matvraket 0 Postad 3 Juli , 2007 Någon som vet eller har et omdöme om delphia båtarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 3 Juli , 2007 Vi har en Delphia 33 som vi är mycket nöjda med. Både med generalagenten och med själva båten. Den är i mitt tycke i markant högre kvalitet än många andra vi sett av de vanliga europeiska märkena. Den seglar mycket bra på undanvind och helt ok på halvvind/kryss men då detta ges mer av skrovform (bred och platt) än annat kanske inte detta skiljer den så mycket från andra. Den är schysst byggd i både plast, trä och kabeldragning. Lacken på inredningen skulle kunna vara lite tåligare dock. Jag tror att detta är typiskt för moderna båtar i lägre delan av prisskalan. Själva träet är annars i god kvalitet och tjocklek. Jag har tittat runt en del och lyft på det mesta och jag är imponerad och glad över det jag sett. Sittbrunnen är mycket stor och med rorkult som vi har kan den faktisk vara lite opraktiskt stor vid segling men är å andra sidan väldigt trevlig annars. Med ratt som säkert många väljer kan den nog vara bekvämare att segla (fast lite tråkigare). Några lister att haka i skorna i på durken kommer nog vi att sätta dit. Däck fungerar utmärkt. Winchar skadar inte att beställa en storlek större men det gäller å andra sidan precis alla båtar vi tittat på (privat käpphäst ). Inredningen är nästan det som skiljer båten mest då vi tycker väldigt mycket om den. Ombonat och gjort med lite fantasi har det blivit mycket inbjudande. Stor förpik och en helt ok akterkabin gör inte saken sämre. Naturligtvis är vi stolta ägare men ovanstående är i alla fall vårt omdöme just nu. Lycka till i ditt val /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matvraket 0 Postad 4 Juli , 2007 Hej Tack för ditt svar.´ Har nu bestämt mig för att köpa en Delphia 29. Har tittat lite runt men man vill ju höra ett omdöme från någon som inte säljer dem. ha det bra under er semester gert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danellan 0 Postad 4 Juli , 2007 Hej! Nytt försök. Det kom inte med någon text på första försöket. Det var trevligt att se ännu en Delphia-ägare. Jag ska hämta min 33-a om cirka 2 veckor. Har du hunnit segla mycket ännu. Var i Sverige kommer båten att finnas. Själv kommer jag att ha båten i Vättern. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 4 Juli , 2007 Får man fråga de nyblivna 33-ägarna ungefär vad en färdig båt kostar? jag såg att Delphias båtar är hyggligt välutrustade som standard men som vanligt kan man behöva tagga upp lite med foldingpropeller, bättre segel, en genua och kanske gennaker, värmare mm. Ungefär hur mycket över std-miljonen hamnar man då båten är riktigt seglarklar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danellan 0 Postad 4 Juli , 2007 Hej! Om man som jag väntar med foldingpropellern, uppdaterade segel, utför bottenmålningen själv (det blir en halv sommar i insjön utan bottenfärg) samt hämtar den i Polen hamnar priset på strax under 950 000:- Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 4 Juli , 2007 Hej danellan! Om jag vore du skulle jag omvärdera mitt beslut att vänta med bottenfärg. Jag har sett en Bavaria på hösten som gjorde som du tänkt, han var inte särskilt nöjd med sitt beslut... Om du har en fin slät yta perfekt att måla på så varför lägga massvis av timmar för att få bort allt sjögräs innan du kan måla? Tänk på att det växer som mest på sommaren / hösten då vattnet blivit varmare, på våren / försommare dvs hittills växer det knappt. Givetvis rekommenderar jag att byta propeller så fort som möjligt, du kanske tappar 10% av farten pga av den. Lycka till och grattis till en ny båt / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 4 Juli , 2007 Det är ingen problem att få bort växtligheten från botten efter en sommar i Vättern. Kliade mig i huvudet när vi tog upp vår omålade(bavaria) i höstas, men efter en behandling med oxalsyra var den som ny igen. 4000:- och en helgs arbete tog det att epoxybehandla (lightprimer) och bottenmåla (millelight) botten på vår B30a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 4 Juli , 2007 OK, då har fel... Den jag såg var i Stockholm och han hade en snygg gräsmatta som alla (inte bara Gbg) Allsvenska klubbar skulle vara avundssjuka på... ;-) Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danellan 0 Postad 4 Juli , 2007 Hej igen! Att jag valde att bottenmåla hemma efter första halva säsongen beror på att jag annars måste åka ner till Polen och måla = praktiskt omöjligt. Sen hade jag gärna valt till en foldingpropeller (3-bladig) med en gång lite till, peke t.ex. men det får bli i framtiden. Jag är grymt sugen på att komma ut på sjön nu. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 5 Juli , 2007 Lycka till med den nya båtan / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 5 Juli , 2007 Vår ligger i Stockholm ute på Bullandö. hej/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jason 0 Postad 8 Juli , 2007 Grattis till ett bra båtval! Jag kan i övrigt bara instämma i d88jwns allmänna omdömen. /j, jävig ;-) Senast ändrad av jason | 08 juli 2007 | 23:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser