Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
hegu15

Behöver en vettig skärm för att köra navigation från pc på...

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag söker en vettig skärm med vga ingång för att köra navigation på. (seaclear med gps puck till datorn). Har kollat runt lite på nätet och ska man ha en riktig marin display kostar det minst 7000 kr. Det känns lite mycket när min skärm inte behöver vara vattentät. Kan man bara köpa en vanlig tft på typ 7 och köra eller funkar dom inte alls i solljus? Några som har några tips? Bifogar en länk till en tänkbar skärm.

 

http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=TV-710

 

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kör med en vanlig 17 skärm från AOC direkt på båtens 12 volt.

Fungerar bra även då solen lyser på den.

post-571-1394235129,1716_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hitta du den och vad kostar en sån?

 

Senast ändrad av dyker | 05 juli 2007 | 12:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också letat lite efter något vettigt. Det ultimata voe ju en touchskärm i lagom storlek. Största problemet med lösa skärmar tycker jag dock verkar vara att det är för mycket ram, högtalare och övrigt man egentligen inte vill ha för ändamålet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Här finns en bra skärm http://www.netonnet.se/ klicka vidare till Tv 12 V. 15 TV Andersson med ingång för VGA och riktig upplösning och 450 cd/m2 ljusstyrka fungerar finns som skärm till sjökort.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som testat dessa skärmar i en båt utan att sitta under doghouse eller i kabinen?

 

min erfarenhet är att de flesta standardskärmar har för låg ljusstyrka och kontrast-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Conny

Andersson skärmen syns bra även när solen lyser i den. Den har 450cd/m2 vilket är mer än de flesta andra sådana skärmar.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har provat ett par 17 med runt 450 men inte blivit nöjd. Har sett att det finns upp till 800 men har hittills bara hittat 17 och 19 med denna ljusstyrka. Jag vill själv ha 12 - 15.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är skärmarna i vanliga plotters av en annan teknik som LED eller nåt annat, eller är det bara ljusstarka datorskärmar? (LCD/TFT eller vad det heter, är inte så insatt) Ifall ja, hur ljusstarkt ska det vara för att man ska se nåt i direkt dagsljus?

 

 

 

Senast ändrad av lokatta | 05 augusti 2007 | 20:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper en skärm som inte är vattentät så kan man tillverka en mössa av plast ett trä över den. Plasten köper du hos glasmästare, det ska vara en typ som du kan värma och böja till. Klistra ihop gavlarna. Då blir den mer vattentålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...