Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
uttern

Kartor och GPS plotters?

Rekommendera Poster

Jag har en äldre handburen GPS monterad på instrumentbrädan idag. Jag ämnar i år att uppgradera till en färg-kartplotter, ej PC. Ju mer man jämför på mässor, Internet och i brochyrer, ju mer osäker känner man sig i valet. Är det någon som har erfarenheter i skillanden mellan BlueChart och Navionics Gold som kartmaterial? (Dvs mellan Garmin-Magellan och Raymarine-Lowrance-Eagle.) Är det någon som har praktisk erfarenhet (och vill dela med sig) mellan raster varianterna ovan och C-MAP som är vektorbaserat? Trots allt ska det användas för Mälar-, innerskärgård och skärgårdsnavigering i motorbåt. Dvs ingen Atlantångare! Jag tackar för svaren i förhand! Mvh Uttern i Södertälje

post-1206-1394234258,5268_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där Jag avråder dig att navigera efter elektroniskt sjökort Tänk på den missvisning en Gps ger & lägg då till trånga pasager i skärgården. Öppet vatten okej men inte annars. Övrigt föredrar jag vectoricerat men som kompliment till pappers korten gott sjömanskap och planerad rutt. Annars är det stora plånboken som gäller DGPS med vectoricerat, men då är vi inne på yrkesprylar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart går det utmärkt att navigera med plotter. Finns inget självändamål med att välja bort teknikutveckling. Dagens billiga plottrar har en missvisning som ligger på 3-10m större delen av tiden, i trånga områden, skall man vara väldigt duktig för att vara mer säker med papperskort (är väl lika bra att tillägga direkt innan traditionalisterna börjar, att jag har skepparexamen sedan 25 år tillbaka), framförallt ensam och i högre hastigheter än 8 knop. Självklart bör man ha papper med för ev elektronikfel. Eftersom du till dags dato använt gps antar jag att du har grundläggande utbildning/kunskap om navigering via traditionellt sätt. Mitt råd - välj vanliga sjökortslika program = lättare att känna igen sig. Tror personligen att själva plottret har större betydelse än kartvalet, lätt att hantera, bra upplösning, lättavläst i solljus etc. Har själv använt fugawi med pc tidigare och står nu i valet mellan att köpa handdator till programmet el. plotter, lutar själv åt navman 5500 som förefaller kompetent (attraherar att få en färddator på köpet) till ett bra pris. Lycka till med vad Du än väljer! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du har en gundutbildning att stå på. själv så läser jag för närvarande till Styrman på sjöfartshögskolan. Den utrustning vi har klarar det mesta, det finns i dag ett fåtal handelsfartyg som slipper papperskorten. Detta beror på att de har DGPS samt dubbla uppsättningar. GPS har betydligt större missvisning i vissa stuationer.Lyssna inte alltid på vad säljarna säger kolla med yrkesfolket vad dom har för erfarenheter Har även en skepparexamen i grunden kommer så väl ihåg att läraren avrådde oss att navigera efter elektroniska sjökort. Det är vad du ser med dina ögon som räknas elektroniken är bara en hjälpande hand. MVH. Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var väl just det svaret jag förväntade mig från mitt inlägg. Om det är ett antal år sedan man gick grundutbildningen, så var det en väldig skillnad på teknik och tillgång till sateliter. Positionering är mer en godkänd idag, större delen av tiden - inte kunskap från försäljare utan via erfarenhet. Att man använder plotter innebär väl knappast att man ej kontrollerar omgivningen visuellt? Papperskort och förhoppningsvis kunskaper i navigation skall självklart vara med. Men att påstå att det ej går att navigera med plotter är i mina ögon bara trams.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs mitt svar en gång till Ha en bra båt sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry Uttern. Jag känner att jag tvingas svara på repliken från kaparn och det är inte vad ditt frågeforum borde utnyttjas till... Kaparn - jag har självklart läst ditt svar, vilket mitt sista inlägg var baserat på. Det går ej att jämföra handelssjöfartens x-antal bruttoton med fritidsbåtstrafiken. Hur stor missvisning tror du dagens att plottrar/gps har? Trånga passager underlättar snarast vid plotter navigering av väldigt enkla skäl - lättare att avståndsbedömma/jämföra med plotterposition ju närmare land/synliga markeringar man är. Med andra ord - tycker jag - att dagens plottrar är tillräckligt bra/säkra för att använda som redskap för huvudnavigering, vilket också sker i allt högre utsträckning. Den huvudsakliga skillnaden i vårt sätt att resonera ligger i att jag anser, att man tack vare dagens teknik, kan ha tillräckligt förtroende för plotternavigation - om man naturligtvis inte är galen nog att bara stirra på skärmen, utan även omgivningen - jag tycker dock man skall ha grundläggande kunskaper och papperskort med för att vid ev elektronikfel kunna stoppa maskin och börja navigera traditionellt. Plotter är absolut ingen livsnödvändighet, men i en snabbgående motorbåt, utan navigatör, upplever jag att det är betydligt säkrare med en skeppare som använder plotter (och då också har tid/tvingas att bättre studera omgivningen) än traditionella papperskort. Eftersom jag i andra inlägg upptäckt att du tycker om statistik, skulle det vara intressant att se om andra siffror än dessa (tagna från olika institut, hittade inga som tog med samtliga faktorer - därav spannet) dyker upp; majoriteten (7-9 av 10) av olyckor till sjöss beror på alkohol (inkluderat yrkesjöfartens). Jag hittar inga siffror som tyder på att plotter (utan alkoholkonsumtion - vilket också gäller för mer traditionella sätt) leder till olyckor/tillbud. Då är jag ändå en varm förespråkare för körkort till sjöss och är väl i sådana fall den risk jag ser med plotter = behöver ej kunskaper, har plotter! Men som ovan, teknik går sönder och DÅ är kunskaperna nödvändiga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5-e stycket 3-e raden. Grattis du listade ut det alldeles själv. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Hej, Såvitt jag vet och läst är det ingen större skillnad på de senaste elektroniska kartorna nuförtiden, om du köper senaste kartorna för en plotter som klarar dessa. T ex jag har en några år gammal Geonav 6 Elite GPS-navigator som använder den gamla Navionics elektroniska karta (alltså ej Gold). Den är trots allt användbar än idag och jämför man den med Navionics Gold kartorna är dessa nya Gold mycket, mycket bättre. Jag gissar att du kommer att stå i valet mellan en Garmin, Navman, Raymarine eller Genoav GPS-navigator. Gå och köp senaste Båtnytt, där testat 6 st GPS-navigatorer och det står en del om finesserna och vad man bör tänka på. Eller läs det här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=249283&previousRenderType=6 Några saker kan vara bra att ha koll på, tycker jag: - Bildskärmens fönster (bredd- höjd). Vanligtvis är den ca 5-6 tum (diagonalt) men t ex Garmin's nya 172C/178C har mindre fönster. - Upplösningen (bildpunkter på bredden-höjden). Vanligtvis 320x230(240). Nästa snäpp 640x480 blir dyrare apparater som t ex Geonav 8 Sunshine. - Antal färger (16 eller 256 färger). De senaste har 256 färger som ger ännu lite bättra bild än den vanligare 16 färgers skärmen. - Om det förutom dagsbild går att växla till nattbild. När det är mörkt vill man tona ner ljusstyrkan så det inte lycer så skarpt. Inte alla GPS-navigatorer har nattbild. - Om ekolodsgivare kan anslutas så du får upp djupinformation på skärmen också (om det är intressent för din del). Garmin har t ex en modell, 188C. Geonav också, Geonav 6 Sunshine (och andra av deras mer avancerade apparater). - Bränsleflödesfunktion. Finns på Navmans GPS-navigatorer och köper du till en Navman flödesmätare kan du få uppgift om bränsleförbrukning på olika sätt. - Lätt att montera/ta lös eftersom du måste ta med den hem annars lär den bli stulen rätt så kvickt. De flesta sitter monterade på en fäste och man kan ganska enkelt ta lös enheten. Få har helt svängbart fäste typ kula men Navman har det. - Antal rutter som kan lagras (brukar nuförtiden vara rätt många men i min går det bara ett lagra en rutt...). Att det även skall vara lätt att lägga ut en rutt och spara den är ju nåt att kolla upp också. - Lättanvänd. Om du inte behöver bläddra i instruktionsboken för att använda en pryl utan kan lista ut genom att använda knappar och menyer hur det mesta funkar är det ett plus. Garmin, Navman, Genoav, Raymarine brukar vara brå på den punkten. - Inbyggd antenn. Har nästan alla modeller nuförtiden men många går att få med extern antenn om man hellre vill ha det. Jag hade förr en Hard Top båt där jag använde min GPS-navigator med internt(inbyggd) antenn och navigatorn var monterade under taket men det var aldrig några problem att sateliter skulle hittas. - Garanti - bra om det är 3 år, elektronik kan ju lägga av när dom helst. - Elektronisk karta som används: *BlueChart *Navionics Gold *C-MAP NT Vektorbaserade kartor är numera så lika vanliga sjökort att det knappast spelar nån roll vad du väljer - det du väljer blir du garanterat van vid ändå. Skulle det finnas nån finess i nåt kartfabrikat som du kanske missar kan du säkert leva med det. Hur som helst bör du kunna hitta en GPS navigator run 8000-10000 men knappast inklusive den elektroniska kartan, men kanske om du har tur. När jag köpte min Geonav 6 Elite för 3 år sedan kostade den inkl karta och en ekolodsgivare jag köpte till i samma veva 15000 kr inkl moms. Lite billigare sulle det vara idag med en motvarande Geonav som finns idag, t ex Geonav 6 Sunshine, med Navoinics Gold karta och ekolod (som Geonav 6 Sunshine klarar). En sak som jag har kommit underfund med är att en skarp bild är verkligen viktigt och att soljus blekar ner bilden väldigt mycket (min är hopplös att se nåt på i DIREKT solljus). Satsa på en GPS-navigator med erkänt bra bild. T ex den senaste Raychart RC 435 skall ha en mycket bra bild. När det gäller uppdateringar för firmaware (mjukvaran) i GPS-navigatorn verkar Garmin bra på det, Geonav kommer sällan ut med några uppdateringar (i alla fall inte på deras hemsida). Möjligt att Navman och Raymarine också är bra på den biten. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo & tack för ett bra svar (skall jag säga!? - men som jag sa intitialt, jag skall också förändra/byta under säsongen). Hur har Du upplevt uppdateringshastigheten/noggranheten i Din 3 år gamla modell? Skärmen har du ju redan betat av, men i vilken/vilka hastigheter har Du använt den och hur har markör/kartbyten mm följt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Desibelle, Jag använde de första två åren min GPS-navigator, Geonav 6 Elite, i en Hard Top som gjorde 30 knop. Inget problem med uppdateringen på skärmen. Förra sommaren bytte jag båt till en Yamarin 5820 med Yamaha F115 och den gör närmare 40 knop. Inga problem med uppdateringen av skärmen där heller. Man skulle kunna tro att det blev problem med uppdateringen eftersom min navigator trots allt är 3 år gammal men det funkar alltså bra. Men den största nackdelen med min är att den bara visar 4 färger, som var bra då... Nu är det minst 16 färger (helst 256) som gäller. Om du kollar in det testet i DN som jag gav en länk till så står det där att alla de testade navigatorerna klarade 40 knop utan problem. Så du kan lungt köpa nån av de testade modellerna och räkna med att bilden hänger med även i hög fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Tillägg: När det gäller noggranheten kan man räkna med 15 meter idag (även på min 3 år gamla Geonav 6 Elite) som standard men till sommaren kan nogrannheten bli ca 3 meter på nyare enheter som stödjer EGNOS, som skall dra igång under 2004. Enl Garmin: 100 meters: Accuracy of the original GPS system, which was subject to accuracy degradation under the government-imposed Selective Availability (SA) program. 15 meters: Typical GPS position accuracy without SA. 3-5 meters: Typical differential GPS (DGPS) position accuracy. < 3 meters: Typical WAAS position accuracy. WAAS och EGNOS skall ge samma nogrannhet, WAAS finns dock bara i Nordamerika. http://www.esa.int/export/esaEG/estb.html ...accuracy of within a few metres. http://www.esa.int/export/esaEG/U1GVCKSC_estb_0.html EGNOS will become fully operational in 2004 (längst ner på sidan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bo, har läst BåtNytts 6 tester, därifrån jag börjat luta åt Navman ( diverse pillande på mässan). Intressant att Du upplever att korten blir allt mer lika, är trots allt en avgörande faktor (svårt att lära gamla hundar...) för mig. Missvisningen, ja min gamla Garmin 12 (12 kanalers införskaffad 2001) använd tillsammans med Fugawi, har enligt Garmin samma missvisning 15m som Du beskriver ovan, har själv aldrig upplevt en större felmarginal än 10m (och då har jag tappat ett antal av sateliterna) normalt har den visat betydligt säkrare än så. Tester och försäljare till trots, det är de egna och andra aktiva fritidskeppares erfarenheter som avgör mina köp. Likheten i kort, gör nog att jag tar en runda till. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte PC? och Kaparn VEM navigerar på smala ställen med ett elektroniskt sjökort. själv har jag en pc i min båt kör både Det levande sjökortet och Fugawi funkar finfint som riktmärken. elektroniska sjökort är ett hjälpmedel men givetvis ska man ha dom gamla hederliga pappsjökorten också för skulle strömmen gå så är du helt väck om du inte har sjökort. jag ska erkänna att jag kollar oftast på datorn när jag vill se var jag är. men samtidigt får man ha lite avståndsbedömning till öar och liknande och se så att gpsen visa sådär någorlunda rätt som den oftast gör för mig. eller nästan alltid. har aldrig vart med om att pilen gått upp på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern svarar sig själv! Jag köpte en Garmin 182Ci (inbyggd antenn) i maj med BlueChart Mälaren Sthlm Skärgård. :-tackar Hela båtåkandet förändrades omedelbart. Med sjökorten framme och navigatorn på med kurs upp inställd kändes allt mycket tryggare. Årets Garmin 182Ci klarar WAAS och EGNOS mottagning. Exaktheten kan kollas något så när man rundar fyrar och sjömärken etc. Exaktheten är förvånansvärt bra! Man ser annars på skärmen en grön ring som utbreder sig och visar att just nu är toleransen stor! Detta sker när mottagningen av referenssignaler minskas pga körning utmed branta bergsidor, under stora broar eller att en del satelliter servas. Hälsningar Uttern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...