zolp 0 Postad 5 Juli , 2007 Hej, fick stop på båten i Söndags. Misstänkte ganska omgående att startmotorn hade lagt av, förmodligen solenioden som var trasig eftersom jag tidigare har haft det klassiska rasslet när dreven inte går ihop ordentligt. Bytte startmotor igår till en renoverad och när jag skulle starta den sprutade det bensin ur förgasarna. Pumpade totalt ut ca: 1 liter ur båda förgasarna och cylindrarna. Nu har motorn fått stå öppen hela natten för att torka ur så jag kan prova starta under dagen. Min fråga är om detta är normalt när en startmotor lägger av? Kan det verkligen komma in så pass mycket bensin? När jag inte fick båten att starta i söndag provade jag givetvis att flöda ganska mycket så att den skulle vara sur visste jag, men inte så sur. Tacksam för idéer och kommentarer. mvh Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Juli , 2007 1 liter, det var inte dåligt. Ifall du verkligen har fått igenom den mängden så är det nog ganska viktigt och byta oljeblandningen också, dvs motoroljan. Så du inte gör lagren också. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 5 Juli , 2007 Whee!Någon jag nästan kan bilda klubb med! Vi som drifttvättar våra motorer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Juli , 2007 Hej, fick stop på båten i Söndags. Misstänkte ganska omgående att startmotorn hade lagt av. startmotorn ska inte vara orsaken till något driftstopp den ska bara användas vid start av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zolp 0 Postad 5 Juli , 2007 Jag kanske var lite otydlig i min framställning men båten gick som en klocka fram till angöringshamnen där jag låg över natten. Morgonen efter då jag skulle starta ville inte motorn starta. Nitro! Du menar att det kan vara klokt att byta motorolja när man har haft så pass mycket bensin i motorn/cylindrarna. Absolut största mängden låg i förgasarna? mvh Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Juli , 2007 Japp, kolvringarna släpper igenom bränslet väldigt fint. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Juli , 2007 Du kan smaka på oljan först. Bensin inblanndning smakar urk bra olja smakar gott. Hade det varit en bil och du misstänkt topppackning mm hade den smakat godis av den söta glykolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 6 Juli , 2007 Hur kom då åter till hemmahamnen? Jag gick just med i Sjöräddningssällskapet som medlem om man behöver hjälp eller bogsering, är du med i något sådant eller sjöassistans?? Nu är det semester 4 veckor och båtåka, hoppas bara vädret stabiliserar sig men vi har nog ändå tur här i 08 land jämfört med vad ni fått söderut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zolp 0 Postad 6 Juli , 2007 Köpte tidigare i ett medlemsskap i Sjöassistans och kan varmt rekommendera det. Det hjälpa mig till hemmahamn på ett mycket bra sätt. Historien går dock vidare. Efter att ha tömt cylindrarna samt förgasare på vätska fick motorn stå och lufta ur ett dygn, brandrisken etc. Provade starta motorn i går och nu ser jag att det är vatten som har trängt/tränger in i cylindrarna samt förgasare :-( Ny rubrik på detta inlägg är numera vatten i motorn AQ145. Eftersom jag inte är något proffs, dock kan jag skruva, har jag letat på detta forum och andra vad detta kan bero på. Båten gick hur bra som helst i lördagskväll och söndag förmiddag ville den inte starta. Jag har hittat följande möjliga diagnoser: * Kamremen har kuggat fel (kanske kamremssträckaren har gått sönder) och därför sker insug av vatten via kyllipan istället för utblås. * Topplockspackningen trasig eller sönderrostad topplock. Men då borde väl vätskan vara grönfärgat i stället för som nu en blandning av sjövatten och lite bensin (smakade på skiten och det var salt) * Kyllimpan, avgaskrök etc. inte tät. Dock är kyllimpan inte direkt gammal, några år. Frågan är hur jag skall felsöka? Tacksam för tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser