Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
LJohnson

Behöver nybrörjar hjälp

Rekommendera Poster

Jag ska segla med min tjej och hennes familj från tyskland till sverige och jag har inte alls seglat mycket förut. Bara varit med på båten i lungt väder.
Och skulle vilja veta lite grunder vad man ska tänak på vad saker heter o.s.v . Ni vet säkret bäst vad man bör kunna. Tack på förhand 

//Nybörjarn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs seglingens ABC. Bra bok som komplement till att vara ute och segla när man ska lära sig.

Senast ändrad av Anna-Karin | 03 juli 2007 | 20:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa Ludvig!
Håret reser sig i nacken på mig!! 
Driver du med oss?
Kan tjejens familj segla? 
Ta med någon med erfahrenhet åtminstone.
Lycka till,
//Philip 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Du kan lära dig grunderna från Gastens Hemliga Handbok. ISBN 91-574-5045-5.

/Orm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det får jag hoppas för dom ska segla från grekland till sverige :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill tacka för alla svar, beställde både Seglingens ABC och  Gastens hemliga hanbok. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan familjen segla är det inga problem! Skaffa sjösjukemedicin, packa varma kläder med minst ett helt extra ombyte, regnkläder, svala kläder och sololja och kanske ett par badbyxor/baddräkt/bikini och en flytväst så ordnar det sig. Och kanske en bok att läsa? Sovsäck? Kolla dessutom med tjejens familj om det är något mer de önskar att du tar med dig (Kalles Kaviar, knäckebröd etc...) så ordnar det sig säkert!

Och njuuut av resan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart resan ska njutas, allt är klart vad ja ska ha med mig.
Men men vill inte känna sig som ett betongbarn ute på sjön ja tycker det är kul att sgela (iallefall när jag har seglat har jag tyckt det varit kul)
och då är det ju lite kul att ha lite grunder :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ärligt talat.

Jag hoppas att du/ni har med er någon som kan segla och kan navigera. Att segla ute på öppet hav utan någon kunskap är REN DÅRSKAP!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det verkar som de han ska segla med har rätt bra koll på läget.
Har full förståelse för att han vill lära sig lite grunder så han slipper se ut som ett totalt frågetecken!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det är helt rätt från din sida med att vilja lära dig seglingens konstart! Jättebra! Men bara så länge att det finns minst en person med på resan som är erfaren och som redan kan både segla och att navigera. Om inte....så är det rena vansinnet, men jag får det intrycket att en eller flera har tillräckliga kunskaper för en sådan resa.

Jag skulle rekommendera dig att du köper en bok som heter Fritidsskepparen Navigation och sjömansskap för förar och kustskepparintyget....av Sten Ramberg. Det är den vanligaste boken som används i kurser för de som vill ta Förarintyget. Och från och med 2008 så kommer det att bli lag på det. Då är det väl lika bra att läsa in dessa kunskaper direkt när du ändå håller på tycker jag. Lycka till på resan och ha en god fortsättning på ditt båtliv! 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja alla är vi nybörjare i början och har lärt oss av våra misstag. Men visst skall jag lämna ett bidrag. Det finns en bok som heter Salta Boken. Små enkla tips där man lär sig segla från grunden. Finns att köpa på nätet eller *host host* hämta hem *host host*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, som sagt har jag köpt seglingens ABC och Gastens hemliga handbok men min bror jobbar innom flottan och råkade ha Fritidsskepparen Navigation och sjömansskap  :) vill tacka för alla svar och BMoon verkar förstå hur jag tänker :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt Johnsson häng med o njut av seglingen, nästa år så kanske du är skeppare ombord. Lycka till och kom i håg att kunskap är en lätt börda att bära.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som du har guldläge... om din tjej och framförallt familjen kan segla och redan har seglar långt - så kan du hänga med på dina egna villkor, utan att behöva vara en van seglare så att säga. För mig så handlar segling mycket om kommunikation ( förutom lite kunskaper, där får du ju bra tips ovan... ) så tala lite med din tjej om det här! Min lilla erfarenhet är att tjejer uppskattar att man ( som man alltså ) uttrycker sina känslor och ger osäkerheten ord. Testa. Då har du guldläget att få hänga med, kunna ställa frågor men utan att behöva visa att du har seglingskunskaper som du inte har. Bästa inlärningen är i båten. Gillar du sjölivet så är det bara timmar i båt som gäller, övrigt kommer med tiden - och några böcker / kurser samt misstag! Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns dels en bok som heter Granboken, utgiven av Gransegel, den kan man både köpa och hitta gratis på nätet. Sen finns det en som heter Segel och riggtrim, den tycker jag är den bästa jag läst.

Sen tycker jag ni ska lägga ner tid på att byta finfilter, kolla vattenavskiljaren så den är ren, kanske fylla i lite diesel-K-sprit i tanken. Är du/ni nybörjare och ska transportsegla båten hem, kan ni räkna med att gå mycket för motor och då måste ni vara säkra på att inte få vatten eller gegga i bränslet. Lär dig hur man vittjar dvs tappar ur vattenavskiljaren under gång. Är det sjögång ruskas vatten och skit i tanken runt, det första tar vattenavskiljaren hand om, när den är full går det vidare in i motorn som stendör. Men tappar man bara ur lite då och då brukar inte ens kondensvatten i tanken ställa till besvär.

Att veta att motor och laddning funkar på hemtransporten är väldigt viktigt, tids nog blir du en fena på att segla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...