Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
surfaren

Ockerpriser på begagnade segelbåtar

Rekommendera Poster

Oavsett vad man tycker om Bavaria,Hanse,Delphia och andra lågprisbåtar

så hoppas och tror jag att de på sikt får ner priserna på begagnade segelbåtar till en mer rimlig nivå.Innan jag ledsnade på begagnatmarknaden

och köpte en ny,tittade jag på väldigt många båtar och noterade den fräckhet och girighet som finns hos en del säljare.Några exempel:

en båt från 80 talet påstods ha nytt stor storsegel,vid närmare kontroll

var seglet 4 år-ett 4 år gammalt segel som är använt är inte nytt,dessutom

förutsätter jag som köpare att storseglet på en 80 talsbåt är bytt och inte orginalseglet.Ett annat exempel på ett annat objekt påstods det att

motorn var nyrenoverad som försäljningsargument,sanningen var att topplocket var renoverat pga vetilhaveri,skulle vilja se den bilsäljare

som vill ha mer betalt för sin bil för att han har reparerat motorn.Jag

tycker att 500-600000kr är för mycket för en 25 år gammal båt i storleksklassen 32,33 fot om  den har orginalmotorn och gamla segel mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden har alltid rätt, det kan man inte göra något åt. De finns de som betalar fantasipriser för gamla HD-hojar med en egentligen helt idiotisk motorkonstruktion. Eller två miljoner för en etta med kokvrå.

Fast begpriserna har ju redan gått ned en del.

Att dra Hanse och Delphia över samma kam som Bavaria verkar lite fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priser!

Du har helt rätt, det är inte den nya båtarna som är billiga, utan helt fel priser i många annonser på 25-30 år gamla båtar, tyvrr tror många att priserna på olika säljsidor är de riktiga, men i flera fall annonserar man avsiktligt ut båtar på fel prisnivå för att höja upp det så kallade marknadsvärdet. Okunniga köpare går på detta. Finns fn flera annonser på beg maxi 999 på helt tokig prisnivå.

Roligt exempel från annons i GP förra året, där en Fenix-ägare annonserade ut sin 1981:a med orginalsegel - detta var alltså ett säljargument för att få bra pris på marknaden!

Det är bra med marknadsekonomi, men det inebär inte att marknaden har rätt!

Internet gynnar fn säljarna

Rätt pris är fn cirka 20 - 30% under internetpriserna!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall bli spännande och se vad som händer nu när styrräntan höjs sakta men säkert..utbudet på köpare kommer säkert saneras...

Men jag håller med, trots att jag nyligen, med stor vånda, har köpt en 16 år gammal båt. Där våndan bestod i möjligheten att lägga till några, i sammanhanget, småkronor och fått en sprillans.

Det finns dock mängder av båtar till salu och en sak är ganska säkert. Kvaliten på äldre båtar skiftar rejält. Det finns många praktexemplar.

Det som är lite underligt är bara köparens okunnighet om detta. I dag är det, lite genreraliserat,  samma pris på praktexemplaret som de med originalsegel - vilket ställer krav på köparen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också funderat över det här med priser på segelbåtar... det finns en tråd om motorbåtar och där påstår de att priserna ligger stilla... Grejen är väl att det hände något för 8-10 år sedan, i slutet av förra högkonjunkturen - många som inte hade sjövana/tidigare erfarenhet kom ut på sjön. Det var bra, och det skapade också en helt ny industri, massproducerade båtar. Undrar om det inte också är så här, att det finns en sorts micromarknad. Ty om du är nybörjare så känns en Maxi 77 mindre och säkrare än en Bavaria 30 fot. Mindre investering också? Så dessa båtar har ett värde i sig, genom att vara små och lätthanterliga, billiga i inköp och drift. Går du upp en storlek så blir det mer tveksamt. Halvtonnare och tidiga trekvartstonnare säljs i uppiffat skick för ganska stora summor. De senare årens storsäljare, 34-37 fotare säljs för - i mitt tycke - för höga priser. Du kan åka till norra Tyskland eller Holland / Belgien och välja på 100-tals begagnade Bavaria ( ok då, Jeanneau eller liknande också men vi talar ekonomiska trender här, inte detaljer? ) Dessa båtar är i bra skick, jag vet för jag bodde i två år i Holland/Belgien. Det är där så dyrt att ligga i en gästhamn att de flesta åker ut över dagen från sin egen hamnplats, de kappseglar inte och putsar ofta på båten... Alltså, om du tar en begagnad \svensk\ båt, räknar in ett snart motorbyte, byte av segel, byta kylskåp och allmänt fräscha upp med dynor osv så ligger du absolut max 200´ under vad en 3-5 år gammal båt kostar på kontinenten. Då får du i den nya båten mer plats, mer moderna avlastare och andra beslag, riggar som är enkelt att reva ner med, bättre elsystem osv osv. VAD kan hindra mig från att köpa en Jeanneau eller förhatliga Bavaria istället för en Stratus tex. Enklare att sälja en \svensk\ båt kanske. Snyggare linjer vid bryggan - mindre ifrågasättande frågor från kompisar i båtklubben. Nja, den dag som kompisar börjar ifrågasätta det smarta i att köpa en 25 år gammal båt med 14 år gammal motor som är för svag, 10 år gamla segel och 17 år gamla beslag, 15 år gammal dynklädsel osv osv - så blir priset ett annat antagligen. Intill dess gäller säljarens marknad fortfarande! PS Min lilla bryggförening godkänner inte båtar som är 3,5-4 m breda, det finns inte plats anser man... så jag måste ha en ny båtplats om jag själv köper en båt på 37 fot... kan faktiskt hindra lite!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Som någon sa innan så är det marknaden som sätter priserna!

Min rekommendation är att man alltid anlitar en besiktningsman om man åtminstone avser att köpa en dyrare begagnad båt. Det brukar i dom flesta fall skapa en hel del utrymme för prutning! Sedan behöver man ju inte köpa en comfortina 32 för 500.000 utan det går utan några större problem att hitta liknande båtar för 300.000 som dock inte är lika populära.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...