Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Nyborjare

teak billigt ? dyrt ?

Rekommendera Poster

Varför är teak till båten så dyrt , tex om jag skall lägga en teakyta på 80x40 cm sticker priset upp ordentligt om jag köper lös teak , både hos byggvarohandeln men främst hos båthandlare, kvadratmeter priset är HÖGT.

Sen kan jag köpa en komplett utemöbel 4 stolar och stort bord i utmärkt teak kvalitet för 4500 kr, totala vikten på hela gruppen av detta massiva teak är säkert 100-130 kg , ej kollat men det är många kvadratmeter.

Så jag köpte en teakstol hos utemöbelhandlaren som jag såga sönder och själv komponera ihop en snygg och billigt teakyta, samt att jag har massor av teak över til nästa behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående teak så fins det i familjen ca 100 trädslag som går under namnet teak så därför varierar priset

i regel så är teaken i trädgårdsmöbler av det billigare slaget och det som säljs på brädgårdar av det finare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat upp detta med kunniga yrkesfolk, snickare som arbetar med ädelträ och jag måste säga att du har fel i vad du skriver, teak är teak och framställs alltid lika

Däremot finns det olika utseenden på teakträ beroende på var trädet växt och hur man tagit hand om råvaran, mörk.ljus,sprickor etc men det du ser det får du, dvs visst kan teakträ i möbler ha ett tråkigare utseende än marintteak, men då får du välja rätt möbel som passar dina krav, men kavlitetet är alltid densamma om det är teak, sen är det klart att det finns en del handlare av utemöbler som säger att det är teak fast det är någon annat träslag... men det är en helt annan historika

Senast ändrad av Nyborjare | 01 juli 2007 | 22:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte lite teak av ett lokalt fin snickeri i våras till mitt toa projekt..

50 000kr m3 låg deras in pris på!!! köpte lös 6st lister 45mmx22mmx 2400 för 900...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...