Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
kevin989

vad händer om man har för stor motor?

Rekommendera Poster

hej alllihopa

jag har ärvt en båt som jag inte vet ngt om. jag tänkte bygga nån typ styrpulprtare av den men frågan är hur stor motor man kan ha och vad händer om man har för stor motor15.gif\

post-27466-1394235128,7529_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

påminner lite om en båt jag hade förr..

Minns inte vad det var för sort... nån 70tals plastbåt, samma bredd som din men var 3,90m lång... den var godkänd för 5hk och 3 pers, men var för klen motor för att komma upp i plan.. båten var väldigt ostabil i sjön, minsta lilla våg så kändes det som båten skulle välta, lutade man sig lite över kanten för att tex tvätta händer eller lyfta upp en fisk så var de gränsfall att båten tog in vatten...

Fast din båt är inte exakt lika så den kanske är bättre :)

Med för stor motor så finns det risk att akterspegeln spricker.

Skulle nog rekomendera max 10-15häst till den båten.

Sen kan du väl alltid förstärka aktern och hänga på en större motor, men sen är det ju frågan för hur båten beter sig i vattnet oxå.

Vill du ha styrpulpet med stor motor, köp en färdig.

Den båten på bilden skulle nog funka bra med ett par sittplatser och 10häst, skippa styrpulpet så blir det mindre jobb och kostnad.

Finns det ingen blå skylt på båten ? som det brukar finnas på alla som inte är stulna...(vad jag vet) på den står det max antal hästkrafter och personer.. står även tillverkningsnr som behövs för att försäkra båten.

Försäkring på båt och motor är väl ett måste nu för tiden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Akterspegel kan komma att ge sig efter en stund .... Hände mig för många år sedan med en Ryds 435 GTS .....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De där blå skyltarna kan allt saknas på ostulna båtar också. Tror jag iaf, kan ju vara jag som stött på mycket stöldgods:) Min är försäkrad utan någon blåskylt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vi har en roddbåt i stugan som bara klarar 4hk den gräver ner sig o håller på... men min kusin förstärkte akterspegeln o hängde på en 15hk o de gick så länge nån satt där fram :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...