Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
primouza

Mercruiser svårstartad..???

Rekommendera Poster

Jag har en Mercruiser 5.0 -90.

Den är precis nyrenoverad efter att ha frusit sönder i vintras.

Följande är bytt:

Nytt motorblock

Ny sotningssats

Nya lager

Nya avgaslimpor

Nya knän

Efter detta är den givetvis servad med olja, stift osv...

Men den är (som året innan) otroligt svårstartad (ibland).

Jag har blivit lärd att pumpa 2 ggr på gasen och sedan ge lite grundgas för att starta.

Detta fungerar vissa gånger helt perfekt och andra gånger får man nöta upp till 30 sekunder på startmotorn innan den startar.

När jag köpte båten så kollade vi på 3st likadana båtar innan och dessa hade samma fenomen...

Vad f-n beror det på???

Nåt måste ju gå att byta för att få den att fungera som det ska, eller?

Det kanske ska tilläggas att tändningen står perfekt.

Tacksam för svar

//Stefan

Senast ändrad av primouza | 01 juli 2007 | 19:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hmmmm ... Jag tycker det låter som om det kan vara din chock som ligger och stör ... Känner du någon skillnad när motor är varm eller kall map på startningen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kall = startproblem, varm inga problem alls.

Vissa gånger funkar det kanon fast den är kall.

Detta sker alltså när båten har legat ett dygn eller vecka eller så, alltså när man inte har använt den på ett tag.

Polaren kollade choken sist och då var den inte på men ändå var den svårstartad.

En parantes: när jag startar gräsklipparen hemma så pumpar jag på primern typ 25-30 gånger och den studsar igång på första rycket efter en hel vinter.

Vad händer om jag pumpar typ 10-15 gånger med båten, kan man få samma resultat med den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt soppa pump, backventilen släpper förmodligen tillbaks lite soppa vilket är vanligt,vad har du för förgasare?vilken typ av choke har du?

står tändningen rätt?är det brytarlöst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt soppa pump, backventilen släpper förmodligen tillbaks lite soppa vilket är vanligt,vad har du för förgasare?vilken typ av choke har du?

står tändningen rätt?är det brytarlöst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Soppa pump = Sprillans ny

Backventil = Sprillans ny

Förgasare  = Rochester

Choke      = Automatisk med bimetall

Tändningen = Perfekt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagen efter att jag köpt min båt förra året så drog jag ur båda batterierna för jag inte visste hur jag skulle starta båten riktigt.

Den motormekaniker som hjälpte mig att få igång den sa att det var kick start på min motor.

Med det manade han att man skulle pumpa med gasen typ 5 gånger innan startförsök för att pumpa in bensin och ha den på fullgas då man startade för att direkt dra ned gasen efter start.

Det funkar iallafall fint för mig, har en 5,7 l

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med sigge_1. Jag hade också problem att starta min Mercruiser 165. Så stora en vår att jag gav upp och anlitade en båtmek. Han ringde när han var vid båten och sa att det var några problem att starta den. Det som gällde var: pumpa fem gånger, på med gas och starta. Jag ger inte full gas utan halv gas och det går bra. Känns lite fel att ge full gas innan oljetrycket byggts upp. Brukar minska gasen direkt när den gått igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...