Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Dunkelfink

vad gör skilnaden på \" i diameter ?

Rekommendera Poster

jag har en yamaha 115 som varvar 5200 på full gas, enligt boken så bör den ligga på 5500 som maxvarv, så för att nå dit måste jag alltså gå ner 1-2 tum på stigningen,  har jag fattat det hela rätt då ?

 

idag har jag en 13½x17 men vad händer om jag ändrar 13½  och går ifrån det , till kanske 14 eller 14½ på diametern ?

 

till saken hör åxå att den slirar som en gris, och har väldigt lätt att tappa greppet när man väl fått det, den är gammal och den har blivit tillhamrad hjälpligt efter grundstötning och den är dessutom målad med hammarlack,  påverkar det sistnämnda något tro ?

 

motorn är inte hissad, ligger precis jämns med botten.

 

båten är en örnvik 530 Ht från slutet på 70 talet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propeller diamatern kan man inte ändra mycket på, en halv tum upp eller ner kanske men det är stigningen du ändrar på. Om den slirar i vattnet har du säkert en propeller med för låg stigning. Jag har en 13.5x17 på min evinrude 60hk och du har ju dubbelt så stark motor. Du borde kunna öka din stigning. Bor du i stockholm kan jag varmt rekomendera Propellertrim som verkligen kan sina saker.
 
mvh Daniel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större diameter = större area (sett framifrån) = mer vattenmotstånd = lägre fart (men i regel bättre grepp så accelerationen kan bli lite bättre).

 

1 tum ändring i stigning ändrar motorvarvet ca 150-200 varv/min.

 

Här kan du se vilka Yamaha propellrar du kan välja på:

 

http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acsubcontaineritems/5/238/1118/8529/all/1.aspx

 

En vanlig Yamaha Black Steel 13 1/2 x 16 borde funka hyfsat.

 

Tips: Ballistic är mycket bra stålpropellrar och inte så dyra. Kanske kunde vara värt att satsa på.

Test: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/0/0050a99f630ca7abc12565450031e262?OpenDocument&Highlight=0,propell,_6edq8cr0

 

Om du är intresserad av Ballistic så säljer t ex Propelletrim (man får prova olika propellrar tills man hanmat rätt).

Duells är annars distributör, kolla deras återförsäljarlista.

 

Tillverkaren av Ballistic: http://www.miwheel.com/MIWheel/products/outboard/ballistic.htm#ball

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 03 juli 2007 | 23:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du ökar diametern minskar ju varvet. Jag gick upp ett snäpp både i diameter och stigning vilket gav 300 rpm lägre toppvarv. Du borde väl göra ungefär det omvända.

 

Det låter ju som det ändå är dags för en ny propeller.

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 04 juli 2007 | 00:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tycker du ska provköra med en propeller som är felfri för jag tycker att du med lätthet borde varva ur en 17 tummare med den båt/motor-kombinationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har något fel någonstans, en kompis till mig har samma båt som dig fast med 125Hk. Han har en propeller med 21 stigning och den varvar för mycket och gör 38knop med 3 personer.

Om du motor är kry och båten är okej känns det som att du borde ha minst 19 stigning och ändå att den orkar.

Det är inte så att något i drevet är dåligt och bromsar efter alla grundstötningar?

Tips: Lägg i växel, skruva ut tändstiften och känns så att det går lätt. Övrigt: Är propellern okej? Axeln rak etc.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur gick den tidigare? Alltid gått på samma sätt? Hur fungerade det med Propulse propellern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

falo: jag har pratat med Propellertrim på telefon angående detta och det enda de säger är skaffa en rostfri propp i samma stigning som du har, vart väldigt snabbt och kort avhuggen i telefon, lite konstigt med tanke på alla andras varma rekomendationer till just PT.

 

bossee: tack för länkarna och info´ n,  ska kolla upp ballistic lite mer.

 

 

Flipper_510_HT:  Hmm  jo det kan nog vara dags för en ny....

 

jarb:  Det hade inte varit dumt det, men jag vet ingen i sundsvall som har en felfri prop att låna ut för provkörning,  och att Yamahacenter skulle låna ut en är bara att glömma.

 

 

pebbenp:  propellern är troligen INTE ok (tillhamrad och målad med hammarlack),  hur axeln är vet jag inte, men jag upptäckte när jag monterade propen att det glappade lite i sidled, YTTERST lite, gjorde som när man kolla styrleder på en bil typ, lagerfel ?

ska prova det där med att dra ur stiften å vrida runt med växel i.

den har alltid gått så här sen jag köpte den i förra sommaren, hade ju förhoppningar om att en propulse skulle fixa greppet,  men icke , kan inte säga att det vart någe bättre grepp alls faktiskt men tappade 4-5 knop i fart, dessutom så räckte det att köra den i sandbotten så vart kanterna ordentligt sårade, så den får hänga med som reserv numer, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju ingen jättekonstig motor så jag tycker du skall försöka få låna en okej propeller först, när propellern är såpass dålig som det verkar skall du definitivt byta. Köper du en skall du se till att du kan byta om det blir fel stigning för nu är det svårt att gissa. Men jag tror inte du skall ha samma om motorn är frisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller med pebbenp om att om du inleder ett köp av någon marinhandlare så ska du defintivt få byta till dess att du hittar rätt stigning, får du inte det ska du handla hos nån där du får det. Finns ju mycket begagnade propellrar på blocket t ex om du inte vill handla nytt kan det va värt att söka där. Men då bör du ju veta vad du ska ha och att basera det på din nuvarande propp som inte är okej kan bara bli fel. Du måste ha riktiga ingångsvärden från en felfri propp. Att få låna en propp tror jag inte ska va så svårt. Du kanske kan låna av en bryggranne för du har en väldigt vanlig propellertyp på din motor. I alla fall om motorn är nyare än 1984. Då ska du ha Yamahas K-serie propeller (proppen har ett K instansat nånstans oftast tillsammans med dimensionen t ex 13X19K) och den passar alla Yamaha motorer både 2 och 4 taktare fr o m -84 mellan 70 och 130 hk. 17, 19 och 21 tum är väldigt vanliga stigningar så någon i din närhet har säkert en propeller du kan få låna. Jag tror att du kommer att landa på en 19 eller 21 tummare och det baserar jag på att jag har en båt som har ungefär lika mått och vikt som din men med en Yamaha 90 hästare och jag drar en 17 tummare till 5400 rpm och strax under 35 knop och du har 25 hästar mer än jag har. Hade du bott i Blekinge hade du fått låna propp av mejsmiley-laughing.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju ganska ny som båtägare, köpte denna i förra sommaren och har aldrig haft egen båt förut. så jag har nästan inga kontakter i båtvärlden.

Men jag ska kolla upp lite grann på möjligheter att låna en propeller som är schysst för att provköra  så jag får ett rättvist testresultat.

 

Finns det möjligen någon på MG som läser detta och bor i sundsvallstrakten som kan tänka sig att låna ut sin propp ett par timmar ?? smiley-embarassed.gif\

 

tack för alla tips så här långt.

 

/ Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fick låna 2 propellrar av en reparatör, en 17 tummare och en 19 tummare

med 17 tummaren varvade den 5900 rpm, så då borde det passa sig bra med en 19 tum trodde jag, men det visade sig att den varvade exakt lika mycket, när reparatören tittade igen på de 2 jag lånat visade det sig att 19 tummarn slirat i navet, fick låna en annan 19 tummare som ska testas i morgon.

 

till saken kan nämnas att den lånade 17 tummarn betedde sig mycket bättre både än 19 tummaren som slirade ochden 17 tummare jag har sedan förut, men toppfarten blev endast 32 knop med den lånade 17, den grävde inte ner sig på samma sätt i aktern när jag drog ner på gasen, så det ska bli spännande att se om det bara är propellern som gör så att båten går som en kratta.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kul att du fick låna propellrar. 17 tummaren är ju helt klart för liten. Om farten och slipen inte ändras bör du hamna runt 5500 rpm med en 19 tummare vilken nog får anses som det optimala men vi hoppas väl på mer fart så att även 19 är för liten!? Med 17 tummaren får du ganska mycket slip, runt 22%, dvs proppen slirar ganska mycket i vattnet. Ska bli intressant att höra hur den går med en riktig 19 tummare. Jag tycker ju att om allt lirar som det ska borde farten bli mellan 35 och 40 knop till sist. Tänkte oxå bara fråga om du använder powertrimmet på motorn, du bör trimma ut motorn till dess farten inte ökar mer, proppen tappar greppet eller båten galopperar. Är oxå nyfiken på om det är orginal Yamaha-proppar du testar..

 

Lycka till!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tittar men lite på övriga i båtregistret så borde den ju klara en bit över 35 knop och troligen 40 utan problem med så stor motor. 

Har du motorn tillräckligt långt ner så den inte försöket flytta vatten som hindras ut av aktern.

 

Släppte ner motorn 4 cm ytterliger på min badpråm och skillanden var mycket stor och nu med 300 varv kvar på mätaren gör den 32 knop, så din lätta plastbåt med så mycket större motor borde prestera bättre.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den andra 19 tummaren som jag fick låna visade sig att den slirade ännu värre,  de jag lånat propparna av säger ju bara att ja vi kan ju inte veta skicket på propparna när vi får in dem, vi kan inte testa dem säger de.

av de 5 proparna jag testat hittils (min gamla inkluderad) så är det bäst grepp/ax med den gamle, har ju bara testat skitproppar som slirar.

 

jo det är yamaha original jag lånat å testat,

får söka vidare

 

förresten så hittade jag denna på blocket http://www.blocket.se/vi/12602320.htm?ca=4_s

kan det vara något att testa tro ?,  men tänk om den slirar lika illa i navet då ?,  svårt att veta om man vågar chansa. Den finns tydligen i västerås,  någon som råkar bo där som kan kika på den  tro ?

 

Förresten, hur ser man på en propeller om den slirar ?, går det att se på en begagnad om den redan har slirat ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Trist att du inte får tag i några riktiga proppar. Yamahas svarta stålpropeller är en väldigt bra propeller och då har du hoppat upp ett pinnhål från alu, bättre grepp och mer fart brukar vara belöningen om man kör stålpropp. Den här är faktiskt ganska billig mot vad som brukar begäras. Nypris tror jag är runt 6000 kr. Ring och prata med honom och fråga om den är OK, om den varit reparerad nångång osv. Det ser lite skumt ut med den knottriga färgen. I bästa fall kanske du kan snacka dej till nån returrätt om den inte funkar.

 

Ibland kan man se att den har slirat, t ex om gummit flyttat sig har du en blankpolerad yta i nån ände på proppen eller navet. Att gummit är söndertrasat i kanterna är oxå ett tecken. Tyvärr kan det oxå vara så att det inte märks förrän man provkör.

 

Anledningen att jag fråga om det var orginalproppar du testade är för att piratproppar från ex vis Solas och Michigan Wheel brukar ge lite sämre prestanda än orginal.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vill klargöra lite i mitt ovanstående inlägg om orginal kontra piratkopior av propellrar. Det jag menade var att Yamahas aluminiumpropellrar brukar prestera lite bättre än motsvarande orginalkopior i aluminium från andra tillverkare som finns på marknaden till lägre pris än orginal. Dessa tillverkare gör ibland även högprestanda-propellrar i stål av egen design men det var inte dessa som avsågs i ovanstående inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...