BMoon 1 Postad 4 Juli , 2007 O då spolar jag på med en B20-fråga till, snart det enda på detta forum:) Fattar iaf inte hur det ska gå till att få bort kamxelbulten ifram där... Är bara kamaxeln kvar i blocket men får fasen inte bort den. Hur bär man sig åt? Dels är den sjukligt stor och dels finns det inget att hålla emot i (kanske skulle tagit bort den innan vevaxeln). Börjat fundera på om den är vänstergängad eller nått men stod inget om det i serviceboken tror jag! HJÄLP! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 Juli , 2007 Du gjorde en riktig reflektion. Drevet skall loss innan vevaxeln. Nu har du två möjligheter, sättt tillbaks vevaxeln eler sätt/gör ett mothåll. Det är förövrigt inget konstigt med muttern. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 4 Juli , 2007 kan nog vara knepigt att få loss den om veven är borta, om du har tillgång till muttermaskin så borde det nog gå (den har så distinkta slag så det borde lossa fast kammen kan snurra). måste du ha bort drevet då? går inte kammen att dra ur blocket fast drevet sitter kvar, eller vänta det sitter ett låsbleck bakom drevet va, minnet sviktar. har för mig att det finns hål i en del drev (backelit modellen om jag inte minns fel) som du kan träda in en mejsel eller dyl och låsa drevet med, eller linda en trasa runt en mejsel och träd ner i ett hål för en lyftare och lås kammen mot en nock, behöver jag nämna att sunt förnuft och måttligt med våld är att föredra om man låser kammen genom ett hål i ett backelitdrev eller mot en nock :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 4 Juli , 2007 kan nog vara knepigt att få loss den om veven är borta, om du har tillgång till muttermaskin så borde det nog gå (den har så distinkta slag så det borde lossa fast kammen kan snurra). måste du ha bort drevet då? går inte kammen att dra ur blocket fast drevet sitter kvar, eller vänta det sitter ett låsbleck bakom drevet va, minnet sviktar. har för mig att det finns hål i en del drev (backelit modellen om jag inte minns fel) som du kan träda in en mejsel eller dyl och låsa drevet med, eller linda en trasa runt en mejsel och träd ner i ett hål för en lyftare och lås kammen mot en nock, behöver jag nämna att sunt förnuft och måttligt med våld är att föredra om man låser kammen genom ett hål i ett backelitdrev eller mot en nock :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 4 Juli , 2007 Hmm! Alltid är det nått... Är ju hugget som stucket! Får jag bara tag i en hylsa storlek 36 så kan man ju iof få bort den utan problem med mutterknacken, dock verkade det när jag kollade runt som att hylsstorlekarna oftast ta slut vid 32mm. Går ju att plocka i vevaxeln igen också, men ligger på olika ställen. Försökte med lite mothåll men orkade inte får bort mutterkraken. Men men, får klura ut något. Kankse iof kan åka ut till en bekant och låna hans hylsor till traktorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser