Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Links

Köra med motorn på

Rekommendera Poster

Nädå, du är så söt så... smiley-wink.gif\

Borsta tänderna? Nä fy vale, då försvinner ju whiskysmaken... 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får även jag tacka för alla bra tips. Ska också hämta Jofa 485 på hyrtrailer. Dock på lördag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta hyrtrailers är självjusterande och det ska inte behövas nåt inställande eller skruvande, och denna båt är inte tung heller som du köpt så det borde inte bli nåt problem.
När jag körde min båt på hyrtrailer så var jag tvungen att tilta upp motorn men då spände jag fast den i uppfällt läge, jag litade inte på att den skulle stanna där av sig själv.

När du fäster båten dra inte spännbandet runt båten över aktern, dra ett på varje sida så att den spänns fast ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte låta bli att kommentera ett inlägg.

BoatBruce skrev: Och se till att den inte blir för framtung, då kan det börja vobbla.
Det ska vara lite tryck på kulan.

Detta håller jag inte alls med om, det är precis tvärt om. Kultrycket skall vara minst 10% av lastvikten dock inte mer än vad dragkroken är godkänd för.

När det gäller surrningen så gäller följande. Bakåt och framåt skall lasten surras med 45 graders vinkel mot underlaget (trailern) och med en hållfasthet av 4ggr lastvikten. Åt sidorna gäller också 45 grader men med en hållfasthet av dubbla lastvikten. Så om lasten väger 500 kg så skall spännbanden vara avsedd för 2 ton framåt och bakåt och ett ton åt sidorna.

\Lasse 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde med ca 70-80 kg på kulan. Lasbilsspännband (6ton), ett på varje sida i 45 grader vinkel ner mot hjulaxeln, samt en lina över fördäcket. Gick hur bra som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...