Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
StefanX

Hjälp, kortslutning i VP, AQ151C

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Nidelv 18, med AQ151C, dvs en B230-motor. båten har en hel del el, såsom radio, vindrutetorkare, fläkt, powertrim, startmotor, lanternor, diverse navigationsutrusningar, motorinstrument, vhf,,,det var nog allt.

Iallfall under motorgång så hostade motorn till ilskt, plötsligt för att sedan dö totalt, samtidigt som det utvecklades kraftig rök bakom intstrumentpanelen. Jag vred genast av tändningsnyckeln, prövade därefter att vrida på den igen, då var allting dött, all el död, förutom radion ! 

Jag skruvade genast bort väggen bakom instrumentpanelen och blottad ett virrvarr med kablar, såg ingenting som verkade bränt.

vad gör jag nu, ????,,, har någon något tips?,  eller finns det någon händig kille som mot betalning kan kika på och kanske mäta lite på plats, båten ligger i Björlanda,,, jag kan meka själv, men el är svårt,, behöver nog lite hjälp, vägledning på plats

Bästa hälsningar Stefan

Senast ändrad av StefanX | 05 juli 2007 | 12:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att följa den grova röda pluskabeln, tror den sitter på tändningslåset nr 30. I andra ändan, ovanför startmotorn (vill jag minnas) sitter det pentasäkringar. 

Att hitta säkringen är nog inte problemet utan det eventuella problemet kan vara att hitta skälet till varför det kortslutit. Skälet till detta kan ha varit simpelt enkelt ex att någon kabels hölje vibrerat sönder med kortslutning som påföljd. Jag är helt övertygad om att du hittar felet ifall du systematiskt/lugnt följer/besiktigar kablarna under instrumentbrädan. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Nitro. El är inte magiskt. Eftersom det fungerade från början så hittar man det mesta genom att lugnt gå igenom och följa kablar. Avgnagd isolering som ger kortslutning. Skarvar, kontakter och säkringar som har oxiderat (skruva isär, gör rent och skruva ihop).

Båtelsystem har en tendens att vara rätt risiga. Så det kan ju ta en stund.

Leja ut jobbet? Undrar om det är en bra ide. Det är inget kul jobb för en elkille så han lär ta betalt ordentligt. Och sedan vet man inte riktigt vad som var fel så man kan fixa det nästa gång.

Stor kaffetermos, bullar, bra musik på radion och ett par timmar i båten. Ev en digitalkamera för att ta bild på mystisk fynd och lägga en fråga här på MG...

Senast ändrad av Anders_St | 05 juli 2007 | 11:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra och uppmuntrande ord, mina vänner !

Tror att det skall bli fint väder i morgon så jag gör ett försök då.

En sak oroar mig dock,,, som jag berättade så utvecklades kraftig rök från instrumentpanelen, var kom röken ifrån och vilka skador kan ha uppkommit underar jag ?,

Kommer röken från smält kabel, och kan det vara så illa att stora delar av kablaget blivit skadat och sönderbränt, fastän det inte syns ?,,, det rök ganska mycket !

Jag hör av mig med skriftig och fotografisk dokumentetion framöver

Häls Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kraftig rök från elpanel... Jag skulle förvänta mig svartbränd kabel. Dvs någonting har kortslutit 12 V vilket med ett blybatteri ger en kraftig strömrusning, glödande kabel, och svartbränd isolering.

Borde bara vara att byta.

Kan ju ta en stund att lura ut hur det var kopplat om kabeln släppt från kontakt eller brunnit av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det funkade faktiskt med kaffe,,,,,,,jag tror jag hittade orsaken till kortslutningen, den fanns i en cigarettutagkoppling..

Så nu funkar all el förutom el till motorinstumentenen och powertrimmet,

dock funkar startmotorn.

det skulle visst finnas några sk pentasäkringar ovanför startmotorn  men jag hittar inga,  jag hittar en röd knapp som det står 40 på, antar att det är en automatsäkring 40 Ah,,, eller ?,,, men jag hittar inga andra säkringar, var finns dessa pentasäkringarna och hur ser de ut ?

Tacksam för svar /Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Stefan

Du har råkat ut för ett klassikt båt fel. Om du finns i Stockholm kan jag komma och hjälpa dig att hitta säkringar På länken under finns mitt el system

www.osterblom.nu/coronet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FIXAT!!! GÖÖÖÖTT

jag hade fel när jag först trodde att det var cigg-uttaget som kortslöt,,,  

Kortslutningen uppstod på ett annat ställe där en pluskabel lossnat från sitt fäste och låg an mot jord.

kabeln  till cigg-uttaget var däremot osäkrad och dessutom tunn så kabeln i sig fungerade som säkring kanske man skulle kunna säga,,, iallfall är den skadade kabeln nu ersatt med en ny fräch lite grövre och jag har efter goda råd säkrat upp cigarettutagkoppling, samt en lampa, allt annat verkar vara uppsäkrat och jag har lärt mig att el faktiskt inte är så farligt och komplicerat,,, ----tålamod, voltmeter och kaffetermos

tack för alla goda råd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...