tuxedo 0 Postad 1 Juli , 2007 Har en Yamaha 55 hk från tidigt 80-tal som nu är helt död. Den ger inte ens ifrån sig ett litet pip när man vrider på startnyckeln. Batterierna (två st. har jag testa) är fulladdade och uppmätta. Har ström ner till kontakten före startnyckeln. Jorden hittade jag inte i all hast. Värt att nämnas är att motorn står på land och gas/växelreglaget inte är inkopplat (kan väl inte ha med problemet att göra? Sitter två stycken special (antar att det är Yamaha specifika) kontakte med sex stift i, mellan Nyckel och kopplingsplinten i motorn. Är det någon som har, eller vet var man kan hitta en beskrivning över dessa kontakter. Vilket stift går till vad? Eller ännu bättre, har tips som kan hjälpa mig komma fram till en lösning. Exempelvis hur jag ska koppla mig förbi tändningslåset, alternativt hur jag kollar CDI-boxen? Kan man koppla förbi tändningslåset och gå direkt på startmotorn med och se till att jorda mot motorblocket (bara för att konstatera att felet bör ligga i tändningslåset?) Tack på förhand /Tuxedo Senast ändrad av tuxedo | 01 juli 2007 | 23:29 Senast ändrad av tuxedo | 02 juli 2007 | 15:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 2 Juli , 2007 Någon som har ett nytt tändningslås eller reglage till en gammal yamaha att sälja, kanske även en trycklogg och/eller varvräknare finns därute någonstans och som bara väntar på att slumpas bort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 2 Juli , 2007 Hej! Du behöver åtminstone ha växeln i neutral på reglaget, annars drar inte startmotorn runt. Kolla också så att neutralbrytaren är iskick i reglaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 2 Juli , 2007 Kolla att säkringen i motorn är hel. Den gick några gånger för mig vid första starten på våren. Varför begrep jag aldrig, men efter byte funkade det klanderfritt. Sitter framtill till höger. Röd ledning med säkringshållare i gummi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 2 Juli , 2007 Har kollat glassäkringen (hängsäkring) och den verkar just. Neutralläge, hmmm. Den har jag ju förståss inte kollat eftersom jag inte kopplat in reglaget men den ska ju naturligtvis ligga i neutral. Vad gäller neutralbrytaren vet jag faktiskt inte var den sitter? Det är ett gammalt gasreglage som inte är integrerat med tändningslås och choke. Dessa två, tillsammans med död-mans-grepp sitter på en separat panel och det går en massa sladdar hit och dit som jag inte har full koll på vad de är till för. Jag ska kolla växelväljaren i morgon för att se om det är den felande länken. Ställer stort hopp till den eftersom jag anar att den bryter strömmen? Tack, återkommer. /Tuxedo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joacla 0 Postad 2 Juli , 2007 Neutralbrytaren sitter under anslutningen för växelvajern. Det är en liten brytare med en metallflerp som påverkas av växelarmen,som går ner till drevet. Den kan vara lite känslig. Själv fick jag rucka på gasreglaget i neutralläge samtidigt som jag vred på startnyckeln för att få motorn att gå runt, efter lite justering på metallflerpen så funkar det perfekt. /Kim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 3 Juli , 2007 Det var neutralbrytaren, tog loss armen den sitter på och bockade in den en aning och satte tillbaks. Fungerar perfekt. Tack för hjälpen! //Tuxedo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser