Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
mickeh

Bludddrande och ojämn Vp 145a.

Rekommendera Poster

Hej! Min vp 145a har börjat gå ojämt på lite lägre varv 1200-2500ca och vill kurka ur då man gasar(varven går först ner för att sedan komma igång) den känns även lite orkeslös.

Har bytt bränslefilter och tändstift samt gjort ren luftfiltren och hällt i en flaska förgasarrengöring. Det sitter 2 solex förgasare i båten. 

Vad kan vara fel? kom gärna med ideer!  

Tack på förhand Micke.H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! glömde att berätta att det är brytarlöstsystem.

Micke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

spraya startgas på spjällaxlarna för att kolla om du har glapp där. varvar motorn upp så vet du att de glappar. det kan vara hela eller iaf en del av ditt problem. det hade jag på 2 av mina 3 solex. Hade tomgång som gick upp och ner och hopplöst att synka förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ställt in tändningen rätt, kolla med stroboskoplampa. Vet ej gradantalet på en 145:a men det står i inst boken. Sen kan du kolla så tändninegn flyttar sig med ökande varvtal. Annars kan du ha fel på fördelaren. Läste att du hade brytarlöst, det är ingen garanti för att det är OK med den. Jag böt i min förra båt till brytarlöst bara för att slippa ställa in brytarkontakterna och även spara bensin. Det blev motsatt effekt fick ingen ordning på Ignitor som det hette så jag lämnade tillbaka det till firman jag köpte det ifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för upplysningarna! det var troligen fördelarlocket som var trasigt! har ställt in tändningen efter anvisningar men jag tycker att motorn känns kraftlös när man ska upp i plan, det tar en jävla tid innan hon lägger sig. men annars så går motorn jämt och fint. kan man ställa om tändningen så att det blir mer kraft?

micke.h

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

kan man ställa om tändningen så att det blir mer kraft?

micke.h

svar oftast ja, man kan ställa efter spikningar och då nås den ultimata tändpunkten för just din motor med just det bränsle du kör med och med hänsyn till hur motorn är sliten.  Men finliret kräver lite erfarenhet och motorkänsla så enklast är att följa generella fabriksinställningen och vara nöjd med detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den är kraftlös när du skall upp i plan kan bero på fel propeller, varvar den max då du väl fått upp den i plan. Hur har du lastfördelning i båten? Är den baktung pga att du harmycket tunga saker bak? Vad har du för båt, prata med folk som har samma båt och motor. Motorn kanvara för liten för din båt. Motorn slut? Hur har du med kompressionen i alla cylindrar. Trimplan, kan vara en lösning. Det finns hur många anledningar som helst att båten kan vara seg upp i plan, men samtidigt är det kanske inte värre än att du kan leva med det, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är en flipper 700, har bra komp på alla cylindrar och har inte bytt propeller. Nog är båten vällastad ex extra motor mm. Men den känns trögare nu än förrut. Ska prova ställa om tändningen så kanske det blir skillnad.

Tack för alla tips!

micke.h 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...