Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
andlof

Mäta laddning ?

Rekommendera Poster

Tror jag har ett glapp eller kontaktproblem med min laddning, Nimbus 26 med MD 21:a.

Normalt visar amperemetern på och mätaren för förbrukningsbatt och mätaren för startbatt visar på ca 13 - 13,5 V vid normal körning.

Senast visade amperemätaren på - och på mätarna för batterierna visade inte på någon höjning när motorn startade. Laddningslampan lyser dock ej.

Var.... tar laddningen vägen..???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du glappkontakt mellan generatorn och batteriet så sätter jag en slant på att generatorns dioder har gått!

När eneratorns laddningsregulator inte har kontakt med batteriet så tappar den referensspänningen och följden blir att spänningen ökar för att hitta någon referens, men spänningen blir då så hög , uppåt 50 Volt, så dioderna smälter och kanske andra delar som du ev har inkopplat direkt på generatorn, för inget tål så höga spänningar.

BARA ATT BYTA! och håll ordning på ditt elsystem hädanefter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, det är säkert dioderna som gått på generatorn, men ngt glapp finns ej och felet uppstod när motorn var avstängd.

Det var på morgonen när jag startade som det inte funkade.

Jag skall byta dioder men man undrar ju varför felet uppstod. Jag har en TWC laddningsregulator som jag hört lite negativt om. Den kräver för mycket av generatorn. Vet inte om man kan koppla förbi den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte gett mig på diodbyte innan jag mätt att generatorn får fältspänning.

Lyser laddlampan innan start och slocknar sen ?

Blinkar den ?

Koppla loss den gröna kabeln från generatorn, och mät på generatorn på det stift där den satt.

Om du vet vilken typ, positiv eller negativ, av TWC du har (står på den) så kan du hoppa direkt till rätt avsnitt nedan, annars får du mäta.

Negativ: Har du 12 batterispänning på anslutningen (kommer via den bruna kabeln), (fältlindningen ska jordas i regulatorn) så jorda den, då laddar generatorn max.

Positiv: Har du 0 volt på anslutningen/milliohm mätt till jord, (fältlindningen ska strömförsörjas av regulatorn) så koppla den till på batteriet, då laddar generatorn max.

Får du laddning när du kopplar direkt till /- enligt ovan, så är generatorn hel.

Det är helt ofarligt att koppla fel på fältet..jordar du den anslutning som egentligen är avsedd att ges spänning händer ingenting och kopplar du till den och den skulle haft jord händer heller ingenting.

Jag har också en TWC (Model 1) http://www.sagdahl.se/images/twc1.jpg och vet att det kan bli glapp i kontaktdonet och då slutar det mesta fungera (i mitt fall blev det överladdning  (14.9 volt) eftersom temperatursensorn inte var ansluten/oxid på kontaktdonet.

All upptänklig dokumentation om TWC hittar du här:

http://www.sagdahl.se/twc.htm

Senast ändrad av Gunnar_ | 02 juli 2007 | 20:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det tipset, har haft på känn att den där TWC regulatorn spökat för mig. Har likadan som din och skall börja där innan jag mäter. Mycket bra råd tror t.o.m. att jag som lekman kan fixa lite felsökning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...