Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Wacy

Båt-budget för nybörjare

Rekommendera Poster

Hej hej.

Jag har planer på att börja segla och då skaffa mig en liten förstagångsseglare kring 20.000 för att komma igång.

Frågan är vilka utgifter man ska räkna med förutom båtinköpet?

Båtplats

Vinterförvaring

Tillbehör

o.s.v.

Hur stor budget måste jag ha?

Kan ni hjälpa mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du!

Det är dessvärre omöjligt att ge ett vettigt svar på din fråga. Det går inte ens att svara på en höft(-hållare) på hur stor budget du behöver ha. För det första så kostar en båtplats allt mellan 0-12.000 kr/år och vinterförvaringens kostnad skiljer sig också väldigt mycket. Det är oerhörda prisskillnader på båtplatser mellan olika klubbar/marinor. Det kan även skilja mellan orter och inte enbart mellan de olika klubbarna. Här måste du helt enkelt vara väldigt konkret och fråga den klubb du helst vill ha båten hos.

När det gäller tillbehören så är det också svårt att säga beroende på vad som redan finns i båten och vilka behov du har. Om det inte finns t.ex. en GPS-navigator så är det ju ingenting som säger att man måste ha en sådan. Men om du vill ha det så räkna med minst 10.000 kr inkl. karta.

Du kanske behöver nya segel, tampar av olika slag, olika isntrument som logg, vindmätare, kompass osv. Det kan bli åtskilliga tusenlappar totalt sett men du kan också komma undan väldigt billigt för bara några få tusenlappar. Ditt behov och båtens utrustning och skick styr detta så därför är även denna fråga omöjlig att svara på.

Vad är det för båt du har eller tänker köpa och vad finns det för utrustning idag på den? Om du kan svara på de två frågorna så kanske det går att ge dig en liten fingervisning mellan tummen och pekfingret, men någon relativt exakt summa är omöjligt att ge. Den största kostnaden för många är båtplatsen/vinterförvaringen medan den största kostnaden för vissa andra kan vara utrustning eller kanske rent av reparationer.

Båtliv behöver inte alls vara dyrt men om man vill så kan det kosta enorma summor om man väljer att ha allt. Hur mycket det ska kosta kan man allstså påverka rätt mycket själv, men självklart så kan saker och ting även gå sönder. En lite buffert är alltså vettigt att ha för oförutsättbara händelser. Försäkring är mer eller mindre ett måste på sjön! En sådan ska du absolut ha. Försäkringskostnaden skiljer sig också en hel del bl.a. beroende på vad du har för slags båt.

Jag skulle ha börjat med att kolla efter en båtplats. Det kan nämligen vara väldigt svårt att hitta en sådan om man har lite otur. Båtplats och vinterförvaring måste du lösa först av allt innan du köper en båt. Annars riskerar du att ha en båt men ingen plats. När du har löst detta så är det mycket vunnet även för din budgetplanering eftersom många tillbehör går att skaffa sig allt eftersom. Man behöver sällan ha allt och på en gång.

I så fall handlar det mer om båtexemplaret i sig som då måste styra vilka omedelbara reparationer som eventuellt kan krävas. Ta gärna hjälp av en erfaren segelbåt-kunnig person när du tittar på en båt. Det kan också löna sig att anlita en besiktningsman inför ett begagnat-köp. Det kan vara tryggt att veta att båten är sjösäker och att den kommer att fungera några år framöver utan att du behöver lägga mängder av kostnader på olika reparationer. Med en besiktinsman kan du undvika de onödiga reparationskostnaderna och det är ofta just dessa som kan kosta skjortan.

Hoppas att all går bra och behöver du mer tips eller att du undrar något så finns den många här på foruemt som kan vara till din hjälp! Lycka till!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Jag förstår att det är svårt att svara i siffror.

Men om vi säger så här då. Jag köper en nybörjarbåt som är segelfärdig och inte behöver reparationer eller liknande. Det jag undrar mest över är vilka utgifter som alltid tillkommer när man har segelbåt. Är det något mer än själva båten, vinterförvaring och båtplats som man lätt glömmer bort som nybörjare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försäkring, motorbränsle, värmarbränsle, spisbränsle, gästhamnsavgifter, bottenfärg, rengöringsmedel, båtvax, (medlemsavgift i båtklubb, depositioner i båtklubb om du inte ligger i kommersiell marina, vilket oftast å andra sidan är dyrare) mm - som nämns i tråden jag länkade till. Och reparationer behövs alltid på en båt då grejor slits och går sönder, en båt för 20 000 kr har gissningsvis några år på nacken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Priser varierar givetvis på båtplatser mm runt i landet men årskostnaden bör hamna på följande för en båt runt 20.000!

Båtplats: 3500kr

Vinterförvaring:3500kr

Försäkring: 1500kr

Bottenfärg:350kr

Vax, polish mm: 200kr

Du bör också vara beredd på extra utgifter, för saker går alltid sönder på en båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Robbie, det är dyrt där du bor!

Betalar ungefär hälften för båtplats, vinterförvaring och försäkring - och då har jag ett bra mycket högre försäkringsvärde än 20 000 kr. Bor i Stockholm om någon undrade, har båten i klubb på sommaren och på varv på vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Håller med Roddarn. Det är skitsvårt att ge något vetttigt svar. För det är så olika beroende på var man bor och vilken båt det gäller

Men jag skall ge dig en fingervisning...

Köpte en segelbåt (Triss Magnum) med en kollega för 2 årsen. Båten kostade 25 papp

Allt funkade på den men den var inte utrustad med några extra saker och det fanns mycket gammal skit i den, en del gick att använde men mycket fick vi slänga å köpa nytt. 

Vi har säkert lagt ner ca 25.000 eller mer på att köpa in nya saker och bytt ut utrustning som är slitna. På en äldre båt så får man räkna med detta.

Några siffror...

Underhåll på motorn (impeller, olja, tändstift mm) ca 2000kr

Nytt elsystem 3500 kr (beg radio, lanterner, belysning, batteri, säkringar, nya kablar mm)

Nya tampar och ankare ca 2000kr

Flytvästar 300 kr/st

Sovsäck 400 kr/st

Kylbox 3000kr

Beg gasolspis 800kr

Målade om botten från grunden ca 4000 kr 

Vax mm 500-600 kr/året

Nytt sjösportkort 800kr (det andra var från 1985) 

Lack och teakolja ca 250kr/året

Vi har en båtplats i Gbg som kostar 6000 kr om året. Det är inkl sommar/vinter och upp/itagning.

Våran försäkring är tack å lov billig 600kr/ÅRET

Vi har inte köpt allt på i en båtaffär för då hade man blivit rånad!!

Är man prylbög så är en båt den bästa ursäkten för att handla *S*

Men som sagt var, det behöver inte vara dyrt beroende på vilka krav man har.

Lycka till

M

Senast ändrad av velum_navia | 05 juli 2007 | 14:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig om att det är dyrt här!

Bor förövrigt på västkusten och här finns inte speciellt många båtklubbar utan här får man oftast ligga i kommunala hamnar eller hos marinor som ägs

av pengakåta företag! Tyvärr är det också brist på båtplatser här så det är verkligen säljarens marknad. Baserade priserna på när jag hade en Birdie 24 för några år sedan, så försäkringsvärdet var väl inte baserat på 20 000 utan snarare 50 000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några flak öl får Du väl räkna medOskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en liten segelbåt med 2 kojplatser och en fin liten 2hk 4taktssnurra. Den kostade mig ca 15000 i sjödugligt skick. Sen kostade försäkring och båtplats/sjösättning ca 4000. Lite grejer till och jag landar på drygt 20'.

Min mening är att om man gillar att vara ute och njuta av vinden så ska man inte låta pengar begränsa en. Vill du segla så kan man göra det med de små medel.

Faktum är att jag seglar om de fina herrarna i sina dyra båtar för de har fullt upp med hålla koll på sin dyra utrustning istället för att kolla sina telltales. Sistnämnda är det bästa instrument som finns och kostar inte ett skit. Sno lite rött och grönt garn av mormor och klistra fast i seglen bara.

Cool

Senast ändrad av captn | 14 augusti 2009 | 20:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...