Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Odel

Askeladden 605

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en nyinköpt Askeladden 605! Tänkte på detta sätt få kontakt med någon rutinerad ägare, vilken eventuellt kunde ge mig några bra tips hur man på bästa sätt förvarar kapellet under färd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Grattis till din nya båt!

Fick du inte någon form av kapellgarage med till kapellet eller båten? Det är ju standard att ett sådant följer med i någon form och det är ju där du ska ha kapellet. Ofta är kapellgaraget bara ett mjukt fodral som man trär på (kapellkondom) kapellet efter det att man har vikt upp kapellet på kapellbågarna likt en korv. Eller någonting annat seriöst! 2.gif\

Ett kapellgarage kan också vara en hård låda som är anpassat till båtens kapell. Men någon form av garage har du nog säkert. Att man sedan måste gå en Hermods-kurs för att klura ut hur man packar kapellet på bästa sätt är en helt annan sak!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till din båt.

Jag har en likadan och första gången kan det vara knixigt men med rätt metodik går det på 5 minuter. Det är dock svårt att beskriva i korta ord.

Men jag försöker.

Börja den del som är akter om dragkedjan och lägg upp akterdelen och sidosidorna på taket. Rulla de ej. Fäll akterbågen mot fören och rulla den hängande kapell-delen runt akterbågen.

Gör likadant med den förliga delen av kapellet (lägg på taket, rulla inte). Fäll bågen akterut och rulla den hängande kapell-delen runt förbågen.

Spänn ett par band eller stroppar löst runt det hela och lägg på kapellskyddet med dragkedja (garaget...). Kom ihåg vilket som skall vara mot styrbord respektive babord.

Lätt som en plätt! Eller? Hör av dig om frågor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lite lustigt att tillverkarna inte skickar med instruktioner hur man enklast och snabbast viker ihop ett kapell och snurrar runt kapellbågarna och på med kappelstrumpan. Hade liknande funderingar när jag skulle vika ihop stora kapellet på min båt första gången. Jag lista ut det hela efter ett tag men helt kristallklart hur man bör göra är det inte.

För att inte tala om när jag fick två felsydda kapell på raken till fören på min båt. Varken jag el återförsäljaren kunde fatta hur man skulle fästa en kardborreremsa i ena änden på kapellet. Visade sig efter ett samtal till tillverkaren att det blivit ett parti felsydda kapell. När jag påpeka att de kanske borde inventera lagret så ingen mer fick detta problem surrade de nåt om att de hade 30 tusen artiklar i lagret och det var omöjligt... Hm...så nån mer stackare kommer att få felsydda kapell framöver. Själv tog jag fram symaskinen och fixa till det hela på egen hand. Det var liksom inte lönt att försöka få ett 3:e felfritt kapell när jag nu visste att det fanns kvar felaktiga i lager hos tillverkaren.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 23 juli 2007 | 22:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen! Skall prova att göra på det sättet, istället för att som tidigare plocka bort akterdelen av kapellet. För att sedan använda den ena delen av garaget till den främre delen av kapellet.

Mitt kapellgarage består av två lika delar (avsmalnande i ändarna) och med dragkedja, det ena med remmar. Med risk för att verka lite korkad men jag förstår inte riktigt hur du får till det med garaget i alla fall. Skall ner till båten imorgon så jag får väl klura lite på det där…

Tyvärr läste jag också något test där det klagades på att det inte gick att svänga båten utan att propellern kaviterade (tappade greppet). Testpersonen avfärdade propellern som orsak då samma problem förekommit på Aske(s)ladden tidigare. Detta gjorde mig lite brydd, så jag gav mig ut och testade detta fenomen tämligen grundligt. Till min glädje märkte jag inte alls av detta, utan båten och propellern greppade fint i svängarna. Nu har jag en 140 hästars Suzuki på båten så det gjordes inga fullroder svängar i 40 knop, men i alla fall….

Efter ovan test så kan jag bara konstatera att jag är mycket nöjd med båten. Lite övning med kapellet så blir det nog nära full pott. Vore kul med lite positiva (och kanske negativa) andra erfarenheter av Askeladden 605.

Hälsningar Odel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni kvar era askeladden ? Jag är ny ägare o jättenöjd. Kapellet tar lite tid men förra ägaren visade hur man gjorde och vi har helly Hansen. Lite tunnare o kanske lättare att vika ihop. Har ni några förslag på annat som kan vara bra till båten ? Ev något att dra upp ankaret på i aktern eller förvaringstips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...