Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
zolp

Startmotor AQ145

Rekommendera Poster

Hej,

Förmodar att min startmotor har lagt av. Har en VP AQ145(B23) från mitten av -80.

Tänkte skippa renovering och köpa en ny från Biltema, 595:-. Är det några problem att ersätta den gamla med en bil-startmotor eller skall man vara tvungen och köpa en marin startmotor och förmodligen vara tvungen avv betala dubbelt så mycket?

Tacksam för svar. mvh christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas startmotorer är förvisso väldigt billiga. Men jag har (redan) fått indikationer på att det där med kvalitet inte är ett honörsord. En startmotor är redan bytt två gånger. Så för att vara på den säkra sidan köp två. Annars är det inte någon skillnad mellan bil- och båtstartmotorerna. mvh/Nitro

Ps. själv hade jag köpt en riktig bättre begagnad av nyare modell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Tack för informationen. Om nu Biltema har problem kanske det finns andra aktörer, typ Mekonomen, som har startmotorer av bättre kvalité?

Har du några tips på vart man skall köpa en ny startmotor?

I värsta fall köper jag en på Biltema och kör med den i sommar och lämnar in den andra på renovering, då har man en i reserv :-)

mvh

christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova en startmotor från biltema du om du inte tycker ca 500 kr är en förmögenhet. För den lär då väll hålla nån sesong. Annars kan du köpa en begangnad startmotor på en bil skrot ur en volvo 240 eller kanske 740 tror de är lika.

Senast ändrad av strole | 02 juli 2007 | 10:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkligt skulle jag vilja påstå, eftersom de är tillverkade av Bosch.

Men det är ju möjligt att de tillverkar en kvalité som de säljer till de stora biltillverkarna såsom Volvo och SAAB tillexempel och sedan tillverkar dom en med urusel kvalité som dom säljer till Biltema.9.gif\

Slå till med en från Biltema, passar perfekt och fungerar åtminstone för mig.

Mvh Dessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan meddela att Biltemas startmotor till en B23 (AQ145) inte passar utan smärre modifikationer.

Vet inte om det är specifikt för min Fjord 21 men på baksidan av startmotorn fäster en mindre plåtställning för gasvajern. Grejen är att mellanrummen mellan skurvarna på Biltemas startmotor och den defintliga skiljer sig.

I övrigt passar den dock. Detta gjorde att det fick bli en fabriksrenoverad för 1380:- i stället för Biltemas :-( Surt sa räven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...