svampbob 10 Postad 4 Juli , 2007 Hallå alla seglarvänner! Vi står i begrepp att byta båt. Valet står mellan en x 362 s -02, fullutrustad i ypperligt skick, eller en ny Salona 37 med en ganska mager utrustning. Samma pengar.... Mest familjesegling, men man vill ju inte va sist över fjärden.. Lite kappsegling blir det oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chablis 0 Postad 4 Juli , 2007 Valet måste vara enkelt en ny morden båt är alltid att fördra Salona är jätte bra båt, men det finns en bättre och det är Dufour Preformance 34 alt 40, då är du garanterat inte sist över fjärden lycka till.Jag har precis gjort mitt val. Det blev Dufour 40 efter att jag provseglat Salonan och Dufouren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 5 Juli , 2007 Jag skulle utan tvekan välja X-båten även fast en ny Salona säkert är en utmärkt båt. Varför -jo jag försöker ta med hela den ekonomiska bilden i båtägandet och jag vet med säkerhet att jag får bra betalt den dagen jag ska sälja X-båten, då det gäller Salona är detta inte lika självklart. Sedan har X-båtarna en omtalad kvalité som håller i många år -då det gäller Salona får vi vänta och se (kan mycket väl bli bra men vi vet inte). Kort sagt -X-båten är ett säkrare val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 5 Juli , 2007 Svårt lyxval ;-) Här kommer några synpunkter X-362 S Bra andrahandsvärde Kvalité Rel vanlig segelbåt som kappseglas flitigt - Ej 3 kabiner - Högt lys? (Kan vara svårt att segla upp till) - Omodern (smaksak) Salona 37 Ny båt är alltid en ny båt! 3 kojer finns om man vill ha det - Osäkert andrahandsvärde - Osäker kvalité - Lys? - Djup köl, problem att komma in i naturhamnar Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 14 Juli , 2007 Hejsan! Tack för Era inlägg och åsikter! Vi bestämde oss till slut för en ny X-34. Spännande att åka ner till danmark och kolla in den på öppet varv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 16 Juli , 2007 Hej VAd ligger en x-34 i pris, utrustad ? MVH Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 22 Juli , 2007 Hej igen! Den hamnar på ca 1.650, men då finns det mesta på den. Standard är te x pentex-segel, landström, ankare mm Båten har premiär på höstmässan i älvsjö. Plus att det förhoppningsvis är en bra seglare, det mesta i form är ju lånat från x-35:an... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contrast 0 Postad 4 Augusti , 2009 Jag förstår inte varför ni inte tittat på Dehler? Både nya Dehler 34S/V och den tidigare Dehler 34J/VDD känns ju modernare än X-34. X-34 tycker jag känns trång invändigt. Båten är dessutom seg i lättvind eftersom den inte kan förses med genua. Den billiga vantinfästningen a´ la Express gör också att framkomligheten på däck är kass. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 5 Augusti , 2009 Håller med om att nya Dehler 34:an verkar som ett klart bättre val. Läste ett reportage där man jämförde X-34 och Dehler 34:an. Och jag tyckte nog att dehler vann den kampen. Senast ändrad av Crona | 05 augusti 2009 | 21:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PrimeX 0 Postad 6 Augusti , 2009 Eftersom Dehler kursat och boet köpts upp av Hanse som inte har redovisat vad som kommer ske ännu så faller kanske jämförelsen. Sen tyckte kanske inte jag att Dehlen var vinnare i testet utan det beror nog mer på vad/vilka egenskaper man förväntarsig av båten. Vi får väl hoppas att Hanse gör något vettigt av Dehler så det inte bara blir Hansebåtar med ny dekal. (ta inte illa upp ni som har Hanse men det är inte riktigt samma kundkrets som köper Dehler, X- mfl) Senast ändrad av PrimeX | 06 augusti 2009 | 13:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 6 Augusti , 2009 Gammal tråd ni har lyft, får väl hoppas att ts har införskaffat en nu. Jag hade nog inte valt X-en då dess konstruktion är från -93 annars har jag bara positivt att sig om x-en. Capio har ju gått snabbt med salonan så det är nog ingen dålig båt. För övrigt håller jag med primeX att kundkretsen inte är samma för Hanse som Dehler och X-yachts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 12 April , 2012 Hej Igen! Efter4 år kan jag konstatera att vi valde rätt. Vi har gjort alla typer av segling, ( ja inte över ocean) och måste säga att vi varit kanonnöjda med båten, Bra att familjesegla och rolig att kappsegla. Man seglar ofta jämt med t ex 40.7 etc. Arcona 340 har man inga större problem med och Dehler 34 har jag inte ens sett nån. Så vill du ha en rolig och kvalitetsmässig kanonbåt i denna storleken, leta lite i madrassen och köp en X-34. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser