat).

Det känns också som om rullen som det hoprullade seglet skapar på förstaget inte är lika väl packad som tidigare, den känns lösare. 

Finns det någon justeringsmöjlighet som kan ha påverkats eller är det någon som har någon annan idé om vad det kan vara och vad jag kan göra?

Stort tack på förhand! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rulla in, ta bort skot, dra in några varv av linan så att du kan rulla in helt med linan nästa gång.

Det blir lite olika hårt inrullat från gång till gång beroende på vind och hur pass man håller i skotet när man gör det.

hej/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tidigare talare säger så rulla in seglet till max, lossa skotet så att du kan fortsätta rulla in det fullständigt, se nu till att linan redan ligger några varv runt furlexen, (så att du nästa gång kan dra lite till ifall det har ändrat sig, beroende på hur hårt det är rullat nu):

Du får förmodligen ta loss linan och linda några varv manuellt, alternativt kan du ta ner seglet och se till att du inte ha något överskott på lina i sittbrunnen när seglet är fullt utrullat/innan du hissar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Obs att den andra varianten kan ge en rulle som har för mycket lina på sig (jag vet för jag har just lindat av den onödiga och trilskande mängden  på min rulle :) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

I min instruktionsbok till Furlexen står det att man skall ha ca 5 varv på rullen när seglet är helt inrullat, börja med att kolla det.

Om Du inte har någon instruktionsbok, finns sådan att ladda ner från Seldéns hemsida. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...