r-bert 0 Postad 3 Juli , 2007 tänkte traila båten till smögen och ta sjö vägen hem te göteborg,jag har en vecka på mig ,finns det nån som kan ge mig råd eller rekomendationer om denna färd ,och hur skall jag lägga upp rutten. båten är liten en ht på 5 meter 50 hk två personer även där det finns tank ställen, mvh robert Senast ändrad av r-bert | 03 juli 2007 | 20:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 3 Juli , 2007 ska du ta dig från a till b eller ska du kika på lite ställen på vägen eller vad är tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 3 Juli , 2007 tänkte börja i smögen, sen dag 2 till lysekil, dag 3 till ellös osv, tillslut göteborg ,tänkte göra turen på 5-6 dagar . men vill veta tank ställen , ställen man bör se , små fiske samhällen, ge mig mig gärna råd osv vad skall jag ha med mig och sånt mv robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 4 Juli , 2007 Några ställen som jag tycker du skall besöka: Efter lysekil tycker jag du skall ta dig till Grundsund, väldigt mysig passage. Är det lugnt väder så ta dig ut till Vasholmarna för att bada och ha en skön dag. För att sedan komma till mitt nästa ställe tycker jag att du skall åka tillbaka lite och åka in i Gullmarn. Är det blåsigt strunta i Grundsund och Vasholmarna, passagen vid Islandsberg är odräglig i din båt om det blåser. Fiskebäckkil finns också men personligen tycker jag det är överreklamerat, finns mysigare samhällen. Malöströmmar och Nordströmmarna:Skyddat från vind och väldigt mysigt, besök gärna Bassholmen. Sedan även Handelsmanflink för en middag kanske. Härifrån tar du dig sedan ut till Ellösefjorden. Ellös skrev du själv och sedan tycker jag du skall stanna till vid Gullholmen, mysigt ställe. Sen tycker jag om Edshultshall, litet mysigt sammhälle. Mollösund är oundvikligt, charmigt stället med restauranger etc. Efter Mollösund har du Kyrkesund och Härön, på Härön finns en underbar restaurang precis vid vattnet men den måste förbokas om du vill äta där. Annars inte så mycket att stanna vid men mysig passage. Skärhamn är ett måste, du har akvarellmuseum. Uteliv med krogar etc. Undvik restaurang Haddocks det är bara dyrt och dåligt. Finns en bättre restaurng inne i samhället som heter Fregatten. Billigare bättre mat och man slipper alla wannabies. Finns en härlig badstrand söder om akvarellmuseet. På vägen söder ut kan du köra på utsidan av ön hmm, kommer inte ihåg nu Hjärterö tror jag men är inte helt säker. Där finns en jättefin lagun som man kan stanna och bada och lägga till skyddat. Finns risk att du inte är ensam där bara. Behöver du tanka stanna på Mossholmens marina. Mysig restaurang vid vattnet i Rönnäng, annars kan du strunta i denna del. Kör nära Klädesholmen och titta men bry dig inte om att stanna nånstans här. Istället skall du gå iland på Dyrön och Åstol, små mysiga ställen. Strunta helt i Marstrand, överreklamerat. Skulle möjligtvis kunna svänga in på Hönö och kika men finns inget personligt alls tycker jag på varken Öckerö eller Hönö. Sen är du ju nästan hemma så du vet du säkert själv. Detta är utifrån vad jag själv gillar. Som du märker är jag inte mycket för snobbiga ställen eller platser där man tävlar om dyrast GPS navigator. Gillar du mer flashiga ställen gå inte på min rekommendation utan stanna i Fiskebäckkil, Marstrand etc. Men jag tycker det är en bra rutt just av den anledningen, går man norr om Smögen finns det mycket mer av den varan. Hoppas du får en skön resa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 4 Juli , 2007 Glömde tankställen... Lysekil har, Fiskebäckskil, Dragsmarksvarv i strömmarna, Mollösund, Mossholmen, Rönnäng, Marstrand, Källö-Knippla. Det är de jag vet, finns säkert flera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 4 Juli , 2007 tack så jätte mycket pebbenp ser fram emot en trevlig semester mvh robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Juli , 2007 Det mesta är troligen redan redovisat. Här får du i alla fall lite mer. Björholmen i inloppet till Stigfjorden ligger geografiskt rätt, har restaurang och bränslemack. Sedan kan du ju som alternativ (ifall det blåser) åka in genom natursköna Stigfjorden. Besöka Stenungsund och sedan fortsätta neråt. En avstickare till Hyppeln är heller inte helt fel. Där finns inte bränsle men en ok marina för övernattning. ha en bra resa/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tcrona 0 Postad 5 Juli , 2007 Ett viktigt stopp är missat i tipsen, tycker jag. Lilla och Stora Kornö, väst om Lysekil tycker jag är ett måste om vädret är fint. Fina gammaldags fiskarsamhällen och fantastiska klippor. /Thomas Senast ändrad av tcrona | 05 juli 2007 | 10:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser