miklus6 0 Postad 3 Juli , 2007 Tjena!!!35 minuter efter jag köpt båten i grisslehamn gick jag på grund. Stor rackarns smäll blev de. Den rostfria proppen gick o även drevet. Gick till lidingö i ett par knop ( tog väldigt lång tid). Tog upp båten o bytte drevet o proppen. Även stödlagret byttes. Har nu vibrationer och den vill inte varva ut. Innan smällen gick den över 40 knop men nu gör den knappt 30 och varvar bara 3800. Kan nån vänlig själ komma med nån bra ide hur ja ska göra. Båten är en Sea ray 24 fot med 5.7 l mercruiser o alpha one drev eller nu är det ett drev från drev.se på lidingö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Juli , 2007 Kontakta drev.se på lidingö där du köpte det hela, om de bytte så har de ju ett anvar att det hela funkar som det ska. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 4 Juli , 2007 drev.se gör inga monteringar utan jag fattar det som du bytt själv? Är du säker på att du fått rätt (samma) utväxling på det nya drevet och en propeller med samma stigning som du hade tidigare? Om inte kan detta förklara varv och fartminskningen.. Vibrationerna däremot kan vara knepigare att svara på var dom kommer ifrån men finns säkert folk här på forumet med idéer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Juli , 2007 En koll bara ... *drevets utväxligr bör vara 1:50 *proppen ca 17 tum *hade du svårt att få in drivaxeln genom det nya stödlagret , tyg vålda in det ? kanske sitter lite snett = vibb..??? *det är inte bara drevet som får ta smällen , motor är ju kopplad på den !! Du bör även kolla upp tändingen, att fördelaren sitter som den ska och är ren och fresh inuti , tändkablar och stift, och slutligen att tändningen är rätt !!! Sorry men så kan det bli ... //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miklus6 0 Postad 4 Juli , 2007 Hej! Drev.se påstår att ja fått 1:50 drev men först fick jag en 21 propp men bytte snart till 19 som de va innan grundstötningen så de verkar inte vara de felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miklus6 0 Postad 4 Juli , 2007 Hej!! Jo de gick väl inte som på räls att få in drevet. Jag lånade en ett verktyg för att centrera stödlagret men inte vet jag om de blev bra.Lite trögt gick de nog. Bytte fördelar lock o rotor idag utan framgång. Motorn verkar väldigt rapp utan fram eller back i . upp till 20 knop går i ett nafs sen börjar den gå trögt o vandrar upp o ner på varvtalet. Hur kollar man om motorn sitter i linje med drevet eller skölden. MVH Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 4 Juli , 2007 Med en tolk, som du kör igenom skölden till motorn. Men får du dit drevet är det inte det som är problemet. Däremot kan det vibrera en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Juli , 2007 om tändningen m,m är ok så blir nästa steg att se över soppatilförseln och då även luften där till . Då blir det allt från tank via slangen till filtret upp till förgasaren ......usch ! Jag lider med dig nu ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 5 Juli , 2007 Hej Usch vad trist, är inte avundsjuk på dig. Men jag har svårt att tro att något har hänt med själva motorn så att du får vibrationer och den ej varvar ur. Skulle väl kanske vara om svänghjulet fått sig en törn och eller lossat, men det borde nog ge missljud? Verkar ju mer vara något med kraftöverföringen mellan motor o drev som inte är ok. Det sitter ju någon drivaxel därimellan som kan ha fått sig en smäll och krökt sig ? Är inte kunnig på mercruiser, men det borde väl vara liknande på alla inombordare. Om du köpt ett annat drev än alpha 1 som var original, var det med någon typ av adapter till det nya eller passade det rakt av ? Hoppas det löser sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser