Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
soebbe

propeller undran

Rekommendera Poster

hej jag har en 5m zodiac med en 70 hp mercury med propellerbeteckning:4873142A4 16P.Jag tror den är förliten vad tror ni där ute i etern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du någon varvräknare på båten?

Vad är motorns rekommenderade maxvarvtal? (Titta i instruktionsboken.)

Hur mycket visar din vartalsmätare (?) när du kör på full gas och med två personer ombord?

 

Om din varvräknare (?) visar samma varvtal som instruktionsbokens max rekommenderade så ligger du helt rätt och i så fall behöver du inte byta propellern.

 

Om din varvräknare (?) visar minst 200 rpm för mycket eller för lite jämfört med instruktionsbokens max rekommenderade rpm så kan du kanske börja fundera på att byta propellern.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren,men jag har varken instruktionsbok eller varvräknare så så lätt var det inte!?men jag har ju provkört och den suger luft och svarar dåligt på styrning spec när man backar.funderar på trimfena från claes ohlsson,kan det va nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Varför tror du att den är för liten?

 

Varvar motorn för mycket (övervarvar) på fullgas?

 

16P betyder troligen den har stigning (pitch) på 16 tum dvs i teorin skruvar sig propellern fram 16 tum på ett varv.

Vilken diameter din propeller har vet jag inte. 10 tum kanske. Så det kan vara en 10 x 16 tum du har.

 

Om du vill byta propeller brukar det räcka att öka stigningen, en tum ändring av stigningen ändrar motorvarvet ca 150-200 varv/min.

Så om t ex din motor varvar idag 6100 varv/min (som exempel bara) på fullgas och du byter till en propeller med 17 tum stigning kommer motorvarvet att minska med ca 150-200 v/min. Och din båt kan ev gå nån knop snabbare men i gengäld blir accelerationen aningens sämre.

 

Hur har du motorn monterad i vertikalled?

Antiventilationsplatten (plattan alldeles ovanför propellerns övre svängradie) skall vara ungefär jäms med båtens botten vid akterspegeln.

Om man har motorn för högt upp så kan propellern tappa greppet.

 

Om du har elektrisk trim&tilt så prova att trimma ut mindre så håller propellern kvar greppet lite bättre.

 

[Edit: såg nu att du skrev att propellern slirar, suger luft.]

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 01 juli 2007 | 14:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack,jag tror att jag måste sänka motorn lite tyvärr.mkt jobb och akterspegelsborrning inte kul men vad gör man,för den där plattan du skrev om är klart överbotten ca 5 cm.mvh soebbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar inte krävas att man borrar nya hål i akterspegeln. Du har 4 hål i motorfästet, häng motorn i de översta hålen, det kan räcka. Mellan varje pinnhål brukar vara ca 18,5 mm.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...