Links 1 Postad 4 Juli , 2007 Skall på fredag hämta min nyinköpta båt. en Jofa winth 485 med en 50 hk johnson. Frågan är om man kan köra båten med motor monterad på trailer. Sträckan är ca 13 mil med hyffsat bra väg (alternativt motorväg). Tål akterspegeln det? Senast ändrad av Links | 04 juli 2007 | 07:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 4 Juli , 2007 Ska inte vara några problem, om inte akterspegeln håller för det så är något fel. Helst ska motorn vara nerfälld, men om den hamnar för nära marken så går det även att köra med den uppfälld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klingan 0 Postad 4 Juli , 2007 Håller med, klart det funkar. Ta det lugnt vid ev. farthinder. Själv kör jag alltid dom 500 km mellan uppsala och göteborg med motorn på... Blir bökigt annars, en motor är tung och tar plats i bagaget.. Och håll 80 km/h ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 4 Juli , 2007 Köra med motorn nedfäld alltså. Borde det inte vara bättre att ha den uppfälld så yungden blir mer rakt uppifrån? Eller är det så att fästena har bättre brottstyrka när motorn bryts bakåt och det är därför man skall ha den nere? En fråga till. Hur bör man spänna fast den på trailern? Vad jag har sett så brukar man bara köra med en spännrem över aktern och sedan wiren i fören. Räcker det? Ev har inte båten någon ögla i fronten. Hur gör jag då? Spänna över fören gör ju inte att båten sitter fast så den inte rullar bak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 4 Juli , 2007 Något borde finnas i fören(ögla eller knap), annars blir det väll svårt att få den på trailern? Körde om en ny fin båt/motor på trailer med motorn nedfäld i går. Halva propellern och skeddan var borta! Kul start! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klingan 0 Postad 4 Juli , 2007 Tror den sk. brottstyrkan ökar om den är uppfälld. Jag spänner kroken i öglan, en spännband över de bakre delen av båten samt en från öglan fram i båten rakt ner i chassit på släpet, då sitter det fast... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 4 Juli , 2007 Tål inte akterspegeln att man kör med motorn monterad på trailer så tål den nog som sagt inte så mycket annat heller. Som nämnt så är det en god idé att ha motorn nedfälld, minimerar konstiga ryck som lätt blir om den är uppe. Måste man ha den uppe (för att den kanske tar i marken annars) så brukar jag spänna fast en träbit som lyfter upp den lite lagom och även flexar lite i hålorna. Sen det där med fastsurning är ju lite olika. Jag har min i ögglan i fram, ett band över bakre mitten och två mellan bakre dragöglorna och kärran. Tycker sällan körning på vanlig landsväg brukar innebära några större problem, oftast bra vägar. Problemen är inne i städer med en massa hinder och lappade gator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 4 Juli , 2007 Många bud... Men klart är alltså att köra med motorn på är att föredra då. Är det okej att klättra runt ibåten när den står på trailern? Det blir ju en del punktbelastning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
keihin 0 Postad 4 Juli , 2007 Har motorn elhydraulisk tilt? Isåfall kör upp den, vik ner transportspärren och kör ner till den låser mot spärren. Måste du fälla upp den manuellt så är ett tips att fälla upp motorn men spänna ett litet band neråt, dvs. så att den alltid står kloss mot spärren. Då skumpar den inte så mkt vid minsta gupp och du behöver inte oroa dig för att spärren ska hoppa lös av sig själv och fälla ner motorn i gatan... Går ju även sätta en plankstump mellan akterspegel/båtvagn och motorn ifall man vill vara extra säker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 4 Juli , 2007 Har du powertrim så kan du klämma en bräda mellan motorn och riggen om skeddan går för nära asfalten. Men skälvklart går det att traila, hur tror du alla andra gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 Juli , 2007 Jo, självklart så ska du ha motorn kvar på båten när du trailar den!! Att ta loss motorn från båten (och på igen) är inte bara onödigt besvärligt....det finns risker med att frakta en utmobordare i en bil också om man inte lägger motorn ner på rätt sätt. Att behålla motorn på under trailing är det enda rätta. Och akerspegel tål detta med väldigt goda mariginaler så länge den inte är rejält fuktskadad inifrån. Påkänningarna är större när man kör i sjön än när man trailar. Själv kör jag alltid med motorn i helt uppfällt läge för att inte riskera att propeller och skäddan skadas under transporten. Jag tiltar upp motorn allt som går, fäller ner stödspaken/låset och sedan trimmar jag ner motorn så att den ligger tajt för att minimera vibrationerna. Går hur bra som helst och det hela är väldigt stabilt. Har en bromsad trailer. Jag surrar med rätt dimensionerade förtöjningslinor av hög kvalitet. Som alla mina förtöjningslinor.) Har två knapar i fören och två i aktern. Sedan förtöjer jag mellan respektive knape och trailer. Jag drar åt tamparna riktigt ordentligt så att båten ligger mycket stadigt och att allt är väldigt trafiksäkert. I en eventuell trafikkontroll så ska det naturligtvis inte finnas någonting att anmärka på. Dessutom så har jag naturligtvis vinschens dragkrok fasthakad i båten och ser till att vinschen är spärrad. Man kan också använda spännband istället för förtöjningstampar. I sådana fall så rekommenderar jag att man har en i fören och en i aktern. Vilket man använder är mest en smaksak. Jag körde tidigare med spännband men har gått ifrån det. Båda alternativen fungerar lika bra, men det förutsätter att man har 4 knapar med rätt linor som jag har och att man vet hur man ska surra. Om man inte har dessa förutsättningar så är det säkrare med spännband. En annan viktig sak är att se till att man har justerat in trailerns sidostödhjul, kölrullar och vinschtorn på rätt sätt så att båten verkligen ligger på ett ultimat sätt på trailern! Dessa inställningar måste injusteras efter respektive båtmodell och inte enbart efter dess längd och/eller tyngd. Skrovformen avgör hur injusteringen ska se ut och det får man prova sig fram till. Det kan vara väldigt stor skillnad på hur stadigt och hur trafiksäkert det hela blir beroende på om man har varit noga med denna injustering eller om båten ligger lite fel! Den biten ska man inte slarva med! Tyvär är det nog så att många vekar göra det...antagligen för att det är lite pyssligt att göra denna injustering. Det gäller ju att ha båten i sjön när man justerar in allt, och sedan får man dra upp båten på trailern för att sedan sjösätta igen och justera. Sedan får man hålla på så här tills man har uppnått den bästa injusteringen. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 4 Juli , 2007 Tack för det uttömmande svaret.Trailern jag skall dra på är en hyrtrailer. Så jag misstänker att det kan bli en del justerade... Trailerna har dubbla stödhjul bak. Dvs fyra stycken. Kan bli lite mack känns det som... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 4 Juli , 2007 Se också till så att du inte lägger för mycket vikt fram, dvs kultryck. Trailern ska bära båten inte bilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 Juli , 2007 Jaha, om du ska hyra en trailer så får du ju inte samma möjligheter och tid till att göra en optimal injustering. Men det finns ett sätt som du kan göra för att se till att det blir rätt bra ändå: Ta upp båten på tralern. Släpp ner samtliga sidostödhjulen helt så att de inte har någon kontakt med båten. När de ligger fri så drar du upp dessa så att de får kontakt med båten men de ska inte ligga alltför hårt mot. Det är viktigt att båten vilar på kölrullarna och inte på sidostödhjulen. Sidostödhjulen ska enbart vara ett stöd för sidled och ingenting annat. Ofta är det bra om man kan placera sidostödhjulen ganska långt ut på sidan för då blir det oftast stabilast, men vissa skrov tillåter inte att placera de hur långt ut som helst. Det får du prova dig fram, men du kan ha som målsättning att placera de långt ut. När du säger att trailern har dubbla stödhjul bak så tror jag att det är sk. självjusterande stödhjul. Då är det två hjul på en axel som är vippbar. Men det är bara bra om det är sådana. Glöm inte att kontrollera lufttrycket och kultrycket också. Det ska nog gå bra det där ska du se. Kör försiktigt men kör 80 km/t där det är 90 så du inte stoppar upp all trafik i onödan. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 4 Juli , 2007 Nä... det är fyra stycken sådana par med hjul. Alla fyra på egna stolpar upp från trailern... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 Juli , 2007 4 stycken helt separata stödhjul enbart i aktern!? Det var lite märkligt och ovanligt tycket jag! Det låter som att det skulle vara lite mer omständigt att justera in dessa än om det vore två stycken självjusterande par på ett och samma stag. Ett par på respektive sida alltså. Ja, ja.....-men det går väl det med sa flickan och kastade sig baklänges! Hälsningar: Roddarn Senast ändrad av Roddarn | 04 juli 2007 | 14:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 4 Juli , 2007 Hmm.. svårt att förklara det här... Om jag minns rätt så ser trailern ut nästan som på bilden här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 Juli , 2007 Jaha, ja men, det där ser riktigt bra ut! Om det är den eller en liknande lösning så blir det inga problem alls! Den kommer i så fall att vara enkel att justera och det verkar vara en trailer med bra kvalitet. Av fabrikatet Fogelsta kanske... Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 4 Juli , 2007 Men som jag har förstått det då så skall tyngden ligga på kölen och inte på sidohjulen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 4 Juli , 2007 Exakt! Och se till att den inte blir för framtung, då kan det börja vobbla. Det ska vara lite tryck på kulan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 4 Juli , 2007 Och frågan om man kan klättra runt i båten när den ligger på trailern? Hade tänk spendera lördagförmiddagen med att rengöra och då ligegr den fortfarande på trailern... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 4 Juli , 2007 Inga problem, klättra på du. Bara du har justerat så den ligger rätt. För säkerhets skull så sätt ett stöd baktill så den inte tippar, om du kopplar bort den från bilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 4 Juli , 2007 Låt spännbanden sitta kvar om du ska i och klättra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 4 Juli , 2007 Men skrovet tål punkbelastningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 4 Juli , 2007 Utan problem. Tänk när du hoppar i vågorna med 4 pers ombord och motorn trycker på med fullgas i akterspegeln. Det är bra mycket värre än att åka på trailern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 Juli , 2007 Det blir ingen punktbelastning om du har justerat in båten på trailern rätt. Återigen: Båten ska ligga och vila på kölrullarna och inte på sidostödhjulen Dessa ska enbart vara som ett stöd i sidled och ska därför inte ligga an mot båten så hårt. Och eftersom båten vilar på klorullarna som är utspritt längd med hela båtens bottenskrov (som är stenhårt) så blir det ingen punktbelastning. Jag brukar ofta klänga omkring på båten medan den är på trailern. T.ex. när jag ska vaxa den eller göra någonting annat. Ett tips är att du då gör som jag: Sätt dig ner i båten, ta dig en banan så känner man sig ännu mer som en apa när man håller på och klänger i båten! Du kan slappna av och behöver inte vara orolig alls. Var rolig istället, för den där trailern är bra och du kommer inte att få några problem med att ställa in den för det ger sig självt ganska mycket hur allt ska vara. Det kommer du att se med ögonen om den ligger rätt eller ej. Sedan är det bara att surra ordintligt och kolla kultrycket och sen är det bara att dra i väg! Det ordnar sig och det kommer att ordna sig bra. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 4 Juli , 2007 Tack för alla svar. Detta måste vara ett av dom snabbaste forumen på nätet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 Juli , 2007 Jo, det kan vara rätt snabba ryck här ibland, men det kanske beror på att den som svarar får 250 kr för varje svar som avläggs! Men det känner du väl redan till väl??? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 4 Juli , 2007 Det gäller bara Roddarn, han behöver få ihop till en extreme makeover. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 Juli , 2007 Vafalls!? Insinierar du att jag är ful på något sätt!? Funderar ju tom att ställa upp i America Beuty Cup nästa sommar.... Men jag ska borsta tänderna först innan dess.... Hm....nu trillar det in ytterligare 250 pix he he! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser