primouza 0 Postad 1 Juli , 2007 Jag har en Mercruiser 5.0 -90. Den är precis nyrenoverad efter att ha frusit sönder i vintras. Följande är bytt: Nytt motorblock Ny sotningssats Nya lager Nya avgaslimpor Nya knän Efter detta är den givetvis servad med olja, stift osv... Men den är (som året innan) otroligt svårstartad (ibland). Jag har blivit lärd att pumpa 2 ggr på gasen och sedan ge lite grundgas för att starta. Detta fungerar vissa gånger helt perfekt och andra gånger får man nöta upp till 30 sekunder på startmotorn innan den startar. När jag köpte båten så kollade vi på 3st likadana båtar innan och dessa hade samma fenomen... Vad f-n beror det på??? Nåt måste ju gå att byta för att få den att fungera som det ska, eller? Det kanske ska tilläggas att tändningen står perfekt. Tacksam för svar //Stefan Senast ändrad av primouza | 01 juli 2007 | 19:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 1 Juli , 2007 Ingen som har en aning?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 1 Juli , 2007 Hej Hmmmm ... Jag tycker det låter som om det kan vara din chock som ligger och stör ... Känner du någon skillnad när motor är varm eller kall map på startningen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 2 Juli , 2007 Kall = startproblem, varm inga problem alls. Vissa gånger funkar det kanon fast den är kall. Detta sker alltså när båten har legat ett dygn eller vecka eller så, alltså när man inte har använt den på ett tag. Polaren kollade choken sist och då var den inte på men ändå var den svårstartad. En parantes: när jag startar gräsklipparen hemma så pumpar jag på primern typ 25-30 gånger och den studsar igång på första rycket efter en hel vinter. Vad händer om jag pumpar typ 10-15 gånger med båten, kan man få samma resultat med den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 2 Juli , 2007 Byt soppa pump, backventilen släpper förmodligen tillbaks lite soppa vilket är vanligt,vad har du för förgasare?vilken typ av choke har du? står tändningen rätt?är det brytarlöst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 2 Juli , 2007 Byt soppa pump, backventilen släpper förmodligen tillbaks lite soppa vilket är vanligt,vad har du för förgasare?vilken typ av choke har du? står tändningen rätt?är det brytarlöst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 2 Juli , 2007 Soppa pump = Sprillans ny Backventil = Sprillans ny Förgasare = Rochester Choke = Automatisk med bimetall Tändningen = Perfekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 3 Juli , 2007 Dagen efter att jag köpt min båt förra året så drog jag ur båda batterierna för jag inte visste hur jag skulle starta båten riktigt. Den motormekaniker som hjälpte mig att få igång den sa att det var kick start på min motor. Med det manade han att man skulle pumpa med gasen typ 5 gånger innan startförsök för att pumpa in bensin och ha den på fullgas då man startade för att direkt dra ned gasen efter start. Det funkar iallafall fint för mig, har en 5,7 l Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsjoh51 0 Postad 3 Juli , 2007 Instämmer med sigge_1. Jag hade också problem att starta min Mercruiser 165. Så stora en vår att jag gav upp och anlitade en båtmek. Han ringde när han var vid båten och sa att det var några problem att starta den. Det som gällde var: pumpa fem gånger, på med gas och starta. Jag ger inte full gas utan halv gas och det går bra. Känns lite fel att ge full gas innan oljetrycket byggts upp. Brukar minska gasen direkt när den gått igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser