Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
mrt80

Byta packboxen vid propelleraxeln ?

Rekommendera Poster

Hej!

För nån vecka sen lyckades min sambo med att låta propellern vidröra botten i hyfsad fart, med följden att jag behövde byta propeller...

Nu när jag skulle sätta dit den nya proppen så märkte jag att packboxen vid propelleraxeln fuktade lite. Jag bytte oljan i växelhuset i höstas, och den såg ok ut, såg tror inte att den tog in vatten i fjol iallafall.

Första frågan; kan man köra med en fuktande packbox?

Andra frågan; är den krånglig att byta?

Motorn är en Mercury 70hk från -81.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte snällt att skylla på någon annan! Är du skeppare så har du också ansvaret.

Bortsätt från ovan brukar jag då någon frågar ifall något är svårt rekommendera att lämna in prylarna till kompetent verkstad. I ditt fall är det extra viktigt eftersom du troligen inte ens kontrollerade hur det stod till med drevoljan fast du såg att axeln fuktade. Skulle du få ett drevras blir kostnaden så hög att ett verkstadsbesök i nuläget närmast är att beakta som en vindpust i plånboken. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

=> Nitro

Nja, vid detta tillfället var båten utanför min makt.

Bortsett från det...

Det var ju först när jag fick bort proppen som jag såg att det fuktade, vad jag då kollade var givetvis att det fanns drevolja, det gjorde det!

Ingen annan som har bytt nån gång och kan ge några handfasta tips?

Tittar man på packboxen verkar det ju inte gå att demontera den på mer än ett sätt... men det hade varit skönt att få bekräftat att min teori stämmer innan man ger sig på att...

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Hmmmm, du låter som en sån där messerschmitter...

Jag tänker inte vara sämre:-)

I samma stund som han lämnade ifrån sig båten till frun är det väl hon som är skepparen och inte han?

I övrigt så tror jag på learning by doing. Sånt för mänskligheten frammåt;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaa...

än så länge har ja ju fått lite blandade svar på min fråga... smiley-smile.gif\

men är det verkligen INGEN som har demonterat packboxen och kan ge mig nåt råd vad jag INTE skall göra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...