Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Gäst Johnson

Johnson 15 hk till 20 hk?

Rekommendera Poster

Gäst Johnson

Hej! Har fått tag i en Johnson 15 hk årsmodell tidigt 80-tal. Jag undrar nu och det är möjligt att få upp den till 20 hk? Räcker det med att byta förgasare? Är det möjligt att göra? Tacksam för svar och tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej det går inte det skilljer mer än förgasare mellan en 15 och en 20hkare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johnson

Så det finns inget sätt att få upp den till 20 hk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inget är omöjligt men är ingen ide att försöka då e de bättre att du köper en 20hkare det blir antagligen billigare än att trimma din 15hkare på ett bra sätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst J

Japp då får det bli så :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

9.9 och 15 samt 20 och 25 är oftast samma motorer. Inte 15 och 20.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johnson

Aha på så vis. Då får jag leta upp en större motor. Tack för tipsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst tomas

Jodå möjligt är det men en tvåtaktsmotor har sina begränsningar. Vid modifiering får man räkna med att ett ökat effektuttag måste ske vid ett högre varvtal och i ditt fall alldeles säkert med en mindre propeller. Om det bara är ökat kraftmoment du är ute efter måste du se dig om efter en större motor. Att byta förgasare är helt fel om du inte har gjort modifieringar som får motorn att suga mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst otan

Vad är det då som skiljer sig mellan motorerna? Något måste det vara? Har själv en äldre 25:a och vad jag kan se så är det ingen skillnad på den och en 30:a. Det måste väl ha att göra med förgasaren eller sugöppningen i membranet? Är jag fel ute eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror helt på vilken motorfabrikat man pratar. Evinrude (Johnson) äldre 20-25 hade 360 cc (Innan 1977). Från och med 1977 hade Evinrude (Johnson) 521 cc på båda sina 20-25 hästare. Och det gäller även efter 1977 på 30-35 hästarna. Sedan på Evinrude 9,9 och 15 hästare är det 216 kubik ( Om jag inte missar på nån liten kubik). Och det är från dom tidiga brytarmodeller till 1976. Sedan är det samma kubik men med CDI-tändning. Till den nyare modellen som kom i slutet på 1990-talet. Där är kubiken på 255 cc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst stefan L

ni som vet, har VP 250 (25 hk) någon storebror som i grunden är samma motor. Med andra ord, finns det möjlighet att skrämma upp den til säg 30 hk eller mer? Det gjordes i alla fall en 350, men den kanske hade en cyl till... VP250-75

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...