Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
mickeh

Förknasaren!

Rekommendera Poster

Hej! har problem med ojämn gång vid låga varv och att motorn liksom dör  innan den kommer igång vid gaspådrag. Har provat att ställa tändningen (har brytarlöstsystem) den gick inte bättre oavsett hur man provade, har tagit kompprov som var u.a.

Då återstår bränsletillförseln, har 2st solex 44 förgasare och en vp 145a (b23)som motor. Hur ska man gå tillväga för att göra ren dessa (förgasarna)eller ev renovera? eller finns det ytterligare saker som kan vara fel.

Hoppas på bra ideer!

Tack på förhand

Micke.H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exakt samma problem med min motor (AQ145) i förra veckan, dubbla fögasare och brytarlöst system (ignitor).

I mitt fall hade muttrarna som höll fast givaren till tändningen i fördelarhuset lossnat, Givaren skall ju sitta 0.7 mm (ignitor) från magnetringen annars blir det inge bra. Dessutom var mina förgasar inte synkade, men elektroniska tändningen var det som ställde till det mest.

Kan kanske vara värt att kolla iaf 

post-27531-1394235130,1912_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, men sån tur hade jag inte den satt som berget.

mickeh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd, och avståndet är rätt 0,7mm, har du fått på magnetringen ordentligt, jag fick ta i ganska mycket för att få den på plats.

Är anslutningar till tändspole ok, om varvräknaren är kopplad till tändspolen så kan varvräknaren bete sig märkligt (pendla) om tändningen knasar.

Men sen kan det även vara som du säger att det är bränslet som spökar.

Lycka till hoppas du hittar felet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt ungefär liknande tomgångsproblem på min vp151 ordnade sig när jag bytte bränslefiltret i vattenavskiljaren. 

Lycka till! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...