Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Berkley

olja in plastbåt??

Rekommendera Poster

Hej jag undrar om det finns något medel som man kan använda på en plast båt för att få upp glansen. jag har rubbat och polerat men det blir inte perfekt.

Dock när jag kollade oljestickan och några droppar landade på skrovet där blev båten blank men smörja in båten i motor olja känns inte så bra.

Det verkar som om gelcoaten suger åt sig. Och båten är orginal lackerad med grön och gul flake färg i formen. så man är ju lite rädd om den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte hört talats om tidigare, rubbing och vax är ju det man brukar använda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det finns ett medel från Owatrol. Det heter Polytrol. Glansen håller i sig ungefär en säsong. Sen måsta man ta bort Polytrolen och lägga på nytt nästa säsong.

http://www.owatrol-international.com/no/

http://www.owatrol.com/

(Polytrol i menyn till vänster)

Finns i 1/2 och 1 liters dunkar, även 250 ml sprayburk.

Jag är inte säker men jag tror du behöver köpa speciellt borttagningsmedel när du skall förnya behandlingen.

Polytrol är väldigt effektivt och gör sitt jobb, synd bara att man måsta göra om behandlingen varje år.

Watski tror jag är distributör av Owatrol så deras återförsäljare borde ha el kan ta hem Polytrol, färghandlare som säljer Owatrols produkter likaså.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 01 juli 2007 | 12:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en hopplöst matt båt för några år sen.

Jag tog en trasa med linolja, det sken som ny i flera veckor.

Tog ca 15minuter att gnida in.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova Gelcoat restorer från ovatrol , det är en olja du gnider in funkar kanon bra . Watski återförsäljarna har eller tar hem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du säger att du har rubbat och polerat....vad har du använt för rubbing och polermedel? Och hur har du gjort när du har urfört själva arbetet?

Har du gjort det helt för hand eller har du använt dig av någon form av polermaskin? I så fall av vilket slag?

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har polerat och lackerat ett x antal bilar och använder mig av förstklassiga produkter. samt maskiner så där i ligger inte problemet.

utan att färgen är lackad i gelcoaten och den är (torr)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag rubbade min (vita) plastbåt med autosol och lånad polermaskin (från ett båtvarv) och den blev som ny!

därefter vaxade jag båten... återstår väl att se hur länge båten behåller detta skick!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, det hela låter ytterst märkligt! Annars så brukar ju polering med rubbing göra susen. Om gelcoaten är mycket matt så är Autosol väldigt effektiv och sedan vaxar man den. OM man är pedant så kan man gå på med en bilrubbing också efter att man har kört Autosol. Bilrubbing är väldigt mild och skonsam vilket gör att den då fungerar som en finpolering. I kombination med att man använder en lågvarvig polermaskin så blir ju vilken båt som helst väldigt blank och fin efter en sådan behandling.

Det låter mer som att det är själva motivet som sådant som ger ett matt intryck (ett matt motiv) och att du inte ser blänket på gelcoaten trots att den borde vara väldigt blank eftersom du är så säker på att du har gjort rätt med den. Om det nu är på det viset så är det ingenting att göra åt. Eller så gör du ett försök till med Autosol, vax och en lågvarvig polermaskin.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...