Luffarn 8 Postad 1 Juli , 2007 Det här har jag försökt fråga om i flera år på nätet, dock inte här. Hur vässar man den lilla fina 2-cyl 4 hk Jonsson/Evinruden? Det helidiotiska med nyare mindre utombordare är att de är tyngre, slöare, fulare, mer skrymmande och encylindriga. Hondas fyrtaktare bullrar och vibrerar kollosalt och måste antagligen flyttas med HIAB mellan segelbåten och lill-ribben. Alltså är den motor jag har den fulländade för ändamålet bara jag fick ur typ en hk mer, då skulle den lättare rusha upp i plan.. Det känns som att propellern har för hög stigning, jävla plastpropeller föresten, den måste väl ge förlust? En gubbe jag snackade med sa att det räcker att borra upp avgasportarna en aning. Skulle man plocka ut allt som gick ur en sån där tvåcylinders borde den kunna ge 10 hk. Har hört att Shell säljer en ny sorts vass soppa som ger högre effekt på alla motorer. Den motorn jag har är väl byggd för typ 100 oktan eller nåt. Ett problem är att den drar så lite soppa att en trycktank räcker flera somrar. Det kanske räcker att byta ut 95-oktanssoppan? Jag kan ju hälla den i amazonen. Har ni några ideér? http://www.maringarderoben.se/forum/Themes/default/images/icons/modify_inline.gif\ border=\0\ /> Senast ändrad av Luffarn | 01 juli 2007 | 20:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 1 Juli , 2007 Sätt på luffarturbo..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 1 Juli , 2007 och det är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 1 Juli , 2007 Hej Jag tror att jag skulle satsa på NOS (lustgas) En liten lätt behållare!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser