Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
pjboat

Ladda batteriet

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en 28A Yamaha-78, som jag har mont el-start mm

Jag insåg att det kom ut vxl.späning från motorn, varvid jag inhandlade en likriktare på ClasOlsson för 25 kr. Med följd att likspänningen varierar från ca 6-30 v ? ( Mätt obelastat, direkt på kablarna o -)

 

Allt annat är färdig kopplat, Kör elstart o stereo direkt från batteriet, fungerar bra.

 

Mina frågor:

# Törs jag koppla på o - från likriktarn till batteriet för laddning ?

# Kommer batteriet att svälja variationen ?

# Kommer det att fungera ? laddar det batteriet ?(stort bilbatteri)

# Behöver jag spännings stabilisator ? eller Laddnings regulator.

 

Jag har surfat hela morgonen på gamla el- inlägg från er. men är inte riktigt säker på hur jag ska göra.

 

Anm. Jag ska framförallt ha ström till El-start och lanternor, samt lite radio, och en liten Biltema länspump

 

Tacksam för hjälp   MåVäl ! / pjboat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som kommer ut från likriktaren är en pulsad likspänning.

 

Orkar inte rita en figur, men tänk dig att du står på en asfaltplan med en ideal boll (inget luftmotstånd och inga hysteresförluster när den studsar) i handen. Huka dig ned till asfalten och kasta bollen framåt uppåt. Spänningsnivån vid asfaltytan = 0V. Spänningen varierar på samma sätt som bollen studsar, med en frekvens som följer motorvarvtalet.


I mät sammanhang brukar man tala om formfaktor. De flesta enkla universalinstrument klarar inte av att ge ett korrekt spänningsvärde när man mäter på en signal enligt ovan. 


Utan att gå vidare in på teorin om vilket detta korrekta spänjningvärde är så tror jag inte det är någon risk att koppla in batteriet.       

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar för det!

Jag ska genast ut igen och prova, koppla på batteriet

och mäta vad det ger ut till ex)cigguttaget.

 

MåVäl ! / pjboat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många Ampere klarar likriktarn som du köpte? Det är stora variationer i strömmen och likriktaren bör kunna klara även topparna! Angående variationer i spänningen så klarar batteriet av dom, men risk för överladdning finns om du inte har en laddningsregulator. Koppla in en Voltmätare åtminstone första tiden o se om den kommer upp till 14.4 Volt, för mer får du inte ladda med risk för gasbildning och explotion, var försiktig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ganska stor säkerhet så är laddningsspolen dimensionerad för att ladda utan laddningsregulator. Många äldre utombordare saknar laddningsregulator. Följden blir att slutspänningen kan hamna uppåt 18 V. Ämnet har diskuterats tidigare här på MG. Bra är det inte men det spelar i praktiken ganska liten roll för batteriets livslängd. 

 

Detta bör vara enkelt att kolla. Det är mycket troligt att laddningsspolen i den variant som saknar startmotor är densamma som i den som har.

 

Angående laddningsregulator, så innebär mitt första antagande att den inre resistansen i laddningspolen begrännsar strömmen. Vanligen till 8 - 16 A. Det finns därmed ingen större risk för att likriktaren skall gå sönder under normala förhållanden. Men det kan ändå vara klokt att sätta dit en någorlunda snabb hängsäkring (glassäkring) om ca 20 A på växelströmssidan. Naturligtvis skall man också säkra av på förbrukarsidan med ett antal säkringar på lämpligt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er !

Jag har precis fått ett tips på en firma som säljer Voltregulator med diodbryggaFör max 200W startmotor. Det är egentligen till snöskotrar men det fungerar lika bra till båt. Priset då ?  355 kr inkl.

 

Firman heter: Bilcity Maskindelar

Kolla här : www.bilcity.se

 

Återkommer om någon vecka med resultat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket problem vill du lösa genom att koppla in en laddningsreguator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Dags att åter varna för livsfarliga råd. Om du laddar ett batteri som kommer ÖVER 14.4 Volt så startar du en GASFABRIK med enorm sprängkraft! Gör inte misstaget att köra utan laddningsregulator, Batteriet kommer att koka torrt och efterlämnar en stickande lukt av knallgas som vid minsta gnista EXPLODERAR!

Laddningsregulatorn ser till så att spänningen håller sig UNDER 14.4 Volt och du kan åka säkert.

 


OK, nu kommer jag att få protester av såna som inte kan nåt om batteriladdning, men den risken tar jag för att få fram mitt säkerhetsmeddelande.


Trevlig sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur batteriet står. Någorlunda öppet och välventilerat eller instängt i ett litet utrymme. Och hur mycket kraft har laddningen från laddningsspolen på en utbordare egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskussionen om överladdning är inte ny. Se t.ex. länkarna nedan. Det finns alltid anledning att se till att batteriet står ventilerat. Men, som jag påpekat tidigare så finns det tusentals båtar som saknar laddningsregulator bara i Sverige och olyckor p.g.a. vätgasexplosion är nog inte så vanliga bland dessa, då skulle vi nog ha hört talas om dem.

Det är en vanlig missuppfattning att ett större batteri skulle lösa problemet. Effekten av detta är dock marginell. När batteriet når ca 18 V så är laddningsströmmen mycket liten.

Ett batteri som redan är fulladdat kommer att överladdas om det utsätts för en spänning över ca 13.8 V. I detta skede är dock laddningsströmmen mycket liten så den låga uteffekten från generatorn ger inget skydd mot vidare överladdning.

18 V är alltid 18 V oavsett om generatorn är på 0,1 eller 100 A.

God ventilation är alltid viktigt.


Erfarenheten visar att ett batteri som sköts håller ett 10-tal år även utan laddningsregulator.

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=131605

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=156246


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...