Bjurka 0 Postad 3 Juli , 2007 några tips för lyckad göta kanal färd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 3 Juli , 2007 * Ta det lugnt! finns många mysiga ställen att besöka längs kanalen * Fråga slussvakter/andra båtar om något är oklart. * Gott om fendrar (gärna med en planka utanpå så slipper man repor) * Kolla kanalens hemsida hur slussningen går till om du inte har koll på det www.gotakanal.se * Ät i god tid!!!! En familj med lågt blodsocker i en sluss är ingen lek! * Flytväst PÅ i slussen (men den har man ju alltid på sig. Eller?) Trevlig resa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 3 Juli , 2007 Ta med en båtvan kompis, men lämna kärringen hemma! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 Juli , 2007 De flesta tipsen har du troligen redan fått men eftersom jag har en fäsk kanalresa i minnet skriver jag ändå. Har man inte slussat tidigare skall man inte titta och lära av andra lika gröna. Utan innan resan i lugn och ro läsa kanalbolagets broschyr. I denna står det hur man skall göra när man kommer fram till en sluss, slussar och hur den fortsatta färden genomförs. När det gäller fendrar är det bra att ha dessa i två höjder, en långt nere i vattenlinjen och en rad uppe vid relingen. Hur många man skall ha är givetvis beroende på båt-modell och storlek. Tamparna som man själv (dvs båtbesättningen skall sätta i slussen) bör vara ca 10m långa. Ett par eller åtminstonde en riktig båtshake måste man ha, dels för att ta törn och dels för att hålla ut båten vid slussning. Köp nu inte någon skit från billighetsaffärer utan investera i en riktig som håller för lite tryck och dragkrafter. Själva hade vi en tvådelad inköpt på Watski i Trosa. Tyvärr fanns det bara en modell där och vi var tvugna att köpa den för fortsatt färd. Dels jävlades båtshaken med att gå ihop när det blev lite tryck på den sedan blev vi av med den ena delen när vi skulle dra in oss i en sluss. Så kontentan av min episod är köp riktiga grejer. Dom kostar men ger också tillbaks en massa trygghet. Under vår kanalresa letade vi sedan båtshakar ändå tills vi kom till Vänersborgs marina. Där hade dom äntligen fattat det där med båthakar och hade en riktig. Att den var skitdyr betalade sig redan vid slussningarna i Göta Kanal. Då vi vid slussning höll fast oss med båtshaken i slussens stegar. Jag behöver väl inte skriva att alla skall veta vad dom har för funktion vid ingång till slussar - slussning osv och att alla vet hur en slussning genomförs och att en styr verksamheten. Du kanske frågar dig hur många man skall vara. Vi var två i en del slussar det gick bra men optimalt är nog ifall man är tre, två uppe och en i båten. Finns det fler personer ombord kan man ju alltid alternera. Med detta menar jag att talasätter ju fler kockar desto sämre soppa också stämmer här. Låt resten ta det lugnt och bara flyta med. Att Göta kanal (och andra långfärder där samarbete är en förutsättning) kan vara ett skiljsmässodike förstår jag tyvärr. För ifall att man dåligt förberedd skall göra alla dessa moment som en slussfärd innebär, kan det bli svettigt och hårda ord växlas med skiljsmässa som påföljd. Å andra sidan kan en kanalfärd ocskå få motsatt verkan. Man blir otroligt samspelt, man behöver inte säga något utan slussningarna kan mer liknas ett självspelande piano. Det är då enbart ett nöje att få vara delaktig i vårt historieberättand, känna- se- uppleva- denna fantastiska skapelse. Då är varje minut av resan ett fantastiskt minne för resten av livet. Lycka till med din/er kanalfärd hoppas denna blir ett positivt minne/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edtmark 0 Postad 4 Juli , 2007 Hej Jag har blivit lite sugen på Götakanal under nästa säsong med frugan samt den nytillkomne som förväntas komma i oktober (första barnet). Det betyder att vi, om vi beslutar för en kanalfärd har med oss lillen (eller lillan) vilket då är ca 8-9 månader. Är det någon som har erfarenhet med detta, alltså småbarn och kanalslussande (vi har slussat lite innan så där är vi inte helt gröna, mer gröna är vi på barnområdet… Sommarhälsningar Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 4 Juli , 2007 Vi står inför samma situation, (småtting i Augusti) En bra idé kan nog vara att gå i sällskap med en annan båt så att man kan få lite hjälp på kajen om det skulle behövas. på så sätt är man inte beroende av att båda finns tillgängliga vid slussningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gimbal 0 Postad 4 Juli , 2007 Mitt tips är att inte ha en tidplan, låt det ta den tid det tar utan att stressa upp sig om man inte hinner till just DEN slussen vid kl.xx dag yy. Risken för förseningar är stor. I slussen -ta det lugnt. Det är inte bråttom. Jäkta inte, spring inte, få inte panik. Tar man det lugnt och försiktigt så är det en fröjd att slussa. TA DET LUGNT! sa jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 5 Juli , 2007 Titta på filmen Göta Kanal (den gamla). Där får du lära dig allt du behöver veta om slussning och kanaler. Bara den sköna repliken: Sigge, vet du nåt om kanaler - Ja, det är som en trappa :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Juli , 2007 Märkligt att vi inte har fler båtmodeller anpassade för kanalförder när vi har så vackra vattenvägar. Se bara på jänkarna med deras seacampers mm och engelsmännen har ju sin egna båtvariant för kanalfärder. http://www.caraboat.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser