Pautwiik 0 Postad 2 Juli , 2007 Hej alla sneseglare... Jag har ett bekymmer med mitt propellerval, Aq151motor, körde med en 14x17 propeller 34kn BRA Acc men över 6000i varv på max.. Bytte nu till en 14x21 o båten gör 35knutar vid 5000rpm, lite slöare acc Vad bestämmer diametern på propellern? dvs om jag sätter dit en 15x17 15x19? är det stigningen eller diametern som påverkar toppfarten mest? mvh bryggseglarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 2 Juli , 2007 toppfarten skiljer sig ej mycket men för att den ska gå bäst så bör du leta efter att komma till rätt varvtal.självklart blir den slöare vi d acc om yoppvarvet är lägre. Vad har du för båt? hur mycket väger den? Jag skulle prova en 15x19 du får mer vatten att knuffas bak samt så bör du hamna runt 5500varv på max vilket är där du bör ligga för att båten ska g bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pautwiik 0 Postad 3 Juli , 2007 jag har en Ockelbo t17dl, väger ca 1000kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 4 Juli , 2007 Diametern bör vara det som rekommenderas av motortillverkaren för just din motor. Risk finns annars för att den lättare kaviterar eller andra fenomen så eftersom du tidigare haft 14 misstänker jag att 14 är det du borde ha. Som jag ser det hade en 14x19 varit lagom för dig. Men några frågor: Vad har du gör last i båten när du gör dessa testerna? Vad är det för maxvarv på motorn? När du är ensam i båten med lite last bör du sträva efter att ligga strax under maxvarv. När du kör med normal last för dig, kanske 2-3 personer och lite packning bör du ligga där motorn utvecklar mest effekt vilket ofta är c:a 500varv under maxvarv men detta kan variera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 4 Juli , 2007 Då ligger jag ju optimal med min propp, 14x17, som sitter på en Evinrude e-tec 50 ps. Den varvar med last och 4 pers 5500 varv, max varvtalsområde ligger mellan 5500 o 6000 varv. Men om man vill har bättre acc, när man drar tube eller ring, kan man väl minskar stigningen lite, till en 13.5 x 15 kanske? Då är ju inte hastigheten utan acceleration viktigt. Hälsningar Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pautwiik 0 Postad 4 Juli , 2007 Okej.. Vi har varit 2man vid båda testerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser