Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Crona

Vuxit ur min Maxi 77:a

Rekommendera Poster

Nu har jag varit ute i min maxi 77:a i drygt 2 veckor. Men jag känner att jag är mogen för en lite större båt. Seglade från Halmstad till Höganäs i går. Det blåste 8-12 s/m och jag seglade själv. Vågor 1,5-2 m. Regnade som fan och gjorde 6 knop med bara genuan. Men det var svårt att komma upp på däck och försöka reva storen med så höga vågor. Då kände jag att jag skulle behöva en något större båt med rull stor och en rull genua. Så nu skall jag titta på en bavaria 33:a eller en Delphia kanske. Någon som har en bavaria 33:? Jag hittade den på en amerikansk hemsida men hittade inte den på den svenska. Är det en äldre modell eller ny?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl nerdragna fall, så ett par Lazy Jacks på storen är billigare än en ny båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska nog sälja min pärla till hösten. Och vara utan båt en säsong. Sen har jag tänkt att försöka köpa en ny. Blev sugen på en Sun Odyssey 36i efter att ha sett en sprillans ny i Norra hamnen i Helsingborg. Men då får man nog se till att ha semester mer än 3 veckor om man skall punga ut med dryga millen.

Är 1.84 lång och det känns i ryggen efter att ha suttit i maxi 77:an i nästan 3 veckor. Man kan ju inte stå rakt någonstanns i den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1,84 lång i en maxi 77:a och kan inte stå rakt någonstans i den säger du.....hm......min erfarenhet är att det är ståhöjd i alla båtar.

Om man ligger ner! 2.gif\

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har vuxit ur två båtar redan. Nog för att jag själv har blivit större, men jag syftar mer på familjen.

Började med en Misil II för att kolla om segling var vår grej, första barnet kom. Ville ha bättre kök och toa.

Köpte HR Monsun 31 och fick ovan och lite mer plats. Barn 2 kom.

Tröttnade på att den långkölade båten var svårmanövrerad och att behöva bädda i salongen.

Köpte förra året en ny Beneteau Oceanis 323 och är mycket nöjd. Rymlig sittbrunn, ljus, enormt stor toa, kryssar fint, trevlig.....

Jag tittade också först på Bavaria, men är säker på att jag nu valt rätt.

/en annan Crona

Senast ändrad av tcrona | 05 juli 2007 | 10:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...