Gäst Johnson Postad 21 Mars , 2004 Hej! Har fått tag i en Johnson 15 hk årsmodell tidigt 80-tal. Jag undrar nu och det är möjligt att få upp den till 20 hk? Räcker det med att byta förgasare? Är det möjligt att göra? Tacksam för svar och tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrsnoggen 1 Postad 21 Mars , 2004 nej det går inte det skilljer mer än förgasare mellan en 15 och en 20hkare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johnson Postad 21 Mars , 2004 Så det finns inget sätt att få upp den till 20 hk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrsnoggen 1 Postad 21 Mars , 2004 inget är omöjligt men är ingen ide att försöka då e de bättre att du köper en 20hkare det blir antagligen billigare än att trimma din 15hkare på ett bra sätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst J Postad 22 Mars , 2004 Japp då får det bli så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 22 Mars , 2004 9.9 och 15 samt 20 och 25 är oftast samma motorer. Inte 15 och 20. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johnson Postad 23 Mars , 2004 Aha på så vis. Då får jag leta upp en större motor. Tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst tomas Postad 22 Mars , 2005 Jodå möjligt är det men en tvåtaktsmotor har sina begränsningar. Vid modifiering får man räkna med att ett ökat effektuttag måste ske vid ett högre varvtal och i ditt fall alldeles säkert med en mindre propeller. Om det bara är ökat kraftmoment du är ute efter måste du se dig om efter en större motor. Att byta förgasare är helt fel om du inte har gjort modifieringar som får motorn att suga mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst otan Postad 31 Maj , 2005 Vad är det då som skiljer sig mellan motorerna? Något måste det vara? Har själv en äldre 25:a och vad jag kan se så är det ingen skillnad på den och en 30:a. Det måste väl ha att göra med förgasaren eller sugöppningen i membranet? Är jag fel ute eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 31 Maj , 2005 Beror helt på vilken motorfabrikat man pratar. Evinrude (Johnson) äldre 20-25 hade 360 cc (Innan 1977). Från och med 1977 hade Evinrude (Johnson) 521 cc på båda sina 20-25 hästare. Och det gäller även efter 1977 på 30-35 hästarna. Sedan på Evinrude 9,9 och 15 hästare är det 216 kubik ( Om jag inte missar på nån liten kubik). Och det är från dom tidiga brytarmodeller till 1976. Sedan är det samma kubik men med CDI-tändning. Till den nyare modellen som kom i slutet på 1990-talet. Där är kubiken på 255 cc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst stefan L Postad 2 Juni , 2005 ni som vet, har VP 250 (25 hk) någon storebror som i grunden är samma motor. Med andra ord, finns det möjlighet att skrämma upp den til säg 30 hk eller mer? Det gjordes i alla fall en 350, men den kanske hade en cyl till... VP250-75 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser