Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
larssonm

Motorn drar inte på en gång...

Rekommendera Poster

Hejsan hoppsan!

 

Nu har jag fått ordning på min motor rätt så bra, funkar att köra med gas nu utan att den dör...

Men har mer problem...

 

 

När jag ligger på tomgång och gasar till så tvekar/bluddrar motorn lite nån sekund, innan den börjar dra iväg..

 

Varför blir det så ?

går det att justera bort med tändläget på tomgång ? eller tomgångsmunstycket ?

Motorn är en Mercury Thunderbolt 650 -75

 

La upp 2 filmer på youtube, så hör ni på motorn hur den går, kvaliten är inte den bästa, filmat med min mobil (SE W850i)

 

Tacksam för tips!

 

http://www.youtube.com/watch?v=7z_48LSkwic

http://www.youtube.com/watch?v=ihmhnOPkqvI

 

 

 

Senast ändrad av larssonm | 30 juni 2007 | 22:56

 

Senast ändrad av larssonm | 30 juni 2007 | 23:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det låter ganska normalt. Bluddrar gör dom i mellan registret.

 

Har du inga problem med att den vill stanna efter en fullgas repa när du går ner på tomgång och lägger i friläge. Eller att den vil dö när växeln ska i vid varm motor så låt det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter helt normalt. Att det blir lite bludder kan bero på att vid tomgång så går någon cylinder lite fet och då tar det någon sekund innan den blir ren vid gaspådrag och det är bättre att den går fet än mager.

Dessutom kan övergången från lågfart till högfart mellan munstyckerna i förgasarna inte timea perfekt och då blir det lite bludder.

Låt motorn vara som den är så länge den inte krånglar enl. Gelis inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, då kör jag som den är...

 

förut så funkade den inte på högvarv, bluddrade, dog i varvet o hostade o hackade, men efter byte av tändkablar o fördelarlock och sedan en justering av tändningsläget på fullgas (som stod mkt fel) så funkar den bra på högvarv.

 

Funkar även bra efter full fart och sedan ner till tomgång...

 

 

Är det nån som vet på ett ungefär hur fort båten kan gå ?

enligt ryds info så ska den gå i 25knop med 50häst på och jag har 65häst på.

Kan den göra 30knop ?

Ryds camping, 5,65m lång o 2,20m bred.

 

Hur många km/h är en knop ?

 

Finns det nåt sätt att få den gå billigare på högvarv ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Troligen är tomgångsskruven lite för mycket inskruvad på förgasarna så den går lite för snålt.

 

Det skall vara skruv nr 26 i bilden du kan skruva ut lite (lika) på alla förgasarna.

 

För att få ett bra utgångsläge för justeringen i så fall bör man skruva in skruvarna helt (försiktigt sista biten så nålen inte plattas till av att du skruvar in för hårt) och sen skruvar du ut 1 1/2 varv (lika på alla förgasarna). Sen provar du och ev justerar ut (moturs) 1/8 varv åt gången på alla förgasarne mellan provkörningarna tills (förhoppningsvis) motorn går att dra på utan att den tvekar.

 

/Bo

post-1495-1394235127,7775_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt hur förgasarna ser ut på en utombordare men i min inombordarförgasare sitter en pump som ger motorn en extra liten sup med soppa när man gasar till för att motorn ska svara snabbare på gaspådrag. Om du har en sån kan det kanske vara ide att kolla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 knop = 1 distansminut (eller vilket är samma sak 1 nautisk mil) per timme.

 

1 minut = 1/60 grad

 

Vinkeln mellan ekvator och pol = 90 grader dvs 90 x 60 minuter = 5400 minuter.

 

Franska vetenskapsakademin, som uppfann metern, bestämde att 1 meter skulle motsvara 1/ 10 000 000 del av avståndet mellan ekvator och pol. Dvs ett avstånd om 10 000 km.

 

10 000 km motsvarar därmed 5400 distansminuter.

 

Alltså är en distansminut = 10 000/5400 km =  1,852 km lite avrundat.

1 knop är alltså 1,852 km/h

 

Det är alltså ingen tillfällighet att det är nästan exakt 4000 mil runt jorden. Det var så metern en gång definierades. 

 

Lite lång utläggning kanske, men jag tänkte att det kunde vara intressant att inte bara veta att, utan också varför. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man justera tomgångsnålarna måste det göras under belastning, annars får man garanterat problem med att motorn dör eller jävlas på annat sätt när växeln ska i.

 

I det här fallet så funkar maskinen klanderfritt och  i detta fall  börja skruva på nålarna är inte att rekommendera.

 

För snålt ställda nålar resulterar till 99% problem med att motorn dör när växeln ska i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jo, det är nog klokt att låta motorn vara som den är.

Men det går att justera som sagt, och man skall göra det med växeln i som påpekades.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er, nu var det ett tag sen någon skrev här i tråden men eftersom jag har detta problem så tänkte jag kolla lite med er: Hur ska man kunna ställa in tomgångsmunstycket med växel i när den dör så fort man lägger i växeln???

När man har växeln i är det juh inte tomgång längre heller, upplys mig tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har däremot det problem som du beskriver Gelis, motorn går bra (40 hk Mercury 402 från 1976) på tomgång, är mycket lättstartad.

Vid gaspådrag tvekar den, ganska länge dessutom, för att sedan skena upp i fullvarv och då går den OK.

MEN vid minsta gasavdrag så vill den tvärstanna, om den stannar så är den som tur är lika lättstartad igen.

Köpte motorn med en skuren kolv så den gick knappt att starta och gjorde den det så tuffade den runt på en cylinder. Har renoverat den i våras, bytt kolv, alla packningar, o-ringar, termostat mm. Se denna länk: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=234442&highlight=powerhead

Tycker att den spikar lite på fullvarv vilket tyder på en för tidigt ställd tändning men med tändningen ställd på detta sätt borde väl motorn svaras bättre på gaspådrag ??

Eller ska tändningen ställas ner för senare tändning ?

Tar tacksamt emot alla tips !!

Mvh/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det har varit uppe i tråden: Om inte båten stannar när du drar av till tomgång från fullgas så låt det vara. Om man har det problemet, vad är troliga felet då?

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...