Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Mori

Grundstötning = kasst drev = kass kylning = värmenypt motor

Rekommendera Poster

Hej!

Jag körde i söndags på ett grund, förmodligen en sten, och tappade då helt allt som heter drivning. Då jag har ett alpha one drev så sitter impellern i detta och förmodligen har axeln gått av för min kära motor har inte fått någon kylning. Detta medförde då att motorn blev super varm på bara en kort stund då jag försökte se vad som hade hänt (om jag ex. hade tappat propellern eller nått). Nu när jag försökte starta den så går den inte runt...den har förmodligen nypt pga av värmen. Min fråga till er är om försäkringen även täcker följdfelen som grundstötningen medförde och om det brukar vara svårt att få ut nått från försäkringsbolagen?

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har då inte nypt samtidigt som du körde på grund det kommer du inte kunna slå i ett försäkringsbolag heller om det inte är en extremt lättlurad mäniska du får med och göra. Du måste ju ha låtit motorn gå en bra stund effter smällen och varför gör man det ? Är det inte läge att kolla skadorna direkt ? Men det är klart det kan ju gå på försäkring för motorskador om du har sådan vem har sakt att man får max drabbas av ett elende ?

Du får väll fråga försäkringsbolaget i alla fall. Låter som det är nära nog 0 värde på det som är kvar på den motorn.

Vi får beklaga det mycket tråkiga i alla fall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kollat lite i motorn och den har inte nypt. Däremot har förmodligen topplockspackningen gått då det är vatten i cylindrarna. Hurvida jag ska övertala försäkringsbolaget eller inte var inte frågan. Det är inte frågan om att lura dom. Motorn gick perfekt innan grundstötningen och efter så gör den inte det... nu ska båten in nästa vecka till ett båtvarv för kostnadsförlag för renoveringen... återstår att se vad dom säger.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...