Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
kallle

Havstulpaner sänkte farten med 5 knop

Rekommendera Poster

hejsan nu har min crescent ht båt varit i ca 3 månader.

kom idag ner till båten efter ett par veckor. båten gick i 13 knop

trodde först det var nått fel på motorn. men kände sedan med handen under båten riktigt mycket tuplaner hela botten var täckt av dom. har aldrig varit med om liknaden. tog upp båten målade på bättre färg så nu ska ja nog slippa skiten. den kom inte upp i planing. 5 knop trodde ja ju aldrig det kunde göra.

Senast ändrad av kallle | 01 juli 2007 | 19:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om hur mycket mer bränsle det drar när man får beväxtning på skrovets undersida.

Att man har en bra bottenfärg för de vatten man håller till i eller använder båtbottentvätt regelbundet är viktigt om man vill behålla prestanda.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 01 juli 2007 | 19:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5 knop är mycket men inte alls förvånansvärt på något sätt.

Det är därför som i alla fall jag tycker att man regelbundet 2-3 ggr under pågående båtsäsong ska tvätta sitt bottenskrov. Om man gör detta så  undviker man att tulpaner, snäckor och snedseglare fastnar på skrovet.

Dessutom så kommer då skrovet hålla sig fint år till år. Det är ju bra inte minst inför den dagen man ska sälja båten då det visar att man bryr sig och att man verkligen vårdar sin skönhet. Någon krona kan detta göra på försäljningssumman....i varje fall om även resten av båten är lika välvårdad.

Tvätta bottenskrovet minst 2 ggr/sommar så får du en jämn och blank yta som dels förhindrar att skiten får fäste, att du får en högre topp och marschfart, och att du får en rätt avsevärt mindre bränsleförbrukning.

En annan sak som också är en klar fördel är att du vaxar skrovet på våren innan sjösättningen. Men då ska bottenskrovet vara riktigt rent och fint  först innan du gör det för då blir effekten som störst. Det kvittar om du använder bil eller båtvax, men se till att blankpolera den ordentligt!

Du har nu låtit det hela gå på tok för långt med beväxtligheten, så denna gång får du slita som en Alaska-hund för att få bort skiten. Om du efter det att du har fått bort all nuvarande skit följer mitt tips så kommer du fortsättningsvis att mycket lätt och bekvämt kunna tvätta rent skrovet varje gång du ger dig på det. Då kommer du att klara av det på bara några minuter och utan att du behöver slita halvt ihjäl dig. Särskilt om du har tillgång till en högtrycksstvätt. Det är när man låter tiden mellan tvätt tillfällena gå för långt som det blir ett tufft och hårt arbete, men gör man detta ofta under säsongen så blir det hela en barnlek! Lycka till!

Hälsningar:

Roddarn

Senast ändrad av Roddarn | 01 juli 2007 | 22:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok men nu har jag målat den med hård bottenfärg norsk så nu då behöver ja ju inte nån tvätt. räcker väll att måla? underhållsfritt dom närmsta åren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett skrov som är bottenmålad behöver också tvättas. Inte minst dagens färger som har bivit klart försämrade. Många tror att bottenfärg står emot snäckor, tulpaner och annat på ett mirakulöst sätt så att man skaslippa att tvätta bottenskrovet. Det är (numera) en myt! Det tar i bästa fall lite längre tid innan microberna får fäste men man måste tvätta ändå om man vill vara helt fri dessa.

Personligen tycker jag att det är mycket bättre att köra helt utan någon bottenfärg alls och istället enbart tvätta. (Väldigt tunga och otympliga båtar undantaget eller om man saknar trailer.) Men om du har en norsk bottenfärg så är det väl redan helt färglöst vid det här laget? 2.gif\

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst räcker det att måla, oroa dig inte över dom andra svaren. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

farsan har haft norge färg 2 år i rad, inte behövt måla öven nån gång. inte en enda tulpan, grymt bra. hård bottenfärg

Senast ändrad av kallle | 02 juli 2007 | 09:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min svåger blandade in cayennepeppar i färgen förra året. Helt suveränt, Jag jämförde hans motor med skrovet och på motorn tulpaner men på skrovet inte en tulpan. Lite beläggning var allt som fanns, och det får man ju alltid om man inte skrubbar ibland.

Är det någon annan som provat detta? Verkar ju göra att polyperna inte vill sätta sig fast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...