Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Tarazer

Frågor man bör ställa vid båtköp!

Rekommendera Poster


Halloj! Nu är det så att jag ska köpa en båt. Det jag fastnat för är Buster RS. Nu undrar jag mest eftersom jag tidigare inte haft båt vilka frågor man kan redan i telefonen ställa så man vet någorlunda om det är lönt att åka och kolla på den. Sedan när man kollar/provkör, nåt speciellt förutom att kolla kvitton på service, reservdelar hur ofta den är servad etc.
Vet också att man bör kolla med ägarens försäkringsbolag, men räcker det inte att få se papper på försäkringen några år bakåt? eller måste man ringa?
Är säkert mycket mer jag behöver veta men det kanske jag får svar på ändå utan att ställa frågorna =). 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du!

 

Jaha, du ska köpa båt och så skriver du på ett båtforum som här!?

Vilket sätt....ja, ja.....du får väl skylla dig själv, för du är varmt välkommen! 2.gif\

 

 

Nu utgår jag från att det hela handlar om ett privat köp och inte från någon inregistrerad båtfirma: Det första jag skulle ha gjort om jag hade varit i dina kläder är att kolla upp om båten och om motorn är stulen eller ej. Om den är stulen så kan det stå dig riktigt dyrt! Och om den nu skulle vara stulen så är det bara att anmäla det omgående och lägga benen på rygg. En stulen båt/motor liksom busen/säljaren ska man hålla sig så långt ifrån man bara kan!

 

Jag skulle även kolla upp att hela båten/motorn vekligen är betald så att det inte finns några skulder kvar på den för annars riskerar du att ta över även dessa avbetalningar som du då får betala för utöver själva köpesumman! Inte en alltför upphetsande tanke kanske...

 

Att kontakta försäkringsbolaget kan vara en god idè. Då kan du eventuellt få reda på om det har funnits någon anledning att utnyttja försäkringen någon gång och i så fall varför. Kanske pga. av motorproblem och av vilket slag i så fall...osv.

 

Jag skulle ha begärt papper på all motorservice och inte enbart litat på säljarens ord. Om det inte finns några papper på detta eller bara vid enstaka tillfällen så sänks prislappen på båten.

 

Sedan skulle jag tappa ut någon deciliter växelhusolja för att granska hur den ser ut. Utseendet på växelhusoljan avslöjar rätt mycket om motorns skick. Det får absolut inte finnas en enda droppe vatten i väselhusoljan! Om det gör det så ska du inte köpa denna motor! 

 

Lyft på motorkåpan. Titta på allmänskicket i utseendet. Ser det onormalt skitigt ut eller bara normalt skitigt? Skruva loss tändstiften och kolla hur dessa ser ut. Normalt slitage eller värre? Om det är värre så kan det vara ett dåligt tecken att allt inte står rätt till med motorn, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att det är ett stort fel eller dyrt. Det vara fråga om en inställning/justering. Men det kan ju också avslöja hur motorn är vårdad.

 

Provkörning är en självklarhet och då ska den varmköras och det är först då som själva testet börjar i hela fartregistret och helst med olika antal personer/belasntning.

 

Känn på ratten när du gör fullt utslag åt båda håll Det ska kännas jämt och mjukt hela vägen även ända ut i änderna. Samma jämna och mjuka känsla ska finnas även i gasreglaget. Känns det ryckigt och trögt på ratt/gas så kan det vara dags för kabelbyte. Minst. Kanske så kan det krävas fler åtgärder också. Och att köra med gamla och kanske dåliga kablar är en stor säkerhetsrisk då detta kan haka upp sig och låsa sig. Inte så skön feeling då man kanske håller 20 knop rakt mot bryggan 50 m ifrån!

 

En annan sak som jag tycker är viktigt är att läsa av personligheten bakom den som säljer båten/motorn. Ger det ett seriöst och ärligt intryck? Det är en väldigt viktig sak tycker jag. Personligheten kan avslöja en hel del. Skulle du träffa mig så tar det inte så många minuter innan du inser att min båt troligen är pedantskött. Personligheten och det sätt som man uppträder på kan säga väldigt mycket om man bara är tillråäckligt lyhörd, men man ska samtidigt passa sig att inte lite alltför mycket på ett trevligt och seriöst bemötande. En del kan tyvär dupera så det bara skriker om det!

 

Hur som helst så vet jag inte om jag har glömt någonting här för det är ju lätt hänt, men du har i alla fula fall några tips att gå efter. Kanse du får fler av andra...Lycka till så mycket du orkar med ditt båtköp!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för svaret. Japp det är privat köp som gäller tyvärr eftersom båtfirmor oftast inte har den båten i lager så ofta och har dom den så tror dom att den är gjort i silver :P.
Var en hel del bra tips med motorn att kolla igenom, det är kanske nåt man kollar egentligen men glömmer när man väl är där. Ska försöka göra en checklista (borde ju finnas en här på forumet) där man kan gå igenom båten som i en bilbesiktning. Finns det ingen sådan checklista borde ju någon båtguru göra en ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

1. Vad är det för motor på den?

Ca 40-50 hk brukar funka bra på den båten (även 70 hk funkar om man tar det lite piano, syrrans unge har en Buster RS med Yamaha 70 hk 2-takt).

 

2. Kan vara bra att veta lite fakta om båten:

 

Tillverkades mellan 1985-1996

4.50 x 1.72

Max motor 40 hk

Max antal ombord 6 personer

Torrvikt utan motor etc ca 230 kg

 

Hur du kollar årgången på båten står här (en bit ner på sidan): http://www.buster.fi/?id=676

 

Om det hänger en Yamaha motor på den båt du funderar att köpa kan du kolla årgången genom att läsa på Marinshopen hemsida (Modellguide, Yamaha).

 

Det finns fortfarande olika tillbehör till Buster RS att köpa, t ex dynsats (termoplast), kapell, durk (golv) som är en vattenbeständig svart plywood  osv.

Tillbehörskatalogen hittar du här, där även ca priser står:

http://www.buster.fi/Tillbehoer.664.0.html

 

Hur du underhåller en Buster aluminiumbåt står här:

http://www.buster.fi/Underhaall.665.0.html

 

 

3. Kolla att alla svetsfogar på båten är OK. det är en sak som kan gå sönder med tiden. Kolla under båten efter bucklor (som kommer att försämra sjöegenskaperna om det finns, i alla fall lite större bucklor).

 

4. Kolla noga att den som säljer båten verkligen är ägaren. Det gör du enklast genom att kolla med larmtjänst om båten finns i deras register.

Här är en bra broschyr som du kan läsa: https://www.larmtjanst.se/upload/godtrolag.pdf

 

5. Motorn:

När du provkör skall du kolla att motorn på fullgas, när du provkör i vattnet, varvar nära det max rekommenderade vartalet på fullgas som står i handboken till motorn (ofta ca 5500 varv/min). Om den varvar flera hundra varv för lite el för mycket kan det sitta en ej optimal propeller på motorn (man kan byta propeller sen om man vill förstås).

Kolla att motorn startar lätt (när den är kall skall choken aktiveras - kolla hur du gör det på den aktuella motorn). Den skall gå på tomgång, när den blivit varmkörd, utan att ha tendenser att stanna. Tomgångsvarvet brukar ligga vid ca 700-800 varv/min.

När du drar på skall den göra det utan tendenser att bluddra eller annnars låta konstigt.

Kolla att den elektriska powertrim som troligen finns på motorn fungerar. Med powertrim kan du ändra vinkeln på motorn i förhållande till akterspegeln under gång. T ex innan man gasar på trimmar man in motorn mot akterspegeln så att fören/nosen hålls nere under accelerationsfasen, väl uppe i planing trimmar man ut så att båten går så lätt som möjligt (men inte så mycket att propellern tappar greppet/suger luft).

Kolla att det s k fjärreglaget (gas/växelreglaget) ser OK ut och går lätt att röra på fram-neutral-back.

Kolla att styrningen går lätt och att inget rost finns på styrningen vid motorn. Inte för mycket glapp i styrningen skall det vara heller (men visst glapp finns alltid i mekaniska kabelstyrningar).

Kolla att gummibälgar i motorbrunnen är hela och tätar.

 

Buster har bra andrahandsvärde men för den skull skall man inte betala överpris. Är det ett synnerligen välvårdat exemplar kan man ju betala lite extra.

 

Mvh

Bo

 

Senast ändrad av bossee | 01 juli 2007 | 23:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis gkömde jag ett par saker men det har bossee redan nämnt.

Däremot...det här med motorstyrkan: Jag har inte tagit redan på vad båten har för max rekommenderade styrka till båten. Men ett hett tips är att vissa försäkrningsbolag inte går med på att försäkra båten om den är övermotoriserad. Och en båtförsäkring måste du bara ha...inget snack om den saken även om det inte är lag på det.

 

Sedan finns det sådana f-bolag som går med på att försäkra men att det sedan kan bli problem att få ut någonting på försäkringen om den är övermotoriserad. Då åberopar dem just övermotorisering som skäl till detta. Hur det blir med utbetalning har då oftast att göra med vad för slags skada som har skett.

 

Kontenta av detta är: Kolla upp om motorn håller sig inom ramen om vad båttillverkaren har angivit som maxstyrka. Det brukar finnas en skylt på båten (oftast blå/silver och i aktern) där detta uppges eller titta på tillverkarens hemsida.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 Har hittat en Buster som säljs av en båt firma i Östergötland.
Priset verkar ju rätt ok för att vara en båtfirma, så nu undrar jag eftersom det borde bli lite lättare med köp eller? Dels är det väl minst 3 månaders garanti? Kanske bara är på bilar :P. Provköra båten är ju lite svårt, men jag antar att det inte behövs. Men det måste vara nåt jag bör kolla ändå eller? Kan jag begära att kablage, vajrar, reglage mm bytts ut om jag tycker dessa verkar dåliga?


Sedan att priset är ok gör ju inte att det är ett bra pris. Hur mycket kan man pruta på priset generellt? priset dom begär är 49 papp vet inte om det är några tillbehör med, men jag utgår ifrån att det inte är några. Fast tank kanske ska ingå? Jag tänkte köpa båten kontant så om man inte kan pruta ner priset kan man kanske smöra så man får med lite tillbehör?
 Jag har inte varit i kontakt med firman ännu utan vill ha lite råd ifrån övriga båt experter.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...