Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
memike

Nybörjare behöver hjälp med impeller byte.

Rekommendera Poster

Hej...

 

Ny andvändare på denna sida och även nybörjare med båtar, Eller nybörjare är jag väl inte direkt men nybörjare med att skruva båt motor är jag.

 

 

Äger en Uttern 4501 med en mercury 40Hk 4cyl 1991:års modell.

 

Fixade och donade med den den gångna helgen (byte propeller), och sean åkte jag till sjön för att fiska och njuta av solen. Men något gick lite fel. Hivade i den i vattnet ifrån trailern. Startade igång motorn (gick fint) lät den gå på tomgång för att jag skulle kolla över så att allt va i ordning. Men jag fick ingen vatten stråle ur motorns kylningshål. ?

 

Stängde av motorn och kollade slangen som leder ut vattnet men det va helt ok. Tänkte då att det kanske kommer så jag gasade iväg lite försiktigt och kollade på om något vatten ko men icke. Stängde av motorn igen och rodde tillbaks. Provstartade en sista gång inne vid bryggan då gick den igång och sedan dog motorn. plockade upp båten och åkte hem igen.

 

Då till frågan är det Impellern som måste bytas? Är det ett avancerat ingrepp? Finns det Spränskisser på nätet att få tag i?

Jag har meckat en hel del MC motorer så jag är inte ny på den fronten. Men jag skulle villja få tah på en sprängskiss så jag kan börja kolla över motorn. Kan säga det att denna båt har gått otroligt lite sedan jag köpte den för snart 10år sedan (va bara 15år) har max gått 10h MAX så den är kanon fräch förövrigt, har haft inne den på total service för två sommrar sean men har inte kört något efter det.

 

Har en litet problem till, Ett pipande ljud ifrån gasreglaget ljuder när man vrider på tändningen. Är det något överhetnings skydd som låter? det har gjort det fast jag haft vatten stråle innan...

 

Blev visst ett lång första inlägg. Hoppas någon orkar läsa det och kan svar på min frågor.

 

Tacksam för svar Mvh Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan svara på ditt lilla problem, det är summern som visar att den funkar och den ska larma sen om du har överhettat, slut på olja ( om den är separat).

 

Resten överlämnar jag till nån kunnig att svara på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Men vad är summern? Jag tog bort olje tanken och rengjorde den och tömde den gammla oljan och rensade de gammla slangarna och fyllde i ny olja 5Liter.

 

Så det tror jag inte iofs. kan kanske vara täppt i någon kanal längre in på motorn.

 

Ni som kan detta vad kostar det ca att lämmna in få impeller byt en total genomgång av motorn. vet att det kan variera men imellan fingrarna 1000kr - 10 000kr?????

 

 

Mvh Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Efter att ha läst beskrivningen av dina problem så är jag inte säker på att du har något problem överhuvudtaget.

 

Angående skvallerstrålen så skijer funktionen av denna mellan motorer.

 

På den Yamaha jag tidigare hade så skvalade den så fort morn gick.

 

På båda de Merc motorer jag har idag så skvalar den bara efter det att motorn blivit varm och termostaten öppnat. Om du har samma konstruktion så kan den komma igång om du bara väntar tills motorn blivit varm. Detta brukar ta ca 1-2 min på tomgång.

 

Är du osäker s känn med handen på toppen. Den skall hålla ca 60 C när termostaten öppnar. Ordentligt varm men det skall gå att hålla var manden en stund. 

 

På den större av mina motorer finns en bypass som öppnar och kopplar förbi termostaten då man gasar på. Över ca 2000 varv försvinner därför strålen. Sannolikt har även du denna konstruktion.

 

Mitt reglage låter var gång jag slår på tändningen. Detta är gjort med avsikt att tala om att kontrollkresen för olja, temp och summer är OK.

 

NB jag har inte samma motor som duoch vet inte hur länge du lät den gå utan att strälen kom igång så jag kan inte vara tvärsäker på ovan.

 

Det är hur som helst en god ide att byt impellern och ta ur och kolla termostaten.

 

Sprängskisser hittar du antagligen här:

http://www.mercruiserparts.com/SelectProductLine.asp

 

 

  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...

 

Ok, men jag tror ändå något är fel. För ibland tjuter det hela tiden medans jag kör och ibland inte.

 

Och jag körde motorn varm, ca 2-3min tomgång sedan åkte jag en liten sväng utan att vatten strålen kom igång.

 

 

Om man ska byta impeller så måste man lossa hela svärdet eller?

Kollade på sprängskissen. Ser ut att vara en massa skruvar och muttrar för att komma åt den. Har försökt söka och se andra som bytt den själv. verkar som om de bara behövt lossa 4-7 skruvar. Det går ju även en vatten ledning nerifrån och upp. kanske det är den som är täppt.?

 

 

Mvh Mikael

 

Senast ändrad av memike | 04 juli 2007 | 11:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på sprängskissen... Är det bara 4skruvar uppe i motorn som håller hela svärdet och drivaxel på plats eller måste man lossa mer saker?

 

Måste man plocka av propeller osv?

 

 

Mvh Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en så liten motor så brukar det vara 4 bultar/muttrar en under trimfenan. Oftast så är det sedan att ta bort växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...

 

Ok när jag tar bort växelhuset. Är det oljor och annat där inne som jag måste ersätta sen???

 

Bifogar en bild. Har tagit bort skyddshöljet på bilden för att kunna markera skruvarna?

 

Måste jag ta bort proppeller och något där inne?

 

 

Är det möjligt att man kan fått upp gummi bitar ifrån impellern in i motorn?

 

Tacksam för alla svar så jag kan få åka lite båt snart...

 

Mvh Mikael

 

Senast ändrad av memike | 05 juli 2007 | 18:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HJÄLP.............................................

 

 

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok när jag tar bort växelhuset. Är det oljor och annat där inne som jag måste ersätta sen???

 

- Nej, om växelhusoljan läcker ur så beror det på en trasig tätning. 

 

Bifogar en bild. Har tagit bort skyddshöljet på bilden för att kunna markera skruvarna?

 

- Det ser ut som om du tänkt demontera halva motor. De bultar/muttrar du skall lossa sitter runt en skarv i riggen straxt ovan antiventilationsplattan (den horisontella plattan ovanför propellern.

 

Måste jag ta bort proppeller och något där inne?

 

- Nej, det skall inte behövas, men om du aldrig gjort et förr så varför inte passa på att smörja upp splinsen med marinfett. Detsamma gäller växelhusoljan som bör bytas var höst. Mest för att kolla att det inte kommit in vatten.

 

Är det möjligt att man kan fått upp gummi bitar ifrån impellern in i motorn?

 

- Ja tyvärr så händer detta. Kolla först att det inte sitter gummibitar i röret från pumpen upp till motorn. Du kan sedan ansluta en slang och spola försiktigt för att kolla att det kommer upp vatten till motorn. 

 

- Det senare sker på egen risk. Jag har aldrig gjort det och trycker man på för mycket så kan det komma vatten in i motorn på ställen där det inte skall vara. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du kunna redigera min bild och visa vilka skruvar jag ska ta bort???

 

Kollade på en sprängskiss och då såg det ut som om impellern satt en bit upp i svärdet.

 

Men om det är som du säger så ska jag bara behöva lossa de skruvarna på plattan uppanför propellern?

 

Tack för hjälpen hitills Mvh Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sett uppifrån i bakkant nedtill på riggen sitter en plastplugg. Den syns på fotot. Pilla bort denna och lossa bulten som sitter i håle så att trimfenan lossnar. Om du är nöjd med att motorn inte drar i ratten vid marchfart så notera hur trimfenan är riktad för att kunna montera tillbaks den på samma sätt.

 

Under trimfenan sitter en av de bultar/muttrar som håller växelhuset. Riggen är delad mellan plastpluggen och bulten under trimfenan. Övriga bultar/muttrar hittar du längre fram längs denna delning. 

 

Senast ändrad av guestsson | 07 juli 2007 | 08:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla denna bild och nästa

 

Lossa plastplugg 4 och bult under denna.

 

Muttrar vid 2, 3 och 7

 

 

 

Senast ändrad av guestsson | 07 juli 2007 | 08:34

post-19638-1394235138,489_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag är inte helt säker på att detta är exakt rätt spränskisser till din motor, men det borde framgå var delningen sitter.

 

Senast ändrad av guestsson | 07 juli 2007 | 08:45

post-19638-1394235138,5575_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så himmla mycket... Hoppas jag klarar av att byta den nu då...smiley-laughing.gif\

 

 

Måste man lossa stången som går ner i svärdet den på bild nr 2???

 

 

Mvh Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du envisas med att tala om svärdet, om du avser skeddan så går denna inte att ta loss.

 

Stången 2 är en slang avsedd att ansluta en trycklogg till.

 
2 22-85822A10 ----CONNECTOR ASSEMBLY, SPEEDOMETER (click here)  22-85822A1   $10.47 $10.23 1 

Något som jag tycker att du själv borde ha kunnat konstatera.

 

Som sagt, det hela är mycket enkelt, lossa bultar/ muttrar och dra ned växelhuset. Våld/verktyg skall inte behöva användas. Jag mfl har beskrivit vad du bör tänka på då sätter ihop det igen. Använd sökfunktionen. Det underlättar att lägga i framväxeln innan du tar av växelhuset.

 

Svårighetsgraden är ungefär densamma som att ta av bakhjulet på en cykel. Känner du dig osäker så lämna in motorn till en verkstad.

 

Nu tror jag inte jag mer att komma med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEHE nu tror jag att jag ska klara det då.

 

Jag tänkte mest på drivningen ner till propeller. Men har fattat att den bara sitter med splines.

 

Nu ska jag beställa en impeller och lite andra packnigar samt oljor och fett sen ska det mekas. Hoppas bara man slipper gummi fragdment i motorn. Då blir det till att lämmna in den tror jag.

 

Efter detta ska båten säljas till fördel för en ny med 4-stroke motor.

 

Mvh Mikael

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då det ska nog gå fint. Har fått alla delar nu i vår så nu håller jag på med packningsbyte m.m

Det enda som ser lite konstigt ut är impellern. Den är förstor alltså så att gummivingarna blir vikta i själva impellerhuset. Men de på firman sa att det skulle vara så. Så det hoppas jag.

Men jag har en fråga bara. Hittar inte påfyllnadshålet till växelhusoljan. Är det samma hål som man tämmer ut oljan igenom eller???

 

 

///Micke

 

PS: bifogar en något suddig bild på impellern i huset.

 

post-27514-1394235486,6435_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern ska vara större än impellerhuset - gummivingarna ska böjas i rätt riktning i förhållande till motorns rotation för att skapa ett pumphjul. Om inte så lär dom hoppa rätt vid första startförsöket, men se ändå till att få in dom rätt för säkerhets skull. Längre upp på drevet sitter en nivåplugg till växelhusoljan. Köp en oljepump (speciellt för växelhusolja på båtmotorer - kostar ca 100 kr) och pumpa upp olja igenom urtappningshålet till dess att olja rinner ut ur nivåpluggen. Skruva ihop och lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK då stämmer det nog.

 

Någon som föresten vet vart man kna köpa mutter i tum storlekar??? Verkar inte lätt att få håll på.

 

 

///Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...