Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
zailor13

Falluttag??

Rekommendera Poster

Någon som vet om mastens styrka påverkas mycket av att installera två till tre falluttag? Båten är en Albin Viggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre extra fall??

Jag satte en sk falltrissa 40 cm under masttoppen, jag gjorde ett avlångt hål och popnitade sen fast trissan enligt segelmakarnas instruktioner. Hörde inget om att masten skulle bli vekare. Fast då är det ju en grövre mast.

Fråga igen på sailguide.com. Och beskriv lite tydligare vad du tänkt göra. Får man dåligt med svar är det bara att fråga igen. Vi äldre gubbar behöver nya yngre här på alla seglarforumen. ingen fråga är för nybörjaraktig. Jag var 46 när jag seglade första gången, har lärt mig mycket genom alla forumen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har åxå satt en falltrissa nära masttoppen till Furlexen. Nu tror jag det handlar om att du vill göra ett hål ca:en meter upp och sedan dra ner ett fall till sittbrunn. Säkerligen påverkas styrkan om du gör tre falluttag bredvid varandra men om du har en bit emellan tror jag inte det påverkar nämnvärt. 

Senast ändrad av Vilse | 05 juli 2007 | 23:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hör görna mer med masttillverkaren om deras rekomendationer först!

Men om du ska sätta dem på samma sida så ska du inte göra dem bredvid varandra!

Sätt den i olika höjdled med några centimeters mellanrum så påverkar du inte masten för mycket.

/Jakob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...