Zeticka 0 Postad 1 Juli , 2007 Hej Jag har en fråga om hur man kör in en inombordare på bästa sätt, vi byta hela blocket förra sommaren och nu är det dags att köra in den. Jag vet ju att med bil så ska man byta olja ofta i början och inte köra på tomgång samt inte köra den för hårt med snabba accelerationer . Men gäller samma för båt motorer? et är en mercruser alpha one 5,0 /Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 2 Juli , 2007 Hej! Försök att hitta en instruktionsbok/fil till din motor och kolla där. Kanske kan någon annan MG-medlem ha en sådan som han/hon kan maila til dig. Det räcker väl just det avsnittet då antar jag. I annat fall lär säkert tillverkaren och den svenska grossisten ha. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeticka 0 Postad 21 Juli , 2007 Ok tack för tipset, om någon läser detta och har en sån bok så kan ni väl höra av er till mig. =) /kallé Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 21 Juli , 2007 Jag är oxå nyfiken, Har beställt ett nytt longblock..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Juli , 2007 Mercruiser 5.0 användarhandbok, förgasar- resp MPI modeller, på svenska kan du ladda ner från Brunswick Marines hemsida, Downlodcenter. http://www.brunswickmarineemea.eu/download/dosearch/@isnew/desc?mod=4&lang=SV&categories=MERCRUISER$2007$Gasoline$Stern Drive$ Kollar man i en sån handbok står det: 20-timmars inkörningsperiod VIKTIGT! De första 20 timmarnas drift är motorns inkörningsperiod. Korrekt inkörning är väsentligt för att erhålla minimal oljeförbrukning och maximala motorprestanda. Under denna inkörningsperiod måste följande regler iakttas: • Kör inte under 1500 r/min under längre perioder under de första 10 timmarna. Lägg i en växel så fort som möjligt efter start och öka gasen till 1 500 r/min om´ förhållandena tillåter säker körning. • Kör inte med konstant varvtal under längre perioder. • Överskrid inte 3/4 gas under de första 10 timmarna. Under de nästa 10 timmarna kan tillfällig fullgasdrift tillåtas (högst 5 minuter åt gången). • Undvik fullgasacceleration från tomgång. • Dra inte på till full gas förrän motorn har uppnått normal driftstemperatur. • Kontrollera motoroljenivån ofta. Fyll på olja vid behov. Det är normalt att oljekonsumtionen är hög under inkörningsperioden. Efter inkörningsperioden För att öka livslängden hos Mercury MerCrusier-motorpaketet bör följande rekommendationer beaktas: • Se till att propellern låter motorn arbeta vid eller nära högsta specificerade varvtalsområde vid fullgas (se Specifikationer och Underhåll) vid full gas med normal båtlast. • Körning vid 75 % av full gas eller mindre rekommenderas. Avstå från längre körning på full gas. • Byt olja och oljefilter. Se Underhåll. /Bo Senast ändrad av bossee | 21 juli 2007 | 20:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 21 Juli , 2007 Tackar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeticka 0 Postad 23 Juli , 2007 Tackar helt lysande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser