fannie 0 Postad 2 Juli , 2007 Är det någon som har en maxim 26 som kan förklara om det ska vara expantionskärl till kylsystemet till md21a för det sitter en burk i min maxim brevid akterruffens babordsida där man går ur båten den är tom jag köpte båten i höstas så jag har inte hunnit lära mej alla detaljer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 2 Juli , 2007 Rent instinktivt/ryggmärhskänsla så måste väl alla sötvattenskylda motorer utan trycksystem ha en expansionstank (kylvattnet utvidgar ju sig vid stigande temperatur) ? När jag köpte min nuvarande båt förra sxensommaren var jag tvungen att fylla på typ 10 liter vatten i expansionskärlet innan nivån ens blev synlig..men min värmeväxlare är ju enorm (typ 20 liters sötvattenslinga i värmeväxlaren, 50 liter i hela sötvattensystemet, feta slangar 50 mm) Följ slangen i tankens botten..vart går den ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 4 Juli , 2007 Jupp det är expansionskärlet du har hittat fyll det till max sträcket.... på dom nyare Maximerna så sitter expansionskärlet innanför luckan under bordet alltså där värmaren sitter....... :=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser