sifana 0 Postad 1 Juli , 2007 Hejsan jag är litte ny börjare här men jag tänkte ta en gammal bil motor jag har liggandes o sätta den i min båt jag undrar då om man måste ha ett back slag eller kan man sätta i en växel låda hur funkar det ?? motorn är en volvo b 18 o måste man bygga om motorn o varför `? har hört massa om avgas limpor o värme växlare o olje kylare ... vad härnder om man bara sätter i motor o inte gör allt detta ? Båten är en ca 9 meters plastad trä båt så den väger nog en del. Har en albin 0411 eller va den nu hette som sitter i nu men den har stått länge utan skydd så jag tror den har rostat sönder bland annat så har kåpan till back slaget inte sutte på så de e nog rostigt o nån grejj uppe på toppen är borta vet ej om det är för kylningen eller om det är nått me oljan o göra... är det smartare / billigare o laga den gammla eller bygga om den nya eller kommer det funka o bara sätta i volvo b 18 motorn som den är Hör gärna av er med tips Mvh sifana Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 1 Juli , 2007 Hej Laga den du har.... rätt mycket jobb att konvertera bil till båtmotor www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Juli , 2007 Hej, Laga den du har. Fors Marin har allt du behöver. http://www.forsmarin.se /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 1 Juli , 2007 att hinka i en bil b 18 är nog inte så smart, då hammanr du på att använda bilkylaren vilket leder till att det kommer att bli hett som i h------e i motorlådan, avgasgrenröret kan bli rött på en bil under belastning (stooor brandfara i en båt). Växellådan går väl att använda, men är nog väldigt opraktisk i en båt. Nå slut på negativa saker, det är inte hela världen att marinkonvertera en b 18 för att få den marinsäker, dom avancerade grejorna är kammen och toppen, kammen kan du strunta i så länge det inte är en räserbåt, toppen bör bytas, men det går att konvertera bil toppen, plugga anslutningarna till värmeelement, ta bort bilvattenpumpen och plugga hålet i toppen, köp en bröstkåpa med sjövattenpump, en avgaslimpa och termostathus med rör från en rasad b 18/20, måtta ut var röret brevid termostathuset ska vara, borra hålet, montera på grejorna, köp ett beggat bakslag med dragskiva, skruva dän bilkopplingen och skruva dit dragskivan, montera backslaget, vola du har en koplett marin b18 sjövatten kyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 1 Juli , 2007 här http://www.blocket.se/vi/12446076.htm?ca=20_s är någon som har allt du behöver utom backslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Juli , 2007 lägger du ett kopparör under båten istället för värmeväxlare och kyl så kan du ju köra med motorn som den är vill du kyla grenröret så går det lägga en kopparslinga där med, växelådan går att använda som backslag blir lite sakta gång på backen visserligen men allt går tror om du hittar en 3 växlad låda så är ev baken något högre växlad. ev kan du skippa lite drev och få axlen att backvända på 4 istället för 1. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 1 Juli , 2007 Helt utanför ämnet men ändå; SKRIV IHOP!!Är man ny börjare eller nybörjarerök fritt eller rökfritt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 1 Juli , 2007 Med tanke på dina kunskaper skulle jag råda dig till att inte ha någon båt alls! Köp en traktor istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Juli , 2007 En gammal b-18 är väl tillräckligt nära en traktor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 3 Juli , 2007 Ja just det. Men det handlade om marinkonvertering. Och denna man verkar helt lost på det, men det kanske du missade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser