Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
mikene

Köpt båt som läcker...

Rekommendera Poster

Jag köpte en båt för mellan 30000-50000. Säljaren sa att den va gammal osv därför det låga priset men att den fungerade väl. Jag poängterade att jag bara ville ha något som jag kunde tillbringa semestern i så att inte hela sommaren blev båtlös. Efter en vecka när jag åker ner till båten är det över 200 liter vatten i båten! Durken flyter omkring och jag får ägna hela dagen till att pumpa ut vatten så att bten inte sjunker...

 

När jag ringer säljaren beklagar han och säger att båten är faktiskt över 30 år men att vi kanske kan dela på kostnaden att laga den. Jag är väl mer på linjen att han får stå för det eftersom han sålt en båt med hål i.

 

Men, kruxet är att båten kan inte lagas förren efter sommaren. Då har jag köpt mig en båt bara för att lägga den på land vilket inte var vad jag planerat och det visste säljaren. Jag vill givetvis häva köpet.

 

Någon som har varit med om liknande? Hur hade ni gjort? Vad hade ni tyckt vara en bra lösning?

 

/Bryggseglaren :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Absolut skall du häva köpet, var kommer vattnet in? det kan ju inte vara någon större läcka 200liter per vecka är dryga litern i timmen, skulle kunna hålla den torr med en liten länspump fram till vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte du båten privat eller från någon firma? Och när köpte du den?

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte privat. För en vecka sedan. Ser ut som det läcker längst bak i kölsvinet. Under bulten till rodret. Känns som om plasten har ruttnat.

 

Senast ändrad av mikene | 02 juli 2007 | 13:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker nog att det vore intressant att veta vad det är för båt typ trä eller plast. Var läcker det, etc.

 

Har nog lite svårt att för att man kan vara så kategorisk och direkt saga att man skall häva köpet. Det är två parter som har gjort upp affären och vad som kan tyckas vara fungera väl skiljer nog i uppfattning hos olika människor beroende på förväntan. En gammal trä båt som nyss sjösatts är nog läckan av ringa art men för en plastbåt är det kanske lite mycket.

 

Sen beror det väl på vad man betalt och för vad.

 

Eftersom köparen betalt mellan 30000-50000 verkar detta också högst konstigt, vet man inte om det är 30 tusen eller 50 tusen det är ganska stor skillnad.

 

Köparens skyldighet att kontrollera vad man köper tycker jag man inte skall glömma, man får faktiskt inte vara hur naiv som helst. För att sen få kalla fötter om det inte fungerar. Köper man billigt så får man ofta saker därefter och eftersom vi inte vet om det var billigt eller dyrt så tycker jag att man skall vara försiktig i uttalandet om att häva köpet.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet precis vad jag betalade och vad det är för båt. Men, eftersom det är fler inblandade i den här soppan än jag vill jag inte skriva allt för detaljerat.

 

Det är en plastbåt.

 

Ja, den var förhållandevis billig. Men det var enligt säljaren pga skicket på allt annat än skråvet. Inredning, utrustning, etc...

 

Nej, jag kontrollerade inte allt speciellt noga. En del andra småsaker som dykt upp i efterhand har jag accepterat eftersom jag inte inspekterade så noga. Men, jag är ingen båtexpert. Att båten flyter tar jag för givet om inte säljaren säger annat. Jag tycker synd om säljaren med. Han visste säkert inte hur illa det var med skråvet. Tydligen var det ingen stor grej förra säsongen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Javisst man kan föra dialog på ett forum i blindo och tycka en massa utan att ha på fötterna.

 

Jag tycker trots allt att det är helfel att utala sig om något man inte vet något om. Och i detta fallet är det precis så.

 

Det finns ingen fakta mer än att din båt läcker !

 

Ingen vet om du betalt en tiondel av nomalvärdet på denna typ av båt eftersom ingen vet vad det är för båt. Ingen vet vad du betalt utan du kastar ut ett pris som varierar från det lägsta angivna pris med 70% till det högsta. Om den normalt skulle kosta 50 tusen har du ju fått den för snudd på halva priset, dvs ingen vet något.

 

Du t.o.m talar om att det var billigt pga skicket.

 

Sen förstår jag inte att det är så många inblandade, i min värld finns det köpare och säljare.

 

Och man har vissa skyldigheter som köpare och om man inte själv äger kunskap får man anlita sådan.

 

Jag skriver inte för att hacka på dig men jag tycker att det är så lätt att alltid i detta forum anklaga säljaren. Vi kommer väl själv att vara säljare någon gång och vi bör vara neutrala och sakliga vid uttalanden.

 

Hälsning

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu framgår det ju att du inte har kontrollerat och inspekterat båten speciellt noga och då utgår jag från att du inte heller gjorde någon provtur med den. Man ska ALLTID provköra en båt före köp och man ska ALLTID leta efter skador och inte minst läckage på en båt före köp!

I synnerhet om det gäller äldre båtar.

 

Nu låter det väl lite hårt att säga att du då får skylla dig själv, men visst bör man kontrollera de saker som man köper, och kostar de flera tusen kronor och har rätt många år på nacken så tycker jag att det finns ännu större orsaker till det. Men okay, faktum har hänt och det måste du nu försöka få en lösning på. 

 

Jag tror uppriktigt sagt att du faktiskt har tur att säljaren erbjuder dig att dela på reparationskostnaden! Det är bara att svälja din miss att inte ha kontrollerat så noga och att anta säljarens erbjudande! Visst kanske du lite mjukt och försynt kan antyda att du hellre föredrar att häva köpet, men om han inte är lyhörd och vill nappa på din lilla vink om detta så tycker jag att du ska dela reparationskostnaden med honom/henne medan du har chansen!

 

Oavsett hur du löser detta så bör man ju se till att det inte kommer in mer vatten i båten. Det kan tränga in på fler ställen och om man då till slut tätar till skadan så kanske man kapslar in vatten inne i skrovet och då får man på sikt mycket stora problem! Låter man båten stå en lite stund för torkning innan man lagar den så är oddsen större att man inte kapslar in en massa fukt. Lycka till hur du än gör!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om man lyssnar på oceanis & Roddarn vore det enklaste att sälja den till någon annan stackare som inte har kunskap eller pengar att kontrollera allt...

 

Nu tycker inte jag att det vore rätt och jag kommer inte att göra det, men om det är ok att sälja en båt som läcker utan att informera köparen om det så verkar ju det vara enklaste lösningen...

 

För övrigt var min mening aldrig att smutskasta säljare som någon antydde.

 

Hur som helst går semestern åt helvete. Jaja, lycka till ni andra förstagångsköpare och glöm inte att kolla så båten inte läcker när ni köper den ;-)

 

 

 

 

 

Senast ändrad av mikene | 02 juli 2007 | 14:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hade inte tänkt att kommentera mer i detta fallet men måste ju försvara mig så en till kommentar:

 

Tycker faktiskt att ditt sista inlägg var av den barnsliga varianten. Antagligen är din fattningsförmåga lika liten som förmågan att kontrollera och ta ansvar för vad du köper.

 

Ingen av oss, har påstått att det lättaste vore att sälja din båt till någon annan för att lura den på honom/henne. Vi har inte heller påstått som du påstår att det skulle vara ok att göra så.

 

Lika lite har jag antytt att du smutskastat säljaren.

 

Jag har uttalat mig, och tar ansvar för vad jag skriver, om att det är omöjligt och fel att göra kommentarer till ditt ursprungsinlägg eftersom det saknas fakta.

 

Jag anser att man inte kan uttala sig om huruvida köpet skall/bör hävas pga de fakta som finns i dina inlägg.

 

Jag anser och det är din förbannade skyldighet att kontrollera vad du köper och vara spantad att ta ansvar för dina handlingar, så också att förstå att man skall kontrollera vad man köper.

 

Om köparen har undanhållit eller ljugit så har du ju all rätt. Men du skriver att du inte kontrollerade så noga och att du fick den billigt pga det dåliga skicket. Om du tror att man får ett skrov i nyskick när hela övriga båten är i mkt däligt skick då bör du nog fundera om du skall göra affärer överhuvudtaget.

 

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. En båt är en stor investering. Själv tyckte jag det var värt några tusenlappar till att låta ett proffs (besiktningsman) titta på den. Provköra i vattnet och lyfta för besiktning av botten.

 

Det brukar alltid dyka upp något. Oftast köper man ju båten i alla fall, med lite skavanker, och då har man en klar lista på vad som behöver fixas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry om jag upprört någon. Ber om ursäkt för min förra kommentar. Min mening med denna tråd var inte att kommentera någon. Är nog lite skakad bara...

 

Tack för tips och synpunkter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja - det finns säkert flera dimensioner i detta... utan att veta ett smack så kan det tex vara så att du och säljaren känner varandra ( det är kanske då man köper utan att kolla så mycket? ) och det komplicerar såklart isåfall? En annan faktor är väl om du gillar båten? Det var väl därför du köpte från början? ( om du inte är en sällsynt och altruistisk person som åker runt och köper upp gamla båtar...) Alltså, om du vill ha båten kvar så är det väl fel väg att försöka häva köpet. Om sedan säljaren är en reko person och vill göra rätt för sig så kan ni väl dela upp kostnaden att fixa detta. För du fick väl båten till ett vettigt eller lågt pris från början pga skick osv? Kruxet är att du måste veta lite mer om var det läcker. Är det i roderinfästningen tex så skulle jag nog vilja ha ett proffs som gör denna reparation - men då kan det kosta lite. Kanske förra köparen har en försäkring där detta är anmält? Efter en grundstötning blir det inte alltid perfekt reparerat och man får återkomma med ny reparation. Å andra sidan, som någon påpekade, är det faktiskt inte jättemycket vatten - installera en pump och du kanske kan segla ett tag i alla fall? Om det är en känd båttyp så finns det kanske ett klassförbund? Då kan det finnas kunskap om olika fel och bra idéer om hur de ska fixas. Se det ur den positiva sidan - du får en fixad båt som håller högre standard än du kunde förvänta dig när du köpte ( reparerad och förstärkt är bättre än gammal och ännu ej läckande...) Men å andra sidan, om det just är roderinfästning som läcker så är det ganska stora påkänningar där... så segla i stora farleder och ge dig inte ut med den nya båten på öppet hav innan den är kollad / reparerad. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som om det glömts bort en liten detalj...

Säljaren har faktiskt upplysningsplikt av fel han kände till eller borde kännt till till köparen. Har båten varit sjösatt under förra året är det rimligt att säljaren faktiskt kännt till detta och är därmed ersättningspliktig för skadan. Att skriva i befintligt skick som alla gör har inget juridiskt värde, utan man ska upplysa om alla väsentliga fel som kan tänkas finnas.

 

Hade du däremot hittat repor på däck, taskigt tågvirke, ett mögligt segel, slitna dynor, en fender som sprack eller liknande kan man alltid hänvisa till att begagnade grejor slits, det är fel som rimligtvis borde ha upptäckts vid en syn och att båten är 30 år gammal - men ett läckage som tidigare ägaren kännt till, en defekt motor, trasiga segel osv är såpass stora fel att de helst ska skrivas in i ett kontrakt.

 

Vad är det som läcker egentligen?

Tillägg, såg att det läckte vid rodret. Då plast sällan ruttnar vore det bra om du kollade mer. Är det verkligen plasten som läcker eller är det bara en roderaxeltätning som är otät?

 

Senast ändrad av Peter_K | 02 juli 2007 | 15:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara picky men upplysningsplikt borde väl innebära alla fel som man känner till, och inte alla som kan tänkas finnas då det blir en väldigt massa fel.

 

hoppas att allt går bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är faktiskt så. Med borde kännt till menas att det är självklart att du borde kännt till felet, t ex att bilen du sålde saknade motor fast du hävdar att du körde den så sent som igår... Inte att man ska gissa allt som kanske kan vara fel på båten. Köper man en begagnad båt kan man heller inte förvänta sig att allt ska vara i perfekt skick, men den ska inte läcka som ett såll - om inte säljaren säger något i stil med jag är ltie osäker på bottens kondition så du bör kolla den och du sedan struntar i det...

 

Kolla gärna här för tips och råd, http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=1899

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns få i dagens samhälle som idgar välgörenhet. Får man något billigt är det alltid något krux. Men det var inte det du ville höra utan vad du skall/bör göra. Som tidigare inlägg redan givit vid handen så är inte 200 liter vatten/vecka inte mer än att det, med billig penning går att hålla borta. Frågan är väl egentligen ifall vattengenomträngningen kan öka och därmed äventyra säkerheten ombord?
 
Mitt förslag: Din semester är väl nära förestående då är väl heller inte tillsynen något problem eftersom du vill tillbringa din ledighet på och vid båten. Du inhandlar en bra automatisk länspump så slipper du vada i vatten. Säljaren tar sitt ansvar och reparerar eller reducerar priset med anledningen av läckan.
 
Har du med anledning av det inträffade blivit orolig för att vara i båten så se till att köpet hävs. Båtar finns det en uppsjö av så det är bara att ta nya tag. Men billiga båtar finns inte man får betala ifall man skall ha riktiga prylar. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns väl som om en besikningsman hade varit bra i det här fallet då både säljare och köpare verkar vara osäkra på båtens kondition. Kostar några tusen men spara dig desto fler.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båtar läcker in lite vatten är väl inget ovanligt.

 

200 liter på en vecka är ingenting, min snipa läcker 20 liter i timmen i propelleraxelbussningen.

 

Min länspump (en Rule RM500 med inbyggd nivåvakt) går i 10 sekunder var 10:e minut för att hålla det under kontroll, och så har jag haft det i flera år, ser inga större problem med det.

 

jag får ägna hela dagen till att pumpa ut vatten så att bten inte sjunker

Fattar jag inte, vilken sketen länspump som helst tömmer väl det på under 10 minuter ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går väl ann om man vet vad som är orsaken till läckan och om man vet att den inte kommer att förvärras vid användning, vet man inte detta då är det inte lika kul med vatteninträning i en båt. Det finns nog mycket ändå som kan strula på en båt då man är en bit ifrån land.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...